Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Ilona har vært syk over en lengre periode. Rett etter nyttår merket jeg en kul på størrelse med en liten ert under høyre bakfot. Jeg syntes det kjentes ut som en fettkul, og veterinæren mente det samme. Men hun sliter også med veldig tette luftveier, hun hoster og nyser, og er rød i både nese og rundt høyre øye. Hun har gått på to forskjellige antibiotikakurer, og holder på med den tredje nå. Denne ganger er det Baytril hun går på, husker ikke hva de to første kurene var på. Men hun blir ikke bedre. De to første gangene jeg var hos dyrlegen var det kun dette med at huun var så tett som var problemet, men siste gangen hadde jeg også lagt merke til at hun har begynt å blø nedentil. Veterinæren reagerte ikke så veldig på dette før jeg poengterte at rotter jo ikke blør når de har løpetid, noe hun ble overrasket over. (!) Nå er det to dager igjen av Baytrilkuren, og jeg ser enda ingen bedring. Hun blør ikke konstant nedentil, men i går var det blod der igjen.
Er det noen som kan gi bare omså en pekepinn på hva dette kan være, om om det er noe å gjøre med? For det virker ikke som dyrlegene her oppe i nord norge har så veldig peiling på rotter generelt. Eneste hun gjorde når Ilona ble undersøkt, var å kjenne på magen hennes etter evt svulster, prøvde å lytte på henne litt, og så ville hun måle temperaturen med en slik temperaturmåler som man bruker på mennesker. Ilona gikk slett ikke med på dette, noe jeg forstår godt, de er jo ikke så store der nede!
Hun spiser og drikker normalt, og virker glad og opplagt, men det er denne konstante tettheten og surklingen, og nå blødningene nedentil.
Vet dere om noen dyrleger i nordnorge som kanskje har litt mer kunnskap om rotter??
Jeg begynner å føle på meg at dette er mer enn en vanlig forkjølelse, men får liksom ikke noe fornuftig svar hos dyrlegene heller. De bare prøver forskjellig antibiotika hver gang. Jeg vet i hvert fall at hun ikke har gått på Vibranord enda, det var to andre typer de prøvde.

Værsåsnill, hjelp?
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by wollf »

blir så sint på slike dyrleger, for de vet utmerket godt at de kan ringe en som er mer kyndig på det feltet. jeg anbefaler deg å be dem ringe feks stend i bergen. (er vel det det heter?)
så kan de rådføre seg med en som har peiling om hva de skal gjøre. blødning nedentil kan være urinveisinfeksjon eller livmorsbetennelse:(
lukter det rart av "stellet" hennes?
hvor i nordnorge bor du?

MissGuardian

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by MissGuardian »

Ja han kan snakke med Thomas på Stend dyreklinikk.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by tantepose »

Huff,stakars lille vennen. :trist: Hvor lenge varte kurene?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

Snakket med dyrlegen idag, jeg ringte henne for å si at det ikke var noen bedring. Hun ringte meg opp igjen litt senere, hun hadde da snakket med Avivet(?) som hun sa hadde spesialisert seg på rotter. De mente at det kunne være enten svulst i livmor eller urinstein. Men de var også bekymret over at hostingen hennes ikke har gitt seg etter så mange kurer, så de lurte på om det kunne være dobbelsidig lungebetennelse. Vi ble enige om at jeg skulle komme neste onsdag, så skulle hun ta røntgen for å kunne se hva som var galt. Men hun ba meg ta med en av mine andre friske rotter, for å kunne sammenligne!

Har ikke klart å merke noen særlig vond lukt, nei.
Jeg bor i Troms fylke, i Bardu kommune.

Første kur varte i 6 dager, og da det ikke funket satte de henne på 12 dager på en ny type anitbiotika. Siste kuren nå har vært på 14 dager.
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by wollf »

hvor mye fikk rotta av hver kur, og hvilken type antibiotika var det?
problemet er at om det er feil dosering eller for kort behandling kan rotta bli imun mot antibiotikaen...
har ikke hørt så alt for mye positivt om avivet...
search.php?keywords=avivet&terms=all&au ... t=S%C3%B8k

mange klager:(

jeg ville krevd at de ringte til stend...

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

Husker ikke hva den første kuren var, men den varte i 6 dager og hun fikk 0,2 ml en gang om dagen.
Den andre kuren var på Ibaflin og var også 0,2 ml, en gang om dagen. Den siste kuren var på Baytril, og da fikk hun 1/4 av 15 mg tabletter 2 ganger om dagen. Denne kuren var hun på i 14 dager.
Skal høre med dyrlegen om hva hun gikk på første gangen.

Jeg syns det var litt urovekkende at jeg måtte ta med en av de friske rottene mine så de kunne sammenligne røntgenbilder av denne og Ilona, bør de ikke kunne se sykdom på bildene uten at dette må gjøres. Jeg syns det er ille nok å måtte stresse Ilona med å ta bilder (som forøvrig vet sa vi kanskje kunne få til uten bedøvelse), om jeg ikke må gjøre det samme med Josefine :(
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by tantepose »

Alle kurene var for korte. :trist: Lykke til!<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

Er det for sent å gjøre noe, da? Hvor lange skulle kurene egentlig ha vært? Hvorfor vet ikke veterinærene dette?? Jeg blir så frustrert når de som egentlig skal kunne dette ikke vet hva som skal gjøres! :trist:
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by Matmor »

Tilsammen har hun gått på antibiotika lenge nok til at det burde ha vært effektivt, hvis den ene kuren har avløst den andre direkte. Var det opphold mellom kurene, eller ble det bare byttet antibiotikum?

Hun høres ut som en veldig syk rotte :sad:

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

De to første kurene ble tatt rett etter hverandre, men den siste begynte hun på ca 3 uker etter de andre.

Hun virker jo ganske frisk og rask ellers, å jeg tenker som så at hadde hun vært veldig syk, så burde man vel ha kunne merket det på apetitt og almenntilstand?
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by jennpenn »

Var hos dyrlegen på onsdag i forrige uke, og da tok de røntgen av begge rottene. Nå har hun blitt satt på en ny antibiotikakur, for å se om luftveiene blir bedre. Og hvis hun blir bedre, har de planlagt å operere henne, og fjerne livmoren. Jeg vil selvfølgelig at hun skal bli frisk, men jeg er så redd for risikoen ved å bedøve henne ved operasjon. Hvordan er det egentlig, er det stor risiko ved operasjon, i og med at de er så små? Har dere god erfaring med dette?
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by tantepose »

Å fjerne livmoren er en rimelig stor operasjon.Utenom det er det to ting som må være i orden,hun må bli frisk,og alfa og omega:de må bruke gass!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by BlackNenne »

Mindre veterinærkontorer har ofte ikke utstyr eller liten nok maske til å sette gass på så små dyr som rotter. Sånn har det vært her, slik at vi har måttet brukt innsovningsprøyte, men da er det hvertfall viktig å få oppvåkningssprøyte etterpå. Hvis det er slik på ditt veterinærkontor også, så spør om ikke det går an å eventuelt lage til en provisorisk maske av noe slag.
Så på tv for litt siden en veterinær som fikset til et lite kremmerhus av papir, tapet det til enden av slangen og satte den rundt snuten med en strikk rundt på det lille dyret. :nottelling: Det har hvertfall jeg tenkt å foreslå hvis det skulle bli aktuelt med operasjon på noen av mine.

Fryktelig irriterende med veterinærer som nøler sånn med å ta kontakt med andre å rådføre seg med. Skulle jo tro de skjønte at det kun gikk utover dyret. :sorry:

Krysser fingrene for at denne kuren gjør susen da.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kronisk luftveisinfeksjon, svulst?

Post by Matmor »

Så på tv for litt siden en veterinær som fikset til et lite kremmerhus av papir, tapet det til enden av slangen og satte den rundt snuten med en strikk rundt på det lille dyret. :nottelling: Det har hvertfall jeg tenkt å foreslå hvis det skulle bli aktuelt med operasjon på noen av mine.
Toppen av en brusflaske (plast, selvfølgelig) og en laboratoriehanske med strikk fungerer nok bedre :) Det finnes mange kreative løsninger. Man må bare legge inn litt forarbeid på brusflasketoppen så den ikke er skarp.

Post Reply