Sette fast mat i halsen / gulpe

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Tonje! »

Radka skremte livet av meg nå i kveld!

Hun har vært helt fin i formen i hele dag, inntil jeg for ca en time siden så henne ligge langflat i buret med rare rykninger i kroppen. Tok henne ut for å se på henne, og så til min store forskrekkelse at det var fullt av rødaktig slim rundt og under munnen hennes. Hun virket helt pjusk og utafor, og da jeg tok henne med meg i sofaen for å se nærmere på henne så jeg at hun lå helt flatt i en veldig rar og slapp stilling, og hadde rykninger i kroppen, som om hun prøvde å brekke seg. Og ut av munnen kom en del slim som var litt rødfarget og "kornete".

Panisk hønemor som jeg er var min første tanke "HERREGUD HUN DØR", og i stedet for å sette meg ned og google litt først som seg hør og bør, ringte jeg Oslo Dyreklinikk og Smådyrklinikken, som begge har døgnåpen akuttvakt. Ingen av dem hadde spesialister på gnagere/rotter på vakt, så jeg bestemte meg for å dra til Oslo Dyreklinikk siden de var litt nærmere. Ringte stakkars mamma som var på vei til å legge seg og grein meg til at hun skulle komme å kjøre meg inn til Oslo. Så ringte jeg Oslo Dyreklinikk for å bekrefte at vi kom i natt. Radka virket bittelitt piggere, men jeg var fortsatt sikker på at hun var i ferd med å dø haha. Is i magen, det har vi ikke hørt om nemlig :P

Så, ca 10 minutter etter telefonsamtalen med Oslo Dyreklinikk, hvor jeg forresten fikk informert at minstetaksten på konsultasjon etter midnatt var 2800 kr, var Radka helt fin igjen. Like pigg og spretten som alltid, og da jeg nølende ga henne en agurkbit kastet hun seg over den med like stor iver som alltid. Så tok jeg meg tid til å google litt mer, og skjønte til slutt at hun mest sannsynlig bare satte noe i halsen og gulpet det opp igjen, og at så lenge hun var fin i formen nå så var all fare over.

Og så var mamma på døra. Stakkars snille mamma, fikk litt dårlig samvittighet da ja. Men jeg trodde jo Radka var døende, såeh... Da freaker man litt ut :P Heldigvis tok mamma det pent. Og så ble det nok en telefon til Oslo Smådyrklinikk med beskjed om at vi ikke kommer likevel.

Nå håper jeg bare at jeg faktisk har rett, at det bare var noe hun satte i halsen, og at alt går bra med henne. Kommer sikkert til å se til henne noen ganger i løpet av natten, bare for å være på den sikre siden.

Egentlig skriver jeg dette mye bare for å lette litt på trykket, ble jo så livredd. Men jeg vil også gjerne høre innspill fra andre - høres det ut som at teorien min stemmer? Har noen av dere erfaring med dette? Radka hadde spist rødfarget tørrfôr rett før gulpingen skjedde, så fargen på slimet kom sikkert derifra.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by rattie19 »

Når jeg hadde hanrottene, så satte den ene noe i halsen. Jeg trodde også det var noe dødelig som foregikk, men hadde pcen en meter fra, så jeg googlet om rykninger og masse sikkel osv. Så jeg fant fort ut at det var noe som satt fast, og at rykningene var for å presse biten opp/ned, og at jeg skulle la rotta vær i 10 minutter for å la den få sin tid til å få løs biten :cheerful: Men jeg var jo dritbekymra og nistirra på stakkaren, for han siklet overalt i buret..! Heldigvis fikk han biten løs, før jeg begynte med Heimlich-manøvrer for rotter (jepp, det finnes også!) :crazy:
Thea og Prikken <3

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Tonje! »

Haha huff ja, det ser jo helt grusomt ut! Men hun er like fin og pigg i formen i dag, så da var det nok bare mat i halsen. PUH!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Woodgirl »

Huff, det er alltid skremmende når de setter noe i halsen. Har opplevd det noen ganger med mine rotter. Ikke ofte da heldigvis.
Godt å lese det gikk bra. :kisses:
Minstetaksten var hårreisende.... :oops:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Lyngrottene »

Samme skjedde her Tonje, samme kveld som det skjedde med deg av alle ting. Så fikk lov til og få giro hos vet dagen etterpå, men fant ingenting feil, frisk som en fisk :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Tonje! »

Woodgirl wrote:Huff, det er alltid skremmende når de setter noe i halsen. Har opplevd det noen ganger med mine rotter. Ikke ofte da heldigvis.
Godt å lese det gikk bra. :kisses:
Minstetaksten var hårreisende.... :oops:
Ja, det synes jeg og. Dyrere enn å operere jo. Var visstnok litt billigere på Smådyrvakten (tilhører vel Veterinærhøyskolen tror jeg?) men vet ikke hvor mye billigere.
Lyngrottene wrote:Samme skjedde her Tonje, samme kveld som det skjedde med deg av alle ting. Så fikk lov til og få giro hos vet dagen etterpå, men fant ingenting feil, frisk som en fisk :D
Jøss, for et rart sammentreff! Dere dro altså til veterinær på natten?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Lyngrottene »

Nei, formen var grei, men pusten dårlig, så trodde hun fikk akutt sterk LVi, så mailet med veterinær, så dro dagen etter.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by tantepose »

Min første rottekjærlighet Blue døde på denne måten. :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Lyngrottene »

:(
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by lucas »

Har også opplevd dette, har heldigvis gått bra her også :) Men det kan være skremmende og se på da, særlig hvis man ikke vet hva det er.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Tonje Lenore »

Oi, det hørtes ikke særlig morsomt ut :gasp:
Utrolig bra at det gikk så bra da!

Har aldri opplevd dette før og jeg håper jeg ikke gjør det heller, for det hørtes aldeles ikke noe morsomt ut :trist:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by torasrotter »

Huff det høres jo helt forferdelig ut:( Stakkars deg..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Tonje! »

Ja, veldig skremmende! Men nå som alt gikk fint får jeg jo ta det som en positiv opplevelse - jeg har jo lært noe nytt. Og nå vil jeg også kunne gjenkjenne det om det skjer igjen.
tantepose wrote:Min første rottekjærlighet Blue døde på denne måten. :trist:
Det var trist å høre :(
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lotta
Pinky
Posts: 18
Joined: 08 Mar 2010, 12:16
Location: Kristiansand

Re: Sette fast mat i halsen / gulpe

Post by Lotta »

Ja, uff, sånt er skremmende. Jeg fikk også det med Casanova lille julaften i fjor. Han hadde fått tak i en seig bit fra sånn frokostblanding og slet veldig! Det tok langt mer tid enn 10 minutter før det var ok, og jeg måtte inn i munnen og få ut noe av det, og gi ham olje for at det skulle løsne.. Han var ikke seg selv igjen før julaften kvelden..
"I didn't jump to conclusions, I took one step and there conclusions were."

Post Reply