Hei.
I kveld oppstod det et uhell hjemme hos meg. Etter å ha vært sammen med rottene mine, så har jeg på et eller anna vis klart å putte kun 2 av mine 3 elskede barn tilbake i buret, til tross for at jeg kunne sverge på at jeg fikk alle trygt inn igjen. Det som da skjer, er at denne rømlingen klarer å være i veien når jeg ruller bakover på kontorstolen min. Dette resulterte i et ublidt møte mellom hennes hale og stolen min. Naturligvis gjør dette vondt langt inn i sjela. Men nok om det.
Etter ulykken piler hun rett tilbake til buret, gjemmer seg bak et "hjørne" og løper smått rundt i ring. Jeg løfter henne opp, og prøver å se på halen, men hun vaier veldig med den og kaster den rundt. Jeg slipper henne tilbake i buret og gir henne noe snop, og etter en liten stund har hun roet seg såpass at jeg kan se litt på skaden. Hun ser ikke ut til å ha noen bøy/unaturlige vinkler på halen. Jeg har truffet henne helt noen cm inn fra tuppen, dvs ganske langt fra kroppen hennes (bare tanken på at jeg kunne truffet kroppen eller hodet *grøss*).
Hun ser ut til å bruke halen ganske normalt, men er naturlig nok veldig forsiktig. Videre ser det mer ut som "et skrubbsår" på området jeg må ha "rullet over". med type lysere hud enn på resten av halen. Det ser ikke ut som om hun blør. Hun satt i 10-20 minutter og vasket den og pep om hverandre, og jagde vekk de andre rottene i buret. Nå ser det ut som at hun har roet seg, og har gjort klar soveplassen og ligger nå og slapper av og slipper de andre rottene inntil seg. Hun kommer også med en gang hvis jeg kaller på henne, og oppfører seg som normalt, og lar seg løfte, biter ikke og lignende.
Da klokken er vel, sent på natt, og i morgen er søndag, får jeg naturlig nok ikke tak i noen dyrlege, i hvertfall ingen med kompetanse på noe mindre enn hester (jeg bor langt inni skogen midt på landet). Så derfor spør jeg da her. Er det noe spesiellt jeg kan gjøre for henne? Noen forhåndsregler jeg må ta? Jeg ringer selvfølgelig dyrlege så fort som mulig på mandag, men sannheten er at alle rottene mine har alltid vært sunne, og aldri hatt noen type uhell , så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal forholde meg til dette. Håper noen kan gi meg litt råd. Rådet med å ikke kjøre over halen til rottene mine har jeg allerede fått, så det trenger jeg ikke.
Ublidt møte mellom kontorstol og rottehale
Moderator: Moderatorer
Re: Ublidt møte mellom kontorstol og rottehale
alle kan gjøre uhell. slik skjer, har selv hatt uhell med dør og rotte. er en grusom følelse.
har du noe smertestillende hjemme?
har du noe smertestillende hjemme?
Jeg har ikke smertestillende for dyr/rotter, har for mennesker da. Aner ikke om de kan ha noe av det, eller om det er spesiellt for de små. Er det evt. noen spesiell type smertestillende de skal ha, jeg vil tro at jeg sikkert kan få tak i det på en eller anna form for dyrlegevakt, selv om de ikke har peiling på rotter.
metacam kan du bruke på rotter som smertestillende, det er til dyr, men vet det kan gies ibux eller parasett. matmor vet mer om det.
hvordan er halen i dag?
hvordan er halen i dag?
Rotta burde helst ha et betennelsesdempende smertestillende etter en slik skade. Og en sjekk for å se om det er blitt en ordentlig knusningsskade på vevet. Halebena trenger ikke være skadet, men hvis kjøttet under huden har fått for hard medfart kan skaden være større enn den ser ut til.
Hvordan er formen i dag? Det er allerede gått ganske mange timer siden skaden. Jeg ville nå ha ringt veterinærvakten og forklart saken. Hvis de sier det er greit å vente slipper du i alle fall å gå å tenke på at du kunne ha gjort mer for henne. Og de kan sikkert skaffe en resept på Metacam. Gode ønsker til haledyret :rottehode: Fordi det kan være hun skulle hatt en sjekk har jeg ikke lyst til å gi deg noen dosering hvor man bruker menneskemidler nå...
Hvordan er formen i dag? Det er allerede gått ganske mange timer siden skaden. Jeg ville nå ha ringt veterinærvakten og forklart saken. Hvis de sier det er greit å vente slipper du i alle fall å gå å tenke på at du kunne ha gjort mer for henne. Og de kan sikkert skaffe en resept på Metacam. Gode ønsker til haledyret :rottehode: Fordi det kan være hun skulle hatt en sjekk har jeg ikke lyst til å gi deg noen dosering hvor man bruker menneskemidler nå...
Jeg ringte til vetrinærvakt som jeg fant, og de sa de ikke viste veldig mye om rotter (de skal nå i alle fall ha for å være ærlige, det skal de). Formen hennes er i grunn akuratt det samme som i går, Hun er ganske forsiktig med halen, men sett bort fra det er hun samme gamle rotta. Hun vasker den ikke like flittig nå, men ser ut til å bare holde den ren innimellom.
Jeg er på telefonen til smådyrsklinikken som er de jeg har vært hos før med en gang klokken slår 08 i morgen, så får man bare dra dit så fort som det lar seg gjøre. Hun har brukt de siste timene på å bære strø fra bunnen av buret og opp til soveplassen, så det ser i alle fall ikke ut til å stå for galt til med energien hennes.
Jeg er på telefonen til smådyrsklinikken som er de jeg har vært hos før med en gang klokken slår 08 i morgen, så får man bare dra dit så fort som det lar seg gjøre. Hun har brukt de siste timene på å bære strø fra bunnen av buret og opp til soveplassen, så det ser i alle fall ikke ut til å stå for galt til med energien hennes.
ring elverum, de kan masse om rotter
Jeg ringte til Elverum, og fikk masse god informasjon, blant annet mye av det som Matmor skrev tidligere i dette innlegget.
De henviste meg til Gjøvik Dyreklinikk, som skulle ha god kompetanse, og var vesentlig nærmere mitt bosted. Etter en samtale med de har jeg nå fått litt smertestillende til henne, og undersøkelse hos de i morgen.
Jeg føler meg roligere nå, men viktigst av alt ser rotta ut til å være ved fin form og sine fulle 5, og piper ikke lenger når hun vasker "såret". Uansett så er det sjekk i morgen tidlig, så da håper jeg bare det ikke er noe veldig stor skade.
Forøvrig kan jeg informere om at hjulene på kontorstolen nå er byttet ut med normale ben, ingen rmer rulling over rottehaler i mitt hus!
De henviste meg til Gjøvik Dyreklinikk, som skulle ha god kompetanse, og var vesentlig nærmere mitt bosted. Etter en samtale med de har jeg nå fått litt smertestillende til henne, og undersøkelse hos de i morgen.
Jeg føler meg roligere nå, men viktigst av alt ser rotta ut til å være ved fin form og sine fulle 5, og piper ikke lenger når hun vasker "såret". Uansett så er det sjekk i morgen tidlig, så da håper jeg bare det ikke er noe veldig stor skade.
Forøvrig kan jeg informere om at hjulene på kontorstolen nå er byttet ut med normale ben, ingen rmer rulling over rottehaler i mitt hus!
-
- Alfatryne
Så bra å høre, tror nok det ordner seg :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:
[HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART]
http://Www.selgerotter.blogg.no
http://Www.selgerotter.blogg.no
Jeg glemte helt av å oppdatere denne tråden, men alt gikk bra med det lille barnet mitt, halen er for lengst leget og hun kom fra hele opplevelsen med enda større eventyrlyst enn noen gang før.. Det var kjempehjelp av dere her inne og av vetrinærene jeg var i kontakt med. Takk