Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Rose »

Har flere ganger i div tråder her lest ordet porfyrin, og finner egentlig ingen forklaring på hva det er. Blir ikke klokere av google heller.
Har også, i sammenheng med porfyrin, sett det blir snakket om rustlig pels eller rødlig pels. Jeg har en nesten hvit rotte som nå i en alder av 1 år har fått rødlig pels. Må legge til at hun akkurat har vært veldig syk, og klødd seg mye.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Chrizzie »

Porfyrin er en rød væske som skilles ut av nese og øyne hos rotter. Det trenger ikke å være et sykdomstegn, men skjer ofte hvis rotten er syk, forkjølet, stresset osv. En av mine rotter har porfyrin rundt nesen konstant, men finnes ikke syk på noen måte!
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Matmor »

Jeg har en nesten hvit rotte som nå i en alder av 1 år har fått rødlig pels. Må legge til at hun akkurat har vært veldig syk, og klødd seg mye.
Ut fra de andre innleggene dine ser det ut som om hun er på antibiotikakur. Han hun vært undersøkt for midd? Jeg tenker på kløen... og begynte den før eller etter at hun fikk antibiotika? Syke rotter kan få oppbluss av en type midd som lever på huden deres til vanlig. Hvis det er noe slikt trenger hun nok en middkur for å komme seg ovenpå igjen.

Porfyrinen setter seg veldig godt i lys pels, og hvis du ikke bruker blekemidler forsvinner den knapt nok ut igjen før rotten skifter pels. Derfor er det bare hvis rødfargen blir kraftigere at du trenger å bekymre det over at pelsen fortsatt er rødlig de nærmeste ukene. :rat:

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Rose »

Chrizzy: hun er ikke rød rundt øyne eller nese, bare i pelsen på ryggen. Det har kommet siste måneden, like lenge som hun har luktet litt sterkt. Lukten er borte nå, så var nok urinveiene hun var syk i forhold. Da tar jeg det med ro i forhold til profyrinen i alle fall :D Takk for svar.

Matmor: Ja hun får Bactrim i flytende format (aner ikke om den finnes i tablettform) nå. Hun klør tidvis,men det hjelper om jeg bader henne en gang i mnd. Denne gangen hjalp det ikke med bading før hun ble tatt med til legen. Hun har ikke blitt sjekket for midd. Etter hun begynte med medisin så har kløingen avtatt til å bli nesten borte. Så legen hadde nok rett i at det i tillegg til urinveisinfeksjon også var en hudinfeksjon. Så nå føler jeg hun er tilbake på gammlemåten i forhold til kløing og stell av pels. Takk for svar :D

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Rikke »

Fant denne for noen år siden, kan kanskje gi en forklaring på hva det egentlig er :)
http://www.ratbehavior.org/porphyrin.htm
Hilsen Rikke Karine

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Woodgirl »

Det rødlige i pelsen som ikke kommer fra nese eller øyne er "rust". :wink:
Dette er ikke farlig på noen måte. Mange lyse rotter blir rustbrune i pelsen...noen svake flekker. Samme gjelder sorte og mørke rotter. De blir lysere på noen partier. Dette har bare med pigmentet i pelsen å gjøre, ikke med porfyrin.
Uansett, ikke noe farlig eller tegn på sykdom. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Rose »

Enda godt å vite... takk for gode svar :D Glad i Ruskemusa mi.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Matmor »

Jeg har faktisk opplevd at rusten pels på en rotte sannsynligvis var tegn på innvollsorm. Dette var en rotte som var tynn som en strek (han stresset mye, så jeg tenkte ikke så mye over det), ganske ung, og stadig hadde løs mage som jeg behandlet med zoolac uten veldig godt resultat. Etter at han fikk en middkur sammen med resten av flokken forsvant bløtbæsjen, og pelsen ble sort igjen for noen måneder før han kom i "normal rustealder".

Hvis du ikke har kombinasjonen tynn+uvanlig avføring+rusting tror jeg du kan glemme tarmparasitter. :)

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: Porfyrin og rødlig pels/rustpels

Post by Rose »

Kun rusten farge på pels her ja.. i tillegg til to kuler som fortsatt minker og antatt urinveisinfeksjon og hudinfeksjon. Fargen har avtatt litt nå, så regner med hun er tilbake til normalen igjen ja :D

Post Reply