porfyrin?
Moderator: Moderatorer
Re: porfyrin?
LVI(luftveisinfeksjoner) er vel den mest vanlige årsaken til profyrin.
Jeg vet at rødøyde rotter kan få små mengder porfyrin uten at det nødvendigvis er sykdomsbassert.
Jeg har ikke mye peiling på området, og andre her kan nok svare mye bedre enn det jeg gjorde. (:
Jeg vet at rødøyde rotter kan få små mengder porfyrin uten at det nødvendigvis er sykdomsbassert.
Jeg har ikke mye peiling på området, og andre her kan nok svare mye bedre enn det jeg gjorde. (:
hvordan oppfører de seg da?wollf wrote:stress, miljøforandringer og sykdom
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3
-
- Alfatryne
Mens noen rotter har det etter de har sovet
Det er ikke alltis det trenger å bety noen ting. Hvis allemenntilstanden på rotta er som vanlig, og det ikke er noen tegn til at den er syk på noen måte ville jeg ikke bekymret meg.
Typiske tegn på sykdom kan være vektnedgang, pipelyder da den puster, trekker seg unna, sover mer enn normalt, vil ikke spise, slapp.
Miljøforandringer kan være hvis du nettopp har fått rotta, eller om du har byttet strø.
Stress kan være hvis du har fått et par nye rotter som lager mye tullball i buret.
Håper det var noe til hjelp

Typiske tegn på sykdom kan være vektnedgang, pipelyder da den puster, trekker seg unna, sover mer enn normalt, vil ikke spise, slapp.
Miljøforandringer kan være hvis du nettopp har fått rotta, eller om du har byttet strø.
Stress kan være hvis du har fått et par nye rotter som lager mye tullball i buret.
Håper det var noe til hjelp

tusen takk for raskt svar da er det ingen ting for hun sover som vanlig oppfører seg vanlig og spiser og drikker normalt 

Canta & Baila ❤
Nå har hun hatt det lenge jeg bare lurer på om det noen gang går bort?
Canta & Baila ❤
Mulig jeg ikke har fulgt med,men har hun vært til undersøkelse hos vet.?Ev. hatt kur? :smile2:
Nei hun har ikke gått på noe kur i det siste.Eller faktisk aldri :crazy:
Canta & Baila ❤
Da ville jeg tatt en tur til vet og fått henne undersøkt. :cheerful:
Når rotta mi Blue nyser, kommer det ofte porfyrin?
ida: om det kommer rødt "snørr" så er det nok det. og da bør hun til vetrinær fortfort.
Jeg var det men, hun sa bare at det var fordi rotte er "ømme" i nesen ?? :trett: ( fant ikke noen bedre måte å si det på )
Hæ? :sjokkert:
Jeg antar at hun mener ømfintlige. Noen ganger kan for eksempel allergi være årsaken, eller dårlig renhold. Rotter reagerer raskt på for mye ammoniakk i luften, slik det blir når man ikke vasker buret ofte nok. Men hvis det var tilfellet burde veterinæren hjelpe deg ved å foreslå hvordan du kunne fjerne grunner til irritasjonen!
Blue er ikke frisk. Det vet du, IdaK, og det vet vi som har lest hva du skriver om henne. Porfyrinen er et tegn på at hun blir stresset av sykdommen(e) hun har. Akkurat nå har du mer enn nok med SDA-problemer og øreproblematikk, og behandling av det. Men Blue burde ha hatt en ultralydundersøkelse eller røntgenundersøkelse, og bildene skulle ha vært tolket av noen som visste hvordan normale rotter ser ut inni. Sansynligvis ville det da dukke opp noe fra magen, siden hun har hatt underlivsblødninger. Kanskje noe fra luftveiene også.
Blue er ikke frisk. Det vet du, IdaK, og det vet vi som har lest hva du skriver om henne. Porfyrinen er et tegn på at hun blir stresset av sykdommen(e) hun har. Akkurat nå har du mer enn nok med SDA-problemer og øreproblematikk, og behandling av det. Men Blue burde ha hatt en ultralydundersøkelse eller røntgenundersøkelse, og bildene skulle ha vært tolket av noen som visste hvordan normale rotter ser ut inni. Sansynligvis ville det da dukke opp noe fra magen, siden hun har hatt underlivsblødninger. Kanskje noe fra luftveiene også.