Har funnet kul på Radka

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

Det er ikke lenge siden Frida ble operert for jursvulst, og nå som alt er bra igjen har Radka mest sannsynlig fått en. Fant en liten trill rund kul i lysken/nederst på magen hennes i går :(

Vet at det nesten helt sikkert er en jursvulst, men jeg håper litt at det kan være noe annet. Kulen er myk, trill rund, på størrelse mellom en ert og en klinkekule sånn omtrentlig. Det som gjør at jeg lurer på om det kan være noe annet er at huden over kulen er litt ruglete og mørk, som om hun har skadet seg der og det kanskje er en verkebyll i stedet? Men dette er vel mest ønsketenkning. Eller hva tror dere?

Har ringt til PetVett Sandvika og Molu Dyreklinikk, men de har jo begge stengt i dag. Faen og. Vil ha time så fort som mulig.

Jeg er så lei jursvulster!! :(
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by tantepose »

Jeg har tre med svulst nå.Den ene er operert for en før.Skal prøve å operere alle nå etter påske,men det spørs hvordan de sitter i kroppen.Dette er nok noe vi må regne med å få på rottene våre i lang tid. :sad:
Lykke til! :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

Ja, det er vel ikke noe vi kommer til å bli kvitt med det første. Utrolig kjedelig at det er så mye sykdommer hos tamrottene. Lykke til med dine og!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

I går var kulen der fortsatt, men i dag morges var den borte, bare et åpent overfladisk sår igjen. Ergo var det ikke en jursvulst - halleluja!!! Er så lettet nå.

Dro til veterinæren likevel for å få alt sjekket for sikkerhetsskyld, fikk time på dagen da jeg ringte i dag morges hos PetVett Sandvika. Såret så pent ut og var ikke dypt, så jeg fikk beskjed om å rense det med pyrisept de neste dagene og følge med, og hvis såret grodde fint så var nok alt bra.

Hva tenker dere? Er det slik jeg og veterinæren tror, at hun bare har skadet seg på noe, fått et sår som ble betent, dermed fått en slags byll med puss i som til slutt ordnet seg selv? Og at alt vil gå fint nå?

Er uansett utrolig lettet, nesten alt er bedre enn jursvulster :P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Matmor »

Vanligvis skyldes disse byllene et inngangssår, men bakteriene kan komme innenfra med blodbanen og havne på forskjellige steder i kroppen. Hvis det dukker opp flere byller andre steder kan man tenke seg at det er noe slikt.

MissGuardian

Re: Har funnet kul på Radka

Post by MissGuardian »

jeg har hatt byller på Stefan som har artet seg omtrent sånn..
Han måtte behandles med antibiotika da, men var et eller annet annet som forårsaket byllene(muligens et sår første gang).

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

Takk for svar. Satser på at det ikke kommer flere byller. Det at det var et slags sår på byllen helt fra starten av er vel et godt tegn, håper jeg.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Har funnet kul på Radka

Post by lucas »

Er det ikke sånn at man bør bruke klorhexidin og ikke pyrisept? Bare mener å huske det :hm: :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by wollf »

helt riktig lucas... dyr skal ikke ha pyrisept... er for sterkt..beste er chorivet

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by torasrotter »

Så bra at det ikke var jursvulst da! :cheerful: Min Foliè fikk det samme, men kun en gang..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Har funnet kul på Radka

Post by BlackNenne »

wollf wrote:helt riktig lucas... dyr skal ikke ha pyrisept... er for sterkt..beste er chorivet
Har også hørt at man ikke skal bruke pyrisept, men for meg gir det ikke helt mening at pyrisepten skal være sterkere enn klorheksidinen.
Jeg mener, pyrisepten lukter jo ingenting, mens klorheksidin lukter omtrent vodka. :crazy: :nottelling:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

Hvor har dere hørt det om pyrisept? Og hva er chorivet?

Det eneste jeg fant da jeg googlet var at klorhexidin kan brukes ved rens av urinrør osv, mens pyrisept bare skal brukes på overfladiske sår. Og Radka sitt er jo overfladisk.

Det jeg ellers vet om disse to rensemidlene (fra piercincstudioer) er at de gjør slik at såret gror saktere. Men det er ve likevel riktig å bruke det på Radka sitt sår, ettersom hun ikke akkurat holder det rent og sterilt selv.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by wollf »

Cothivet
http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=125

det med pyrisept vet jeg fra da jeg jobbet hos dyrlegen, og jeg jobber og sammarbeider med ei på et percingstudio. man skal IKKE bruke pyrisept på piercing foreksempel for det er så sterk at det vil gjøre at det gror ut...

jeg vet at pyrisept er giftig for katter. Katter tåler ikke kvartære ammonium-forbindelser.


lette i gammle notater og fant noe jeg hadde sett på nettet
Byller/betennelse i huden på smådyr.

Dyr kan få betennelse i huden (Byller) pga. bittskader eller insektstikk. Kjenner man en byll/hevelse, må denne fjernes/åpnes. Dette skal gjøres hos veterinær. Hvis det er en liten byll kan man prøve å stikke hull på den. Man kan også legge grønnkål på byllen. Hvis den skiftes hver time, kan dette trekke ut verken. Ved sårbehandling kan man bruke saltvannsoppløsning eller en Teetre olje. Ta en dråpe Teetre olje på en fuktet bomullsdott, og rens forsiktig. Man kan også bruke fortynnet Lavendel (1 dråpe i 1 dl. lunkent vann).

kan ikke finne at pyrisept er giftig noe sted på nettet men vet at det var en del diskutert på klinikken jeg jobbet på i allefall...

uansett synet jeg at alle burde ha Cothivet liggende, for det er noe jeg har hatt bruk for mange ganger. gjør at dyrene ikke slikker på såret og at det gror fortere

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Tonje! »

Cothivet ser ut som et lurt produkt, får vurdere å kjøpe det til senere. Selv om dette er første gang jeg har opplevd at rottene har skadet seg på noe og fått sår.

Når det gjelder piercinger er det ikke slik at pyrisept alltid vil føre til at piercinger gror ut, men det anbefales ikke å bruke til piercinger nei. Men så er jo heller ikke pyrisept laget for den slags bruk.

Tea tree oil har jeg forresten hørt at kan være giftig. Tror et flåtthalsbånd ble trukket fra markedet pga feil dosering av tea tree oil? Har dessverre ingen gode kilder på dette.

Jeg finner heller ingen dokumentasjon på at pyrisept er giftig. Men nå er såret uansett på god vei mot å heles helt, så rensing er ikke lenger nødvendig. Får bruke noe annet neste gang - om det blir noen neste gang :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Har funnet kul på Radka

Post by Rose »

Leser i tråden her og får noen håp i forhold til Rose sine to kuler. jeg håper på de er lymfekjertler som er hovne etter en heller heftig runde infkesjon. Ut fra det jeg leser her så ser det også ut til at det kan være bakterier som har kapslet seg inn, og at medisin kan ta det. Kulene er trill runde, og virker ikke som de sitter fast i noe. Etter noen dager med medisinering, så mener jeg på at kulene har blitt mindre.. men akkurat det kan jo være ønsketenking fra min side.

Post Reply