rotte som røyter.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg bare lurer på en liten ting her, har prøvd og søke litt rundt menhar ikke funnet noe.
Nå har som jeg skrev et annet sted Halvorsen og Jems Bond og ratatiui fått bo sammen lenge uten noe problemer og det liker dem veldig godt.
Men denne uken her har jeg sett at Halvorsen røyter noe helt forferdelig og han har en liten hårløsflekk bak det ene øre. Han er frisk og rask og virker fornøyd med livet.
Jeg lurer på hva det kan være for ingen av de andre rotten gjør slikt.
alle har like fin pels også.
Noen råd.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: rotte som røyter.

Post by rattie19 »

Jeg vet ikke noe om rotter og det å miste hår, men generelt (for alle dyr) så er det å miste hår et tegn på at dyret er stresset eller mistrives? Noe den siste uka som kan ha stresset ham?
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rotte som røyter.

Post by tantepose »

Det kan være gener eller alder.Noen mister litt pels med alderen.Noen dråper solsikkeolje om dagen kan kanskje prøves? :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Er det som er så merkelig eneste som kan ha stresset han er at Jems Bond er litt tøffer enn det han har pleid og hvert, men Halvorsen legger han bare på ryggen så er alt over.
Men kan alder og røyting ha noe sammen?
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rotte som røyter.

Post by tantepose »

Tror ikke det er stress.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

skal prøve med solsikkeolje jeg.
Jeg tror nok at det er aldrern som det er noe med siden han virker mer eldere enn disse to andre gutta jeg har her og de skal bare være noen mnd i mellom dem ut fra det jeg vet.
Men så lenge han virker frisk og rask så tar jeg han ikke med til dyrlegen før det er helt nødvedig for jeg vet en slik tur stresser han litt han er ikke så glad i å kjøre bil og ikke å komme inn til dyrlegen heller.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: rotte som røyter.

Post by Skaubytroll »

Bak øret, har han kanskje klødd seg mye? Er det noen grunn til å tro at det kan være et mildt middangrep?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Nå tenker jeg høyt men hadde det hvert midd så hadde vel de andre også hatt det, noe de ikke har. Ikke ser jeg noe i pelsen på han heller og ikke klør han seg mer enn normalt.
Han pelsen har fin glans også og lukter som den skal.
Men som sakt det er en liten flekk. Så må jeg spørre skal jeg sette han i eget bur til jeg finner ut av det eller skal jeg latt han bli sammen med de andre gutten, er så redd for å gjøre noe feil nå som jeg har fått han så bra som han er?
jeg holder det meste åpent av muligheter og setter utrolig pris på alle svar jeg får og har fått.
tusen takk :kisses:
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rotte som røyter.

Post by tantepose »

Jeg ville ikke satt ham alene.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

takk for svar. Han står med de andre gutta enda. Som sakt jeg er så redd for å gjøre noe feil med han.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: rotte som røyter.

Post by Skaubytroll »

Er ikke Halvorsen en god del eldre enn de andre? I såfall kan han fort bli mer plaget av et mildt middangrep enn de andre... Kanskje han klør seg da du ikke ser? Rotter i samme bur vil være smittet selvom ikke alle viser det. En skrapeprøve og titt i mikroskop kan bekrefte/avkreft middangrep... Kanskje du kan høre med dyrlegen din om du kan få stronghold til alle 3 rottene uten å møte opp. Da får du i allefall ekskludert en mulig årsak uten å måtte dra de med dit...

Eller syns du selv at han røyter da du klapper han? Dyr pleier ikke å røyte flekkvis, jeg trodde kanskje han da i såfall ville miste like mye pels over hele kroppen.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Han er vel ca + - 3 mnd eller hvis jeg ikke husker feil.
Der sa du noe lurt skal ringe dyrlegen min i morgen og høre jeg om jeg får hun kjenner jo rotten mine og meg godt så det går ann og høre.
Han røyter når vi klapper han og det er litt, i buret vet jeg ikke hvor mye han røyter for jeg har to som har like pels farger så det blir litt vanskelig og se. Men her skla alt undersøkes og elemineres etter tur.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Bare en liten oppdattering her.
Jeg har nå snakket litt med dyrlegen min og hun fant heldig vis ikke noe feil på Halvorsen, og han var hvist veldig fin mente hun( hun kjenner historien hans fra dag en vi fikk han) Men det gikk jo frykktelig galt når han kom hjem igjen fra dyrlegen da for han begynte og bråke med de andre gutta med en gang hele bure var liksom Halvorsen sitt og de hadde ikke noe å gjøre der. Sammen hvordan jeg prøver nå så vil hanikke være sammen med de andre gutten så nå har jeg latt han få sitt gamle bur tilbake og alt er helt fint igjen og Halvorsen er blitt veldig rolig igjen.
De andre gutta har sluppet lett unna med litt små skrammer ( ikke alvolige) som gror fint og de ser ut til og trives de også nå.
Så nå er det tilbake til tre bur her i hust og bare jeg nå får ferie hadde jeg tenkt til og bruke litt tid på intro igjen på dem og se hvordan det går ( begynner helt på nytt med intro tror jeg er det lureste, eller?
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rotte som røyter.

Post by tantepose »

Prøv litt hver dag,med noen godbiter i sofaen kanskje.Avbryt dersom det blir mye bråk.Går det bra kan du jo prøve i nærheten av buret. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: rotte som røyter.

Post by Søstrene Halvorsen »

Er slik vi driver nå med en sammen med halvorsen men han er jo ram, er snart så jeg lurer på om Halvorsen har et par skruer løs slik han oppfører seg. ( men jeg får la vær og klage for han er 100 ganger beder nå en når jeg fikk han).
I det jeg skrev det forje innlegge så satt jeg og spant litt tanker om at kansje Halvorsen ikke er så sosial eller mangel noe av den sosiale lærdommen de andre rotten har.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply