skrall og slimbæsj

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

skrall og slimbæsj

Post by wollf »

mille mae går på vibranor for forkjølelsen sin, hun har vært skrall en stund og surklette med jevne mellomrom. så vi satte henne på antibiotika i håp om å ta knekken på dette. men de siste dagene har hun virket litt merkelig, trekkt seg vekk fra de andre, "rømmt" til under sofaen, vært litt usynlig og i går så jeg at hun var hoven mellom hull 1 og hull 2, slik at det så ut som ballerestene til en kastrat, alstå bare overflødig hud, men i dag som det ut hvit slim, som egge hvite.
ringt vet, men de på vakten i dag er vist bare produksjonsdyr. så venter på svar fra roy.
hva kan det være?

Image

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skrall og slimbæsj

Post by wollf »

tarmkatar grunnet vibranor?
fikk beskjed om å stoppe på det og gi biola.
jeg og roy har bestemmt oss for å ta en dag å "forske" på hvordan vi skal finne måter å gjøre ibafilin til et lettere antibiotika å gi til rotter.

noen som har hørt at vibranor er 10% dødelighet på kanin og marsvin?

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: skrall og slimbæsj

Post by Marit Fosen »

Ja, sannsynligvis er det tarmkatarr p.gr.a. Vibranord. Vibranord har mange bivirkninger, de vanligste er kvalme og mageproblemer. En annen vanlig bivirkning er ubehag i munnhulen. Medikamentet står ikke i Veterinærkatalogen, kun i Felleskatalogen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skrall og slimbæsj

Post by Matmor »

Doxycyclin (virkestoffet i Vibranor) brukes i behandling av kaniner, i alle fall.
Jeg har aldri hørt at det skal være spesiellt giftig for kaniner eller hamstre. Det finnes andre som er det.
Her er en liste over antibiotika som sies å være uheldige for kaniner: http://www.medirabbit.com/Unsafe_medica ... iotics.htm
og for hamstre.
http://www.caringtogether.com/exotics/hamsters3.html#m

Som dere ser står ikke doxycyclin der.

Forøvrig: Scott Weafer bestemte seg etterhvert for at Imacillin var godteri :cheerful: I stedet for at jeg måtte holde ham fast å presse i ham sprøyteinnholdet grabbet han sprøyten selv og suttet så jeg bare trengte å dytte stemplet forsiktig inn. Det tar ikke mycoplasma og alle bakterier, men når det kan brukes foretrekker jeg å gi det framfor baytril/ibaflin pga. smak.

Wollf, hvis du og Roy skal tenke miksing av ting med legemidler foreslår jeg å ta med en spesialist i legemiddelproduksjon på laget :wink: Blant annet vet jeg at de fleste veterinærer vanligvis slett ikke tenker så mye på holdbarhet og oppløselighet når de foreslår for folk å lage ting på kjøkkenbenken hjemme. Det kan være kjekt å vite om det man gir rotta faktisk er virksomt etter tre dager i kjøleskapet, om det absolutt ikke tåler å settes i kjøleskap, må oppbevares i mørke, eller om virkestoffet er mer eller mindre løselig i bringebærsaft enn vann, eller om alt virkestoffet kommer til å ligge igjen i bunnen når man rister på sprøyta etter å ha blandet tablett med en væske. Dette er rett opp min gate :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skrall og slimbæsj

Post by wollf »

funker Imacillin mot luftveisproblemer? om et gjør så har jeg masse av det.
mille er nok veldig kvalm ja, så slutter vibranor.
matmor vi skal ikke blande medisinen men finne noe som feks biola og prøve å finne en rett blanding for å dempe smak men ikke så mye at det blir vanskelig å gi i munnen. tilpasse det for rotta slik at dyrlege også vet om han evt kan si 0,1 ml ibafilin og 0,1 biola. er ibafilinen vi skal prøve å tynne ut. roy har størst tro på ibafiin. jeg er skeptisk og mener at kanskje bactrim er bedre.

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: skrall og slimbæsj

Post by linjak »

Jeg har imacillin til han ene her nå mot luftveisinfeksjon.. Men den har jo veldig kort holdbarhetstid da.. Var syk når jeg kjøpte han stakkars :-(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skrall og slimbæsj

Post by wollf »

hm... fikk beskjed da jeg var ny her, for vel 3år siden at det ikke funket på rotter?
aldrig fått det utskrevet heller. holdbarhetsdatoen er 2 uker i kjøleskap men er altid tom før den tid da katten min går på det omtrent fast

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skrall og slimbæsj

Post by Matmor »

Imacillin virker ikke mot Myco, men det kan virke mot andre luftveisinfeksjoner, mot urinveisinfeksjoner og infeksjoner andre steder i kroppen. Fordi det ikke virker mot Myco er det ikke så mye brukt ved luftveisinfeksjoner til rotte. Scott fikk det forebyggende mot byller etter kastrering.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skrall og slimbæsj

Post by wollf »

ok. så ikke til å anbefale mot snue da... da får jeg ibafilin da hun er bedre i magen. litt biola og litt kos i armkroken til a mor så blir a nok fort bedre

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skrall og slimbæsj

Post by Matmor »

så ikke til å anbefale mot snue da
Det blir jo opp til veterinæren. Jeg hadde nok vært villig til å forsøke, i alle fall hvis rotta ikke virket veldig syk. Vi vet at Mycoplasma-infeksjon kan forverre annen infeksjon, men hvis man får knekt den andre infeksjonen er det ikke sikkert at Myco'en er et problem på egenhånd. Man får jo likevel ikke utradert de bakteriene, ser det ut som.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skrall og slimbæsj

Post by wollf »

lar magen roe seg og rotta bli frisk analt:P hun er ikke så veldig dårlig men litt forkjølt

Post Reply