LVI- Vibranord

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda:)
Pinky
Posts: 15
Joined: 30 Jun 2010, 18:43
Location: Gjøvik

LVI- Vibranord

Post by Linda:) »

Hei :cheerful: Nå har jeg lest veldig mye om LVI og forskjellige typer antibiotika her på forumet.. men blir veldig usikker på om jeg har fått riktig dose av dyrlegen min. Snipp og Snapp har alltid hostet/gryntet innenfra siden jeg fikk dem(spesielt når dem våkner fra en dyp søvn), og dette sa legen var normalt for mange rotter (noe jeg også leste her på forumet). Men nå i det siste har de nyst ganske mye og for noen uker siden så jeg de hadde rød veske rundt nesa.. :sadpace: Da kontaktet jeg dyrlegen med en gang, og fikk en time. De så på dem og veide dem, og jeg fikk beskjed om at de hadde LVI.

Da fikk jeg en resept på Vibranord som jeg skulle gi til rottene mine i 2 uker. Dyrlegen sa jeg skulle gi 0,3 ml 1 gang daglig i 2 uker, og det gjorde jeg.. Da det hadde gått 2 uker, var de fortsatt ikke friske :trist: Jeg ringte ned og spurte om jeg skulle fortsette med medisinen, og de sa jeg skulle fortsette i 1 uke til, men at jeg kunne minke dosen litt.. Så jeg minket dosen til 2,5 og fortsatte i 1 uke. De 2 siste dagene merket jeg ikke noen form for LVI symptomer lenger. Nå er det snart 2 uker siden jeg sluttet med Vibranord og nå har de fått rød veske rundt nesen igjen :(

Jeg ringte til dyrlegen igjen, og jeg ble henvist til AviVet i Oslo, for på Gjøvik hadde de ikke nok kompetanse innen behandling av rotter :trist: Da jeg ringte AviVet sa de jeg måtte komme med rottene dit for å ta ett bilde av lungene. Men det blir uansett ikke noe annet de får gjort enn å gi ett sikkert svar på at det er LVI :/ Siden LVI ikke er lett å bli kvitt, så var det egentlig bare antibiotika kurer som fungerer.. De sa jeg kunne fortsette med kuren litt lenger å se om det hjalp. Jeg vil helst slippe å dra med meg rottene på en 2 timers lang togtur inn til Oslo for så å surre rundt der i mange timer.. :/ Dette tror jeg dem bare blir mer stresset og syke av uansett :(

Nå har jeg begynt å gi dem Vibranord igjen, men burde jeg fortsette med den dosen jeg har gitt dem før, eller burde jeg øke det til 2 ganger daglig? Dyrlegene her på Gjøvik kan ikke så mye om rotter, så må nesten bare spørre dere. Og hvor lenge kan jeg gi Vibranord? Noen sier maks 2 uker og andre 1 måned.. så litt usikker :S Skal medisinen ha virket i 1 uke før jeg slutter med den?

Ble litt mye det her, men håper noen kommer med tips :) Håper de blir bedre snart, for Snapp har vært litt rar i det siste, tror kanskje han har det litt vondt :trist: Han bet meg i hånden for noen dager siden, og stritter med pelsen noen ganger :sadpace:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: LVI- Vibranord

Post by lucas »

Vet ikke hvor mye rottene dne veier, men den vanlige doseringen på vibranord er ihvertfall 0,1 ml pr 100g rotte. Dette skal gis to ganger daglig. Men er lyder og nysing nå borte, og kun rødt rundt nesa igjen?

Linda:)
Pinky
Posts: 15
Joined: 30 Jun 2010, 18:43
Location: Gjøvik

Re: LVI- Vibranord

Post by Linda:) »

Snipp veier 500g og Snapp 515g ca.. Okei, jeg fikk beskjed om 1 gang daglig jeg da.. :trist: Så da har de vel fått feil dose? :S :( De nyser litt enda, men er mye bedre :) Jeg hører noen lyder når dem puster enda :sadpace:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: LVI- Vibranord

Post by Larm »

Men vibranord SKAL de ha det 2 ganger daglig. Du kan gi 0,3 ml til en rotte på litt over 500g, så det er greit, men hvis du har gitt 1 gang daglig, så har de kun fått i seg halv dose antibiotika daglig.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Linda:)
Pinky
Posts: 15
Joined: 30 Jun 2010, 18:43
Location: Gjøvik

Re: LVI- Vibranord

Post by Linda:) »

Tusen takk for svar dere :D Da skal jeg begynne med det morgen og kveld :) Skal de ha 3ml 2 ganger daglig da, eller 1,5 morgen og kveld? Bare så jeg er sikker på at jeg ikke misforstår :)
Og hvor lenge kan rottene gå på Vibranord? :S

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: LVI- Vibranord

Post by Larm »

0,3 ml ikke 3 ml. En sprøyte (hvis det er en sånn tynn en) er på 1ml og det er veldig masse.
0,3 ml om morgenen og 0,3 ml om kvelden skal de ha.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Linda:)
Pinky
Posts: 15
Joined: 30 Jun 2010, 18:43
Location: Gjøvik

Re: LVI- Vibranord

Post by Linda:) »

Obs, haha mente 0,3ml ;) 3ml var litt vel mye :P Takk for svar :)

Post Reply