Halt fot rett før ferietur!!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Halt fot rett før ferietur!!!

Post by Katrin »

Hei, nå har Olivia blitt halt for annen gang..rett før jeg snart skal reise bort en tur og ei venninne fra jobb skal passe rottene mine for første gang. Jeg tror hun (som første gangen) har forstuet foten sin pga. klatring i buret. Hun er i fin form ellers, spiser godt og hinker entusiastisk rundt i rommet, glad for å komme ut i det fri. Foten ser normal ut i farge og jeg ser ikke noe forskjell på den og den friske foten annet enn at den er litt slapp og lite motstand i den, viss jeg presser for hardt mot fotsålen piper hun litt. Det er akkurat som om hun ikke klarer å bruke foten helt, den virker kraftløs, (eller så unngår hun å få vondt ved å ikke bruke den) og strever med å komme seg inn i hengekøya osv. Nå er ikke buret mitt tilrettelagt slik at de slipper å klatre, det er broer og stiger i mellom etagene, så jeg får ikke gjort så mye med at de må klatre litt rundt.

Det stresser meg at jeg ikke får henne til å holde seg i ro, og hun SKAL inn i buret og klatrer rundt selv om foten er halt. Vil helst ha henne mest mulig ute av buret slik hun er nede på flaten. Sist gang hun var halt så gikk det over etter noen dager. Men er bekymra nå for at det ikke skal bli bedre før jeg reiser på tirsdag.

Bør jeg stenge buret og lage til seng, mat osv på gulvet? Da blir de nok ikke så glade siden de er svært hjemmekjære (i buret sitt..).

Vil helst ikke reise fra min elskede rotte med halt fot. Og det er akkurat som om hun forstår at jeg forstår at hun har det vondt, og hun søker veldig mot meg og trøst, lar meg trøste og kose med henne mer enn normalt og viser ømhet tilbake. Rottene mine er barna mine.. :goofy:

Noen tips om hva jeg kan/bør gjøre?

Post Reply