Lus igjen....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Lus igjen....

Post by Chrizzie »

Så i stad på spesielt en av rottene at han hadde blodlus nederst ved rompa. Nå har det seg slik at jeg har 9 rotter i nokså forskjellig alder/vekt og håpet jeg denne gangen bare kunne ringe veterinær å få resept/hente medisin enn å måtte dra på konsultasjon siden jeg vet hva dette er og har hatt det et par ganger tidligere.
Det jeg lurer på er hvor mange dråper det ca er i hver Stronghold flaske 60mg/ml slik at jeg kan fortelle veterinæren hvor mange flasker jeg trenger...? :nottelling: Har regnet ut at hvis jeg skal ha nok til alle rotteguttene mine (hvis det er 1 dråpe per 100g rotte) at jeg må ha ca 41 dråper for behandling av alle rottene! Altså 82 til sammen ved to behandlinger.... hvor mange flasker Stronghold blir dette?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Lus igjen....

Post by lucas »

Det er 10 dråper i hver flaske. Stronghold kommer i trepakninger så da må du vel ha 3 pakker :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Lus igjen....

Post by Matmor »

Du må nok ha de store flaskene for å få ut 10 dråper. I de små flaskene er det ikke på langt nær så mye.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Lus igjen....

Post by Chrizzie »

10 dråper i de 120mg/ml flaskene ?
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Lus igjen....

Post by Matmor »

Hvis du går inn på veterinærkatalogen
http://www.veterinarkatalogen.no/
velger "Preparater"
velger "Stronghold"
får du se hva som er mulighetene.

Det finnes forskjellige tubestørrelser både i 120 mg/ml og 60 mg/ml, men man skal jo bare ha halvparten så mange dråper av den sterkeste som av den laveste av de to styrkene.

Siden veterinærene bruker helt forskjellige doser med Stronghold til rotter, avhengig av hvilken kilde de følger, er det vanskelig å si hvor mye Stronghold det går. Jeg pleier å bruke styrken 120 mg/ml til rotter under 200 g, og 60 mg/ml til rotter under 200 g.

Dråpene som kommer ut av Stronghold-tubene hos meg har vært større enn 0,05 ml: jeg regner ikke med å få 5 dråper ut av en 0,25 ml tube.

Post Reply