Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by rattie19 »

Leita litt rundt på forumet, men fant ingen emner som gav meg svar. Jeg har en mistanke om at Thea, som nå er på sin tredje antib-kur, kommer til å leve med nysinga si. Vet. sa at rotter ofte er plaget med tilbakevendene forkjølelser/luftveis-plager, og det er ofte kronisk. Thea har kun nysing og ikke rødt ut av nesa/andre plager, og buret er plettfritt for eventuelle kilder til plager. Sørger også for stabil temp. rundt buret med ovn.
Så jeg lurer på om andre her på forumet har ei/flere rotter med kroniske plager i form av forkjølelses-saker, og hvordan går det med dem/hva gjøres for å holde det under kontroll? Thea har blitt bedre av kurene, det har gått fra surkling/diverse ulyder og væsker, til bare nysing, og jeg tror ikke at hun vil bli kvitt nysinga. Skal merkes at hun og søsteren kom fra Imazo (selv om det finnes solskinnshistorier også :cheerful: ). :cheer:
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by tantepose »

Alle rotter kan få slike plager samme hvor de kommer fra,men transporten kan nok være kritisk for mange. :sad:
Hvor lenge vart kurene? :smile2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by rattie19 »

Den første hadde jeg begge på i 2 uker (bactrim), den andre kun på Thea, en uke Bactrim, og nå 14 dager med Vibranor på Thea. Jeg fikk rottene 4 oktober.
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by tantepose »

Det er veldig viktig at kuren varer lenge nok.Til rotten er frisk og enda litt til. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by rattie19 »

Ja, hadde planlagt å gå 3 uker med Vibranord nå, har lest på forumet at det var tingen med den typen antib. Kan det være nøkkelen til suksess? :sarcastic:
Thea og Prikken <3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by anita »

Hvis hun alt har gått 2 uker på Vibranord, kan en uke til være gunstig - men om det er nøkkelen for henne vil vise seg. Antar hun er rundt 3 mnd gammel ut fra det du skriver, så selv om nysingen forsetter ville nok jeg etter dette tatt en pause fra behandling for å se om hun holder seg stabil, eller får tilbakefall. Normalt vil ikke en rotte som bare nyser bli behandlet med (bredspektret) antibiotika, men hun har jo hatt symptomer i form av ulyder og surkling tidligere i kuren(e), og da bør siste runde ab være solid selv om hun er ung. Ved ev senere tilbakefall med surkling og/eller nedsatt allmenntilstand kan kombinasjonen Vibranord / Baytril være gunstig, ev bare Baytril hvis tilbakefallet kommer raskt - dette fordi medikamentene angriper samme mål forskjellige måter, og der den ene ikke virker kan den andre ha suksess. Men vi får håpe jentene blir helt symptomfrie nå, eller i verste fall nøyer seg med å være litt nysete - lykke til :cheerful:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Kronisk LVI - noen som har erfaring?

Post by rattie19 »

Alright, kjekt å vite! Da satser jeg på 3 uker+/- et par dager, og får slutt på denne nysinga en gang for alle :cheerful:
Thea og Prikken <3

Post Reply