Brukket/forstuet fot?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by Lillelunde »

Første gang Tisha gikk på Bactrim nektet hun å ta det, men hun elsket metacamen hun fikk da hun opererte, og nå er det stikk motsatt, hu vil ikke ha metacamen men bactrimen vil hun ha, nekter å spise metacamen... Hvordan skal jeg få henne til å spise den store dosen med dette? Hun nekter å spise yoghurt som er blandet, selv om hun elsker det til vanlig, noe annet jeg kan blande med?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by tantepose »

Jeg bruker marsipan. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by Lillelunde »

Hvordan da? :happy: Blander det sammen eller noe? :nottelling:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by tantepose »

Jeg blander medisinen godt inn i en ca. erterstor kule.Skal en tablett f.eks. deles i 6,knuser jeg den på plast og knar i en pølse(ca. 6 erter) med marsipan.Så deler jeg den i 6 like deler.Det samme gjør jeg med flytende.Kjekt å ha medisinen ferdig blandet til å gi. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by Lillelunde »

Smart! :D Måtte tvinge henne i dette nå med sprøyten, gikk greit men liker ikke å "pine" henne.. Skal prøve med marsipan! :grin: Takk for godt råd forresten :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

utmeldt

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by utmeldt »

Lillelunde wrote:Kom nettopp hjem fra veterinæren, hun har mest sannsynlig forstuet foten, fikk antibiotika og smertestilendes, Bactrim og Metacam :cheerful: Her blir det en frisk rotte! :cheesy:

Sjølv om tråden er av litt eldre dato skriver eg likavel. Det eg stusser på er antibiotika. Er det vanleg, og påkreva med antibiotika ved forstuig av fot på rotter?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by Matmor »

Nei. Det brukes av og til ved mistanke om betennelse i leddet.

utmeldt

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by utmeldt »

Korleis diagnostisere betennelse i ledd kontra forstuing? Eg innbiller meg at begge deler kan ha mykje like symptom som hevelse, rødme, varme, og smerte. Eller er varme og rødme kun forbeholdt bakteriell infeksjon?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by WillyWonka »

iwonamo wrote:Korleis diagnostisere betennelse i ledd kontra forstuing? Eg innbiller meg at begge deler kan ha mykje like symptom som hevelse, rødme, varme, og smerte. Eller er varme og rødme kun forbeholdt bakteriell infeksjon?
Varme og rødme trenger ikke bety bakteriell infeksjon. kanskje hos rotter.. men jeg har vært plaget med litt svake ankler når jeg var mindre (høres bedre ut enn å si at jeg var klossete), trokket lett over og forstuet foten titt og ofte. Hevelse, rødme og smerter har jeg hatt de fleste gangene..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Brukket/forstuet fot?

Post by Matmor »

Jeg har fått antibiotika to ganger til rotter som hadde hevelser i ledd, fordi veterinæren mente det kunne være noe mer enn en forstuvning. Akkurat hvorfor de mente det vet jeg ikke, annet enn høyt smertenivå ut fra rottenes oppførsel, men jeg vet at det kan være vanskelig å finne ut. Det er ingen helt enkel sak i humanmedisin heller. Min mor ble sendt fra legevakt til sykehus for å prøve å finne ut av det, og det måtte tas prøve av leddvæsken, hvilket ikke er praktisk på rotter.
Ingen av rottene var påfallende varme i kroppen, men begge hadde betydelige smerter. I ettertid viste det seg at det ikke var bakteriell betennelse.

Post Reply