Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by Woodgirl »

Pussig at svulster på hunner plutselig ikke er noe problem. :devil:
Svulster/jursvulster har da sannelig vært det absolutt største helseproblemet blant hunrotter tidligere. Det er ikke nødvendigvis svulsten som er dødsårsaken men at det er en hemmende og ubehagelig sak er det vel liten tvil om. Det finnes også endel eksempler hos veterinærer der de får inn en svulst med rotte på...ikke en rotte med svulst. De fleste svulster på hunrotter "nærer" seg på østrogen. Det er vel ingen som ville vært tilhenger av å sterilisere alle hunrotter da det som nevnt tidligere er et bukinngrep men en chip derimot er en helt annen og greiere bolledeig.
En slik chip er hormondempende og vil antagelig...(skriver antagelig for dette er jo bare synsing fra min side da det ikke er gjort noen spesifike forsøk på dette) virke svært forebyggende.
Selv har jeg hatt tretten hunrotter. Fem lever idag.
Av alle de åtte som er døde har en dødd "naturlig" av hjertestans i buret. Fire stykker er blitt avlivet pga svulster. Tre stykker er blitt avlivet grunnet høy alder men alle de tre hadde også svulster. Av mine fem jenter som lever i sus og dus idag har den eldste,to årige Ruth, svulst. Himmel,som er llitt over ett år fikk noe vi tror var betente melkekjertler....(som også er hormonrelatert)
Mine tre (mor på syv mnd og hennes to døtre) er foreløpig unge og friske. Altså av mine ti voksne har syv av dem hormonrelatert trøbbel!
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by tantepose »

I mitt forrige innlegg tenkte jeg bare på chipping mot uønsket oppførsel,altså aggresjon.Dersom chipen minker sjangsen for svulster er dette selvfølgelig veldig bra.At vi klarer å avle bort dette i nærmeste fremtid er vel utopi. :sad:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Sterilisere alle fremtidige hunnrotter?

Post by anita »

tantepose wrote:Men vil vi ha rotter vi må chippe for å ha som kjæledyr? :hæ: Blir ikke mye uønsket fordekt her?
Vil vi ha rotter vi må kastrere som kjæledyr? Nei - helst ikke, men hva skal vi ellers gjøre med de overdominante kranglefantene som stadig popper opp, da - avlive alle som en? Det er utrolig slitsomt å ha et rottehold med en tre-fire hanner i enkeltbur i tillegg til hovedflokken, og det er en grense for hvor mange bur en kan ha å stelle med før det går ut over alle i form av begrenset luftekapasitet oa. Chip = ublodig kastrering - i begge tilfeller ender de uten "pynt". I det ene tilfellet fjernes den - i det andre skrumper den bare inn. I enkelte tilfeller kan den visst øke igjen, sies det - men at slike hanner skulle bli fertile og tatt i bruk som avlsdyr er lite trolig når den gamle oppførselen er nissen på lasset - noe som er særdeles lite fristene for oss kjøpere. Så ja; det er et bra stykke arbeid som må til for å endre statistikken på på det ene og det andre her - chip eller ikke. :jepp:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply