Typisk lørdag med syk rotte!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Chrizzie »

Jeg var egentlig klar for å finne frem shotteglasset å starte kvelden med gode venner. Hadde gitt rottene ekstra godis også slik at de og fikk kose seg! Selvfølgelig like før jeg skulle gå, tok jeg en rask titt på gamlefar i buret, 2 år og snart 9 mnd'er,....han bare lå der...nesten musestille! Tok han ut av buret og han så og si bare hang i armene mine. Han vil ikke ha verken mat eller drikke...(han spiste mais for 2 timer siden) fikk han til å ta en dråpe cola bare, av alle ting! Etter nærmere skikk ser jeg at utstyret hans er kjempe hovent og rødt og tror det væsker litt fra det. Han reagerer med en gang jeg tar der nede! Han har ingen *penisplug* der for øyeblikket....har bactrim liggende hjemme, men ikke noe smertestillende. Er det noe jeg kan gjøre for å få hevelse/rødhet/smerte vekk? Har foressten også fucidin salve hjemme hvis man kan smøre dette der. Grorud dyreklinikk har åpent i morgen vet jeg, så skal dra dit så fort det åpner. Er bekymret for min gamle kosegutt! Redd han ikke overlever natten slik han ser ut nå =(

Trenger råd..... :sadpace:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by tantepose »

Å nei så leit!Den første jeg tenker på som kan gi råd er Matmor,prøv å send pm.Ellers ville jeg nok ringt vet.vakten og iallefall fått hentet noe smertestillende om de ikke vil se på ham.Har vondt av den gamle mannen! :sad:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Tonje! »

Jeg har dessverre ingen tips eller råd, vil bare gi deg en trøstende klem. Krysser fingrene og håper på det beste! :love:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Chrizzie »

Har sendt henne PM, men har ikke fått noe svar ennå. Han virker bare dårligere og dårligere...tror han er på vei til å sovne inn :sadpace:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by tantepose »

Ringt vet.vakt?De har plikt til å hjelpe. :sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Matmor »

Uffda!
Jeg har ikke fått noen PM, men tipsene mine er å dyppe tissefanten hans i melis og kalde omslag. Hvis du har Metacam, gi ham en solid dose. Melis'en skal trekke ut væske, kalde omslag få den til å skrumpe, og Metacam'en reduserer inflammasjon (og dermed hevelse).

Det er fryktelig ubehagelig for ham, men hvis han får tissen på plass igjen blir han helt fin!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Matmor »

Så akkurat at du sa du ikke hadde smertestillende. Men har du Ibuprofen (Ibux) hjemme? Eller kan låne hos en nabo?

Ibuprofen
15 mg/lb to 60 mg/lb , PO , q4hrs (low dose for analgesia, high dose for anti-inflammatory effect)
http://ratguide.com/meds/nsaids/ibuprofen.php

Hvis han veier 500 g betyr det at han kan få 1/4 tablett á 200 mg.
Gis med mat (prøv å få fatt i noe som du kan blande knust tablett med, og som går i en sprøyte så du kan sprøyte hele greia i munnen på ham.)

Det er en tøff dose, men dette er en nødsituasjon. Hvis hevelsen ikke går ned vil snoppen få koldbrand.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Matmor »

NB! Til vanlig vil jeg ikke anbefale rotteeiere å tukle med Ibux på egenhånd til rottene. Spesielt ikke til eldre rotter, som lett kan ha problemer med å bryte ned legemidler på vanlig måte. Da kan de fort få for høy dose selv om den er riktig på papiret. Ibuprofen øker blødningstendens og må ikke gis før operasjoner, det kan gi magesår og mageubehag. Rotter som allerede har blødningstendens skal selvsagt ikke ha det.

Men én dose i dag til denne hart plagede eldre herrerotten er verdt et forsøk hvis det ikke er mulig å få fatt i veterinær.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Chrizzie »

Jeg har knust ibux og blanda i litt væske og spruta i munnen hans! Håper det fungerer fort, er såvidt han svelger? Er umulig å få i han noe mat i tillegg! Samboeren sitter med han på fanget og har en isbit i litt papir trykkende mot tissen! Får ikke trukket den frem han får altfor vondt og den er altfor hoven! Får bare vente å se litt! Hater å se han ha så vondt!
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Matmor »

Det tok mer enn en halv time før penisen krympet på Olifants da jeg behandlet ham på samme måte med melis, isbiter og metacam. Jeg hadde egentlig gitt opp å få den på plass i forhuden, og satt ham i et sykebur i påvente av veterinærtimen - men da jeg kom tilbake for å hente ham ut i bilen så jeg at alt var som det skulle igjen! Derfor vet jeg ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men jeg tipper over en time.

Han dør jo ikke av å ikke få drikke på noen få timer, det er temmelig sikkert smertene som gjør ham så slapp. Olifants virket også fryktelig dårlig. Stakars!

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Chrizzie »

Streken fikk et lite anfall med rykninger mens samboeren min passet på han, og er nå dø.... :sadpace: Nå har jeg mistet både han og Pepsi med noen dagers mellomrom! Føler meg helt tom! Men Streken ble i hvert fall en gammel mann! Håper han har det bedre nå og at han kan passe godt på Pepsi og Prikken og alle andre rottetasser der oppe :trist2: :angel:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by lucas »

Så trist :sad: Kondolerer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Nikita »

kondolerer :(
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Larm »

Så trist. Du kan i hvert fall trøste deg med at han ble en gammel mann og at det hele gikk ganske fort, så han var frisk til det siste. Jeg prøver selv å se på det positive når jeg mister noen, selv om det ikke alltid er så lett :kjempetrist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Typisk lørdag med syk rotte!

Post by Tonje! »

Utrolig trist å høre, føler veldig med deg. Kan ikke være lett å miste to rett etter hverandre på den måten.

Sender en trøsteklem :love:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply