Riktig mengde medisin??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda35
Pinky
Posts: 26
Joined: 11 Dec 2010, 15:07
Location: Aurskog Høland

Riktig mengde medisin??

Post by Linda35 »

Min Rotte veier 360 g. Vetrinæren sa jeg skulle gi 3/15 medisin. Baytril tabletter.
Hvordan skal jeg få fordelt dette riktig?

Noen tips!!! :happy:
Linda

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Gittiamo »

Knus pillen, bland i litt vann så det blir flytende og del på 15 deler og ta ut 3 deler av denne?

Gosj høres kronglete ut :crazy: Jeg gir flytende AB nå med go'smak. Veldig enkelt og effektivt.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Riktig mengde medisin??

Post by lucas »

Tabletten er nok ikke vannoppløsende og da vil det funke dårlig...

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Gittiamo »

Fåes Baytril bare i pilleform? Høres virkelig knøvlete ut å skulle dele en pille opp i 15 deler :crazy:

Baytril er vel også veldig sterkt? Det holder vel med en "mildere" form for AB om man er nøye på dosene?

Jeg har en rotte på Imacillin akkurat nå. Og den søte smaken samt litt honningvann i sprøyta, gjør at min rottefant er helt spinnvill etter å få medisinen sin :cheesy: Funker gjør det også da jeg har gitt Imacillin før med raskt resultat (fortsatte seff hele kuren ut)

Sorry for at det ble litt OT her :angel: Jeg er bare akkurat nå veldig glad for at jeg har en enkel medisinering av rottefanten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Larm »

Baytril finnes i flytendeform også, i 2 styrker.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Gittiamo »

Takk for at dere svarer på mitt spørsmål, men er det ingen som kan hjelpe trådstarter? Dere vet jo mye om Baytril, så noen burde jo kunne hjelpe TS :cheerful:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Riktig mengde medisin??

Post by anita »

Synes veterinæren din har gjort det vanskelig for deg med denne medisineringen; eneste jeg kan tenke meg er å knuse tabletten, og så dele den bittelille mengden du får i 15 først, og så blande riktig mengde i litt bløt mat. Lite brukervennlig - hvis han ikke flytende Baytril kan skaffes, så er Vibranord et annet alternativ (flytende) eller Ronaxan (samme kategori i tabletter), som stort sett bare skal deles i 4 - noe som er en helt annen bolledeig enn 15. Jeg ville snakket med veterinæren om praktisk løsning på problemet - hvis ikke det er absolutt nødvendig å bruke Baytril, og han ikke har flytende stående på kontoret, så finnes det andre og enklere alternativer på resept.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Itchigo »

3/15 deler tablett er jo 1/5 del tablett. Noe som er litt mer håndterbart. Likevel... Flytende batryl er nok enklere.
Aurora

MissGuardian

Re: Riktig mengde medisin??

Post by MissGuardian »

Synes det var en snodig dose..
Ene min går på baytril tabl. nå, og han får 1/4tabl.. bruker tablettdeler..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Riktig mengde medisin??

Post by anita »

Ja - du har selvfølgelig rett, Itchigo :nottelling:. 1/5 er fortsatt tuklete, men overkommelig hvis de knuses og, ev blandes i noe annet for å øke volumet (husker ikke hvor små Baytriltabletter er).
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

MissGuardian

Re: Riktig mengde medisin??

Post by MissGuardian »

anita wrote:Ja - du har selvfølgelig rett, Itchigo :nottelling:. 1/5 er fortsatt tuklete, men overkommelig hvis de knuses og, ev blandes i noe annet for å øke volumet (husker ikke hvor små Baytriltabletter er).
Baytriltabletter er ganske små.. Men tror det kan gå med tablettdeler.. Fungerer i alle fall fint her..(koster 30kr eller noe på apoteket)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Matmor »

Jeg går ut fra at du har fått 15 mg tabletter av baytril?

Hvis rotta får 1/4 tablett er det 3,75 mg i hver bit. Siden rotta veier 360 g er det det samme som 10,4 mg/kg.
Hvis den hadde fått 1/5 tablett ville den ha fått 8,3 mg/kg. Forskjellen er omtrent 20% (uavhengig av tablettstyrke.) Det kan du leve med! Det blir antagelig neste like store avvik hvis du forsøker å dele tabletten i 5 deler :wink: Så pust ut og bruk tablettdeler.

Det anbefalte doseringsområdet for Baytril er veldig bredt, se
http://ratguide.com/meds/antimicrobial_ ... aytril.php
(2,5-20 mg/kg, hver 12. time)

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Riktig mengde medisin??

Post by Gittiamo »

Hehe det er godt det er flere her med gode matte-egenskaper :rofl:

Godt TS fikk et bra svar (og jeg også siden jeg lurte veldig på denne doseringe) :cheerful:

Post Reply