Positiv opplevelse hos veterinær

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Colibri87 »

Hei. Hadde litt lyst å dele en positiv opplevelse jeg hadde med en syk rotte på Fana dyreklinikk i Bergen. Slik at det ikke står så mange dårlige nyheter under: sykdom og helse:)

Miri var på en uke blitt kjempeslapp og jeg ble veldig redd da jeg en morgen fant Miri på rygg i hengekøya med pusteproblemer. Tok henne med til en kvinnelig veterinær på Fana dyreklinikk. Tok røntgen av henne og fant ut at hun bare hadde ca 10 % lungekapasitet. Men fant ikke ut av hva som gjor at Miri ikke kunne trekke inn pusten, det var bare et pittelite område som var grått på røntgen (dvs oksygen) i lungene. Hun fortalte meg at det så veldig dårlig ut og spurte hvor gammel rotta var. Virket veldig omtenksom og sympatisk. Siden Miri bare var et halvt år, sa veterinæren at hun ville gi rotta en siste sjanse, men at jeg ikke måtte få forhåpninger da det så veldig svart ut. Fikk to forskjellige sprøyter (baytril (tror jeg, og en vanndrivende) som skulle settes tre ganger daglig. Hun lærte meg hvordan jeg skulle sette sprøyta og lot meg gjøre det på klinikken.

Etter ti dager dro jeg tilbake. Miri virket en smule (bare en smule) bedre. Tok nytt røntgen og fant ut at lungene hadde fått et "grått" område som var litt større. Da jeg kom inn, etter røntgen, sa hun at det fremdeles så svart ut og at Miri skulle få sprøyter for ti dager til. Dersom hun ikke var vesentlig bedre anbefalte hun å avlive Miri da jeg skulle tilbake etter de ti dagene.

Jeg (så følsom som jeg er) måtte ta til tårene da jeg kom hjem og skjønte at Miri kom til å bli avlivet.

Etter ti dager var Miri sitt gamle jeg igjen, leker og springer mer enn de to andre, spiser og drikker og så helt fin ut. Trengte ikke å komme tilbake. Og nå er det gått minst tre mnd og Miri er fremdeles livligere og mer energisk enn de andre!:) Jeg grein av glede da jeg innså at jeg ikke trengte å avlive henne og at hun utrolig nok hadde blitt frisk og ikke skulle dø ifra meg likevell:):)

Ps. Samme veterinær trakk også fortanna til miri da hun hadde fått seg en supersmell slik at begge tennene hadde knukket i dyrebutikken.

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på innlegget da jeg er nyskjerrig på om noen andre har opplevd lignende med lungene til rotter? Alt dette betalte jeg 4000 kr for. Syns dere dette er "normal" pris? jeg har ikke peiling på sånt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Larm »

Røntgenbildene er nok de dyreste. Vet ikke hva prisen på disse er. Tror ikke det ville blitt dyrere hos Thomas på Stend.
Regner med at tanntrekkingen ikke var med i prisen?

Hvem var du hos (navn på veterinær)?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Matmor »

Fint at du følte du ble tatt godt vare på :cheerful: Jeg vet ikke hva det ville ha kostet her med to røntgenbilder, medisiner og to veterinærbesøk, men synes det var mye med 4000,- På den andre siden overlevde rotta, og du hadde et godt inntrykk av veterinæren!

Hvis det var Baytril du fikk til å sette i nakken hennes har du vært heldig som har unngått store, stygge skorpedannelser i nakken. Ufortynnet Baytril kan gi den effekten. Eller lærte veterinæren deg å tynne ut medisinen sterilt på forhånd?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by tantepose »

Så godt at det gikk bra! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Colibri87 »

Husker ikke hva hun het, men tror hu er sånn "hovedveterinær" eller noe. Alltid hun som tar tlf når jeg ringer osv.. Prisen for trekking av tanna og filing av de nederste er og inkl. i de 4000kr.

Merket av Miri fikk skorpe på èn plass ja, men jeg klarte jo ikke å stikke på nøyaktig samme punkt heller så tenkte at det var fordi jeg hadde stukket i skinnet litt på siden (ikke lett å stikke når en 7-åring må holde rotta fast).Ellers fikk hun ikke noe skorper akkurat i nakken der hun ble stukket mest. Nei hun lærte meg ikke å tynne ut eller noe. Hun trakk opp alle sprøytene og la de i en konvolutt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Larm »

Hvis det er baytril, så brenner det under huden på rotten (kjennes ut som ren syre). Jeg har nettopp lagt på sykehus selv og fått antibiotika intravenøst 4 ganger i døgnet, og det BRANT/ETSET skikkelig, selv om de tynnet det ut i saltvann. Etter dette har jeg stor forståelse for at rottene får vondt og brannsår av baytrilen. Thomas på Stend blander dette ut med minst 50 % saltvann hvis de får det under huden.

Var det blank eller gulaktig væske du fikk? Baytril er blank og lukter stramt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Matmor »

Prisen for trekking av tanna og filing av de nederste er og inkl. i de 4000kr.
Jeg har ingen idé om hva det koster, men siden det tar tid og sannsynligvis narkose synes jeg prisen høres mer normal ut.

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Colibri87 »

okey takk for svar:) Da fortsetter jeg å bruke henne.

Det var blankt og luktet stramt ja. Stakkar Miri! Ikke rart ho protesterte!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Larm »

Jeg har aldri vært hos henne, men jeg har vært hos MANGE forskjellige veterinærer i Bergensområdet i flere år. Den beste jeg noensinne har vært borti med tanke på gnagere (hamstere og rotter), det er veterinær Thomas Øyo på Stend dyreklinikk. Han har operert flere av mine og bekjentes rotter for bl.a. jursvulst, fjerning av livmor, samt kastraksjon.
Han er også meget flink på å stille riktig diagnose med tanke på forskjell mellom hjertesvikt og (som du gir vanndrivende, diural, mot) og LVI (luftveisinfeksjon), samt forskjell på ørebetennelse som skyldes en infeksjon eller som skyldes svulst.
Har bestilt en time til ham for operasjon av jursvulst på onsdag om 1 uke.

Jeg vet ikke hvordan din veterinær er, men jeg vet at Thomas videreutdanner seg på gnagere. Husk på at dersom noen er flink på smådyr, så betyr dette hund og katt, ikke gnagere :wink:
Håper at alle rottene dine vil være friske og leve lenge slik at du ikke trenger å gå til veterinær igjen. :cheer:
Flott at alt gikk bra med rotten din og at du delte din positive opplevelse med oss :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Positiv opplevelse hos veterinær

Post by Colibri87 »

Takk Larm:) Ja har hørt mye positivt om Thomas Øyo men det ligger så sabla langt vekk fra der jeg bor, pluss at jeg nettopp har flyttet hit. Er så lite kjent at jeg er glad bare jeg fant en dyreklinikk:)

Post Reply