Mimsa`s siste timer??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

XaviRat
Pinky
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2011, 20:52

Mimsa`s siste timer??

Post by XaviRat »

Mimsa er ei kritthvit dumborotte som de siste dagene harvert litt mindre aktiv enn ellers.. I går fant vi henne liggende i buret på siden. ho har hatt rød veske rennede fra nese og øyne, men det har gitt seg. ho vil ikke bevege seg og ligger og har et par spasmer i ny og ne.
Ingen futt i det hele tatt, og ingen viljestyke virker det som..
Ho spiser ikke, drikker ikke og over natta har ho fått en stør kul i nakken/hode.
Ho har mistet en del pels ved halen og bakbeina i det siste, og vetrinær sprayet et stoff over hele henne siden han mente dette var midd..
ho ligger her på puta mi. snur henne av og til for variasjon. Får kontakt med henne, da eg "prater" med henne gjennom knitring og gnissing med tennene og ho responderer på dette..
Puster åsså veldig fort..

Vet eg skulle ha kontaktet vetrinær, men har ikke penger. Har ringt til noen klinikker, men de er stengt og henviser til mandag og ingen vil gi faktura...

Noen forslag på what to do???
Takknemmelig for alle svar.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Søstrene Halvorsen »

uff dette hørtes ikke bra ut, jeg hadde forsatt og ringt til jeg fant noen som kunne ta i mot dere.
Håper at dette ender godt nå da.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Skaubytroll »

Hvor bor du?
Kanskje noen vet om en smådyrakutt i nærheten der, eller evt en snill dyrlege?

Hva er det dyrlegen sprayet på henne? Og når var det? Kan hun ha slikket det i seg og fått en alvorlig reaksjon på dette? I såfall burde den dyrlegen ta ansvaret for dette...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Matmor »

Ho har mistet en del pels ved halen og bakbeina i det siste, og vetrinær sprayet et stoff over hele henne siden han mente dette var midd..
Var denne sprayingen noe som foregikk mindre enn et døgn før hun ble dårlig? Det du beskriver kan nemlig godt være tegn på overdose av midd-middel. Jeg har riktignok ikke hørt om noen som får en slik kul i nakken av det, men rykninger, slapphet, rødt fra nese og øyne høres bare alt for kjent ut :worry:

Prøv å vaske rotta di med såpe og godt, varmt badevann, og tørk henne godt så hun ikke blir kald. Og se om du kan få i henne litt fruktjuice så hun får litt å styrke seg på.
Rotta burde absolutt hatt veterinærhjelp, og veterinærkontoret hvor den fikk middbehandlingen burde ha stilt opp for deg hvis det kunne være sammenheng med sprayingen - men du kan jo ikke noe for situasjonen, eller at det er vanskelig å få hjelp.

XaviRat
Pinky
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2011, 20:52

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by XaviRat »

er vel 14dager siden han sprayet henne.... Har ikke noe tro på at det er det som er problemet, mentrodde da at det i det minste ville funke..Bor i nordhordaland, og her i distriktet er visst gnagere ikke så forbanna prioritert... skulle hatt egen akutt for gnagere i norge mener da eg..
Mimsa er ikke blitt bedre.. er bevisst, men øynene er gjennomsiktige og hun reagerer ikke på lys og slikt mere.. tror dermed hun er blind. Hun blør ut underlivet, og er neste utmagret. tror hun gir opp iløpet av natta..
hun viser ingen tegn til reaksjon nåreg tar i bak og forlabbene hennes,og halen er det null liv i. tror hun er lam!?!

eneste som r trister at eg vet hun er ved bevisshet, siden reaksjonen på lukta av meg er den samme som den alltid har vert.. hun snuser på hånden min før hun lukker øynene og knitrer....

Kommer ikke til å skaffe meg ny rotte...dette ble mer personlighet enn eg har hatt med andre dyr!!! Har holdt henne inntil meg i hele dag og snakket med henne og latt henne lukte på meg. ser oxo at pusten roer seg litt mere da.

XaviRat
Pinky
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2011, 20:52

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by XaviRat »

var våken med mimsa i natt.klokken 09,52 i dag slapp hun sitt siste åndedrag.... Alt for lenge å holde ut.. nå har hun iallefall fred, og slipper å lide mere.
Aldri hatt en rotte før med så stor personlighet og livsglede. Kom når vi kalla på henne, og var altfor glad i mennesklig kontakt. prøvd med andre rotter, men hunhar isolert seg fra dem og søkt oss mennesker i stedet... elsket å kose, og å sove i armkroken... samme plass som hun sovnet inn....

Hvil i fred, Mimsa....

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Søstrene Halvorsen »

uff det var trist.
Hvil i fred lille venn.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

utmeldt

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by utmeldt »

Kondolerer så mye!
Hvil i fred Mimsa!

Maria-M
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 04 Aug 2011, 12:33
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Maria-M »

Uffda :oops: Kondolerer så mye, nå har hun iallefall ikke noe vondt :trist2:
Hvil i fred <3 :angel:
Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Lilly, Hjørdis og Vilma <3 Elsker dere!

R.I.P Snusen, Ågot, Snapp, Ågot, Hjørdis og Vilma <3 Dere er dypt savnet!

http://www.rottulfene.webs.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Tonje Lenore »

uff, dette var utrolig trist å lese! :trist:
Kondolerer så masse, og nå har hun det bra der hun er hvert fall :angel:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Woodgirl »

Dette er jo fryktelig sørgelig! Men!! Hvis man ikke har penger satt til side til akkurat en slik situasjon burde man IKKE OVERHODET ha dyr....ei heller 'bare' en rotte!
Jeg synes dette er totalt uansvarlig og fryktelig respektløst overfor det dyret som må lide pga 'jeg har ikke penger'.
Det følger med et stort ansvar utover det å bare være glad i og gi kos når man skaffer seg et dyr!
Dette burde være forferdelig unødvendig å måtte påpeke. :mad:
Nesten alle veterinærkontorer har en form for vaktordning.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Chrizzie »

Fikk tårer i øynene når jeg leste dette, minnet meg så vanvittig mye om en hannrotte jeg hadde for litt over et år siden. Han hadde nesten alle de samme symptomene som Mimsa, og jeg hadde ikke annet valg enn å måtte gå å avlive han! Rotter er fantastiske kjæledyr og man blir så vanvittig glad i de!

Jeg skjønner godt at du kanskje ikke har råd til dyrlegevakt på kveldstid i helgen, for det blir mange tusenlapper, men man burde som sagt alltid ha reserveløsninger i bakhodet når man har dyr, det er som Woodgirl sier, en forpliktelse man har når man anskaffer seg dyr! Men ferdig med det! Hun har det i det minste bra nå!

Hvil i Fred kjære Mimsa <3 Sender mange tanker til deg og matmoren din!
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Rotte1881
Pinky
Posts: 9
Joined: 15 May 2011, 16:49
Location: Nes

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Rotte1881 »

Så trist begynte å gråte før jeg var ferdig. :trist:
Minner meg om det som skjedde med hamsteren min da hun døde.

<3 Hvil i fred lille Mimsa <3 :angel:

XaviRat
Pinky
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2011, 20:52

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by XaviRat »

Tusen takk for støtte og gode ord:) Skal begrave henne i morgen, men har ikke funnet den "perfekte" plass enda.. Vil det skal være en flott og avsidesliggendes plass.. savner henne fælt.. Har pakket henne inn i pleddet fra sofaen, som hun elsket å krupe inni og sovne i.

Woodgirl: Eg vet eg feilet som forsøger for Mimsa... Eg er dessuten matfar, og ikke matmor. Har 3 unger på 1-2-3år itillegg til å være gift.
Har alltid hatt noen tusenlapper liggende på sparekonto i tillfelle noen i husstanden skulle bli syk, men dette var inntil nav fant ut at de ikke ville gi kontantstøtte eller yrkesrettet atføring til kona lengre, og slutta utbetalinga for 3mnd siden. Dermed lever vi på min lønn som er ca 19000,- i mnd. En kan si det slik at dette er faen ikke lett, og eg som far i huset sover vel egentlig ikke mye.. Der har Mimsa alltid vert en koseklump, og holdt med utroli godt selskap og fixer alltid med bedre humør:D

Hun er iallefall uendelig savnet, og vi vil alltid huske henne:) <3 MIMSE-MOR <3

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Mimsa`s siste timer??

Post by Søstrene Halvorsen »

Joda vi er alle enige om at man må ta ansvar på alle mulig måter for dyra våre, nå er det jo slik at uhelle har skjed og hvis vi skal gå ut fra hva som er skrevet over her så har nok xavirat prøvd det som prøves kan for å skaffe hjelp til sin lille.
Jeg forstår fint at det til tider kan være vanskelig og legge av penger til dyra når det er litt dårlig økonomi ellers også, da prøver man så godt man kan da også det vet jeg med meg selv.
Nå bor jeg langt ute i ødemarka og jeg har opplevd samme probleme selv med og ikke få tak i dyrlegen og faktis ikke ha penger heller. Jeg er heldig for jeg har en ordning hvor jeg kan få regning men den må også betales innen en hvis tid ( Har enda ikke brukt den ordningen). Den ene løsning jeg har for og ha penger til dyren er at jeg tar og spare alle småmynter og setter på egen konto og jeg skal love der at det blir nok småpengeri måndten.

Uansett så de fleste og det tror jeg også Xavirat og hans familie som velger og ha dyr vet ansvaret og at ting koster når man har dyr, men som sakt det er ikke alle dyrleger som er lett og få taki og det er ikke alle som vil sende regning heller.
Jeg velger og tro at man har i dette tilfelle gjort så godt man kan.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply