Fri for antibiotika, krise?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Fri for antibiotika, krise?

Post by cloudpainter »

Hoi! har et lite nødstilfelle her,
rottene mine skal gå 2 uker på antibiotika for LVI, 2 ganger daglig, og nå er vi halvveis og det er tomt for antibiotika :sick: har kanskje nok til én dosering til, så får jeg ikke tak i mer før på mandag siden dyreklinikkene holder stengt i helgene (kun akutt vakta er åpen, de kunne ikke hjelpe)
har enda 4 doseringer før mandag, og jeg lurer på skal jeg gi den ene doseringen og hoppe over de restende 3, eller skal jeg fordele dosering slik at det blir bare litt antibiotika på alle 4 gangene :huh:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by Matmor »

Hva slags antibiotikum er det du har fått, og i hvilke doser? Hva veier rottene? Alt har konsekvenser for svaret...

Hvis du har fått resept på antibiotika'en skal det stå hvilken veterinær som har skrevet den ut, hvilken dag resepten ble ekspedert, og hvilket apotek du har hentet resepten på. Hvis du er heldig står det også hvor mye hver rotte skal ha. I så tilfelle kan apoteket se at du har fått for lite til 14 dager (eller du kan forklare at det ble søl da rottene skulle ha det, slik at du har brukt mer enn de har fått.)

Hvis du bare har fått med deg antibiotika fra veterinæren er det vanskeligere å få hjelp på apoteket. Og veterinærvakta, selvsagt.

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by cloudpainter »

jeg har fått baytril og de skal begge ha 0,6ml 2 ganger daglig. desverre så har jeg ikke fått noe resept og hentet medisinen på apotek, jeg fikk bare en stor sprøyte med antibiotika som ble korket hos vetrinæren, han målte bare hvor mye vi skulle ha for 2 uker for 2 rotter. jeg tror ikke han tenkte på hvor mye overflødig som ble vasket og sølt bort hver dag

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by Larm »

0,6 ml daglig var nå en ekstremt stor dose :sjokkert:
Tror mine hanner på 600g har fått 0,3 ml 1 gang daglig av baytril på det meste og dette var den svakeste formen for baytril. Mulig jeg husker feil og at de kun skulle ha 0,1 ml, men det vet sikkert Matmor :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by tantepose »

Jeg gir nå Baytril mikstur 0,1 ml i 7 dager etter operasjon.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by cloudpainter »

vel kanskje ikke 0,6 men 0,06 som det står på sprøyta.. bare droppet den ene desimalen der ^^

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by Matmor »

Det er litt forskjell, ja... Men uten å vite styrken på det du har fått, eller vekten på rottene, kan jeg dessverre ikke si noe om det lønner seg å gå ned i dose eller gi den siste mengden i små porsjoner.

Mitt forslag er likevel at du gir full dose nå, og kontakter veterinæren som skrev det ut, på mandag morgen. Baytril må opp i en viss konsentrasjon for at det skall ha effekt på bakteriene. Ved å minske dosen risikerer du å komme under den grensen med det samme, så det er bedre at de skal ha medisin som virker et halvt døgn til...

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Fri for antibiotika, krise?

Post by Woodgirl »

Du kan også fortelle veterinæren din om at det finnes Vibranord mikstur som ofte gis til rotter. Ellers Imacillin.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply