Frida har fått en kul - jursvulst?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Oppdaget en kul på Frida i dag. Ble så klart veldig redd og bekymret og ringte dyrlege straks, skal til PetVett på Bygdøy i morgen ettersom de har smådyrspesialister.

Kulen er som en liten klinkekule, den er myk og rund, og sitter nederst på magen hennes på ene siden, inntil innsiden av låret. Den henger løst, som om den bare sitter i skinnet/fettet. Når hun tar bakfoten fremover kan man se at den henger litt ned, ser nesten ut som en testikkel, bare plassert litt feil så klart.

Kan det være jursvulst? I så fall, kan de være godartede? Er det et godt tegn at den er myk og henger løst, vil det si at det kanskje bare er en byll som må tømmes, eventuelt at den er lettere å fjerne siden den ikke sitter skikkelig fast i kroppen?

Føler at jeg plutselig glemmer alt jeg noen gang har lest når jeg nå sitter her med en syk rotte og har litt småpanikk. Håper dette ender bra, at det viser seg å være noe ufarlig de bare kan operere bort. Frida er jo fortsatt frisk og rask, og bare litt over 1 år gammel. Er ikke klar for å miste henne...
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by tantepose »

Uff det var leit.Men det kan gå bra.Om mulig få fjernet den raskt,og pass på at de bruker gass under operasjonen,og at de vet hvordan de skal bruke det.Forskjellen på en rotte etter vanlig narkose og gass er som natt og dag.Lykke til! :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Lyngrottene »

Den ser vel ikke slik ut`?
Image

Ville bare poste bildet, selvom jeg ser du skriver at den sitter løst i huden, men du skrev en "testikkel" :p
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Stine »

Ja, det er nok en jursvulst ja. Det høres iallefall sånn ut på beskrivelsen!
De kan lett opereres ut uten problemer, og siden hun er så ung så går det nok helt fint. Men ikke vent til den blir stor, for da blir operasjonen mer risikabel.
Slike svulster er nesten alltid godtartede, men de kan i noen tilfeller komme tilbake. Den ene jenta mi fikk operert bort 2 jursvulster for 5 mnd siden,det gikk fint og de er ikke kommet tilbake. Hun er nå straks 27 mnder gammel:cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Tusen takk for svar! Skal passe på at de bruker gass ja, og forhøre meg om hvor mye erfaring de har med oprasjoner av smådyr før.

Kulen likner på den på bildet, Lyngrottene, bare at Frida sin er litt mindre. Var det en jursvulst?

Takk for svar, Stine! Da satser jeg på at dette går fint. Håper de kan operere i morgen, men man får kanskje ikke gjort det når man bare har bestilt time, og ikke operasjon? Har aldri trengt å operere før, så dette føles veldig skummelt. Stakkars lille jenta mi :( Men det er oppløftende å høre at det ofte kan gå helt fint. Krysser fingrene!!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Stine »

Vetrinærer vil ofte ta en sjekk først, så kan man bestille for operasjon samtidig eller operere der og da. Det kommer mye an på om de har tid, og hvilke turnussystemer de bruker på dyreklinikken(og om de har åpne tider, om man må bestille, og hvor lenge hver enklet dyrlege er på jobb).
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Ok, da får jeg bare vente og se hva de sier i morgen.

Er det en spesiell type gass de helst bør bruke under operasjonen, eller er det same shit?

Hva med antibiotika etter operasjonen, jeg har lest at noe er bra og noe ikke, men husker så klart ingenting nå som jeg sitter her og faktisk trenger informasjonen. Og hva med smertestillende, er det noe som er å foretrekke fremfor andre midler?

Annet å huske på, ting jeg bør spørre veterinæren om, ting jeg bør passe på osv?

Hilsen en lettere panisk hønemor
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Larm »

Les her om operasjon av jursvulst:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=9584

Og les her om fjerning av livmor:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10000
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Larm wrote:Les her om operasjon av jursvulst:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=9584

Og les her om fjerning av livmor:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10000
Takk for linker! Den første tråden har jeg allerede lest gjennom, men ikke den andre, så det var veldig interessant lesning. Var også fint å se bilder av såret rett etterpå og i grotiden, så jeg vet litt hva man kan forvente seg.

Men noe jeg ikke helt skjønner er dette med narkosen. Får de en lett narkose før gassen? Vil det si narkosesprøyte? Er det altså greit at de får en liten dose narkosesprøyte før de legges på gass?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Larm »

De får en veldig svak dose som ikke er nok til at de sovner, bare at de blir litt sløv.
Da jeg opererte Josefine og Snowflake, så ble de lagt rett på gass uten sprøyte først
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... &start=225
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Ok, da ble jeg litt klokere. Tusen takk :)

Så det med narkosesprøyte før gassen kommer kanskje mest an på hvor medgjørlig rotta er? Frida er en usedvanlig medgjørlig og letthåndtert frøken, så kanskje hun kan gå rett på gass.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Lyngrottene »

Tonje! wrote: Kulen likner på den på bildet, Lyngrottene, bare at Frida sin er litt mindre. Var det en jursvulst?
Nei, det var det ikke desverre. Denne var også litt hard og satt fast som en testikkel... Kom som kastet på henne. Hun døde bare noen dager etter.
Registrerte ikke at du skrev at den var løs i huden :sarcastic: så det er nok ikke samme kul som min Pippi hadde som din Frida har fått ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Lyngrottene wrote:Nei, det var det ikke desverre. Denne var også litt hard og satt fast som en testikkel... Kom som kastet på henne. Hun døde bare noen dager etter.
Registrerte ikke at du skrev at den var løs i huden :sarcastic: så det er nok ikke samme kul som min Pippi hadde som din Frida har fått ;)
Å huff, så fælt. Vet dere hva slags kul det var, hvorfor hun døde?

Kulen til Frida sitter litt lenger oppe enn kulen til Pippi, Frida sin sitter mer i lysken, og er bløt og bevegelig ja. Så jeg håper inderlig at det bare er en ufarlig jursvulst og at operasjonen går knirkefritt.

Blir godt å få kommet til veterinær i dag, så slipper jeg å gå og lure.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Tonje! »

Jeg sjekket akkurat kulen igjen, og det virker som om den kanskje er bittelitt større i dag enn i går. Føler at den var mindre, og lettere å kjenne i går, mens i dag er den litt større og mer udefinerbar/mykere.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Frida har fått en kul - jursvulst?

Post by Lyngrottene »

Tonje! wrote:
Lyngrottene wrote:Nei, det var det ikke desverre. Denne var også litt hard og satt fast som en testikkel... Kom som kastet på henne. Hun døde bare noen dager etter.
Registrerte ikke at du skrev at den var løs i huden :sarcastic: så det er nok ikke samme kul som min Pippi hadde som din Frida har fått ;)
Å huff, så fælt. Vet dere hva slags kul det var, hvorfor hun døde?

Kulen til Frida sitter litt lenger oppe enn kulen til Pippi, Frida sin sitter mer i lysken, og er bløt og bevegelig ja. Så jeg håper inderlig at det bare er en ufarlig jursvulst og at operasjonen går knirkefritt.

Blir godt å få kommet til veterinær i dag, så slipper jeg å gå og lure.
Nei, desverre :( Alt gikk så fort, så kom ikke til veterinæren før det var for sent. Hadde time samme dag som hun døde
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply