Jursvults...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvults...

Post by Larm »

Hvis den er så liten, så hadde jeg personlig ventet.
Sophie sin, som du ser på bildene, har jeg planer om å fjerne nå, for den har blitt litt større enn du ser på de 2 bildene over (de øverste bildene).

Jeg fjerner de ikke når de er mye mindre enn det, men det er min personlige mening og ikke nødvendigvis andre sin :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Så bildenene etter operasjonen, det ser jo helt fælt ut! :trist: Gruer meg til min lille søte Tishamums får et sånn sår på seg :( vurderer om jeg heller skal vente til jeg kommer tilbake fra ferie, i og med at den ikke er halvparten av den minste engang... Og da kan jeg være helt sikker på at alt går bra! :grin:

Men det med narkosesprøyten, er det farligere å gi den enn gass og lokalbedøvelse? Tenker meg at når hun våkner av narkosen så har hun vell fryktelige smerter? :sorry: uff... blir jo helt nervevrak! :sadpace:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Nå ble jeg litt redd, jeg finner ikke kulen lenger!!! :sjokkert: :sjokkert: Kan den ha flyttet på seg? Eller kan det bare ha vært en hoven kjærtel? :sjokkert:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Jursvults...

Post by rattie19 »

Har du fått operert kulen? Du er ikke tilfeldigvis hun som var innom Sandnes smådyrklinikk idag?
Thea og Prikken <3

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

rattie19 wrote:Har du fått operert kulen? Du er ikke tilfeldigvis hun som var innom Sandnes smådyrklinikk idag?
Nei, var nok ikke henne :) Har bestemt meg for at jeg skal vente litt, i og med at den har forsvunnet igjen...
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Jeg skjønner virkelig ikke hva som skjer?!
Jeg fant jo kulen i juni i år, så i juli var den borte... fant den igjen da jeg skrev denne tråen, så forsvant den, og nå er den her igjen? Kan noen forklare meg va som skjer? :sjokkert:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Jursvults...

Post by Lyngrottene »

Jeg har ei her hjemme som har en kul som vokser, og minsker om hverandre.... Så tror ikke det er så unormalt. Bare med mi jente, så er den ikke godartet desverre....
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

åh.. :trist: tar de blodprøver eller noe for å finne ut om den er godartet eller ond? Og kan det hende at hennes er ondartet mht. den forsvinner og kommer? :sadpace:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvults...

Post by Larm »

Da høres det ikke ut som en jursvulst
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

hva kan det være da?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jursvults...

Post by Matmor »

Hovne lymfekjertler pga. infeksjon er en mulighet du har nevnt selv.
Cyste er en annen. Cystene kan påvirkes av hormonnivå, slik at en kul vokser når rotta er i løpetid, og reduseres når den ikke er det. Og noen ganger kan en hunrotte "henge se opp" i løpetid på grunn av hormonelle problemer slik at hun kan ha det over dager og uker.
Ondartede svulster kan også ha væskefylte hulrom inni seg, som er mer eller mindre stinne.
Noen ganger kan abscessdanneler også variere i størrelse, slik at de ser ut til å vokse og (nesten) forsvinne igjen. Ofte må veterinæren ta prøver av væsken inni for å kunne si noe om hva slags problem det er. Noen ganger er det vanskelig å få ut noe, eller alt som kommer er puss, og det er umulig å vite om det skyldes en ondartet svulst eller en abscess bare ved å stikke.

Hvis kulen ikke er større enn en ert og huden ikke sår eller misfarget ville jeg ha ventet. Hvis du ser at huden er sår eller misfarget eller kulen nærmer seg klinkekulestørrelse ville jeg ha tatt en tur til veterinær.

Håper det ordner seg med rotta di :)

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Den er litt mindre enn en ert, men tror jeg bare skal dra til dyrlegen for å være på den sikre siden... :grin:

Tusen takk for det, det håper jeg også!
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Heihei! Kulen har blitt litt større, men er ennå ikke på størrelsen på en ert.. men jeg lurer på en ting!
Badet henne idag(Hun ELSKER å bade) og når jeg masserte inn shampooen i pelsen, så jeg dette:
Image
Dette er på motsatt side av kulen, men kan dette være midd eller lus? Ingen av de andre rottene har dette, bare henne! :oops:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jursvults...

Post by Matmor »

Bildet er for uskarpt til at jeg kan si noe om det. Første tanken min var utslett heller enn lus/midd, men når jeg ikke kan se formen på sårene er det ikke så greit å tolke dem.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Det er ikke sår, det er bare rødt.. kan se om jeg klarer å ta et tydeligere bilde når jeg kommer hjem fra jobb idag :goofy:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Post Reply