Mellomørebetennelse?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Mellomørebetennelse?

Post by Katrin »

Det kom frem i en annen tråd i går at rotta mi kanskje har mellomørebetennelse. Når jeg klapper henne på hodet og ørene så rister hun av og til på hodet, er dette et symptom på denne betennelsen? Hun virker sprekere i dag enn i gå dog. Kan mellomørebetennelse gå over av seg selv?

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Katrin »

Hun spiser også mye rart for tiden! Hun spiser treverk og papir f.eks, hun gnager ikke bare på det, men hun svelger det også! Dette har jeg ikke sett før...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Matmor »

I følge RatBehaviour.org er Pica (et fint navn på å spise alt mulig som ikke er mat) et tegn på at rotten er kvalm. Jeg ville tro at det også kan komme av hjerneskade.
Det høres veldig ut som om rotta trenger en veterinær. Det er fare for at hun har en stor betennelse som trykker på noe i hjernen hennes, eller noe annet som trykker. Ikke sats på at det er noe som går over av seg selv.

Ristingen på hodet er antagelig ikke et sykdomstegn, :) men hvis hun begynner å presse hodet opp mot hånden din når du tar henne på skallen har hun antagelig hodesmerter.

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Katrin »

Hun presser i allefall hele kroppen sin mot hånda mi når jeg klapper med henne når hun f.eks spiser. Er så frustrerende for jeg jobber nesten hver eneste dag før jul og har ikke tjangs å få fri...ringte akkurat til vetrinær og det var veldig vanskelig å finne en time som passer. Blir ikke før etter helga i så fall. Og så må jeg finne noen som kan kjøre meg og jeg kjenner omtrent ingen med bil her i Bergen. Frustrerende dette her...kjenner jeg blir veldig stressa fordi jeg skal reise hjem til Møre den 20. desember, og er redd hun ikke skal bli frisk til dette. Har en venninne som skal passe rottene mine i jula helt frem til 3. januar, og hun har aldri vært borti rotter før. Så ikke kjekt å passe en rotte som ikke er helt frisk. Og jeg må jo hjem til jul... det er nesten så jeg ser frem til jeg ikke har dyr lengre, så mye bekymringer som følger med de. Uansett hvor ufattelig glad jeg er i de.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by tantepose »

Dette er akutt så du må få time hos dyrlegen helst i kveld,eller i morgen tidlig.Hun trenger din hjelp nå.Tenker på dere. :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by torasrotter »

Hvor i bergen bor du? Det er ikke noen andre her inn på forumet som kunne hjulpet til? Jeg reiser til Bergen i morgen kveld, og er fremme fredag formiddag.. Men hun burde til vetten før det.. :oops: Angående ristingen på hodet så har jeg lagt merke til at kattene mine har gjort det samme hvis de har hatt øremidd eller ørebetennelse.. Det virker som det klør litt og at det da er godt å riste litt på seg.. Kanskje det kan ha noen sammenheng?
Lykke til, jeg håper hun blir bedre!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by tantepose »

Mellomørebetennelse kan være svært smertefullt,og påvirke balansesenteret,som kan føre til kvalme og forvirring.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Matmor »

Jeg er helt sikker på at det finnes en dyrlegevaktordning i Bergen.

Nesten alle rottene mine rister på hodet når jeg prøver å klappe dem der - de setter ikke noe pris på det. Men de andre tegnene du har nevnt er jeg sikker på er alvorlige og tegn på at hun ikke har det bra :sad:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by torasrotter »

Det kan godt hende vi ser for oss ulik risting :nottelling: Slik risting på hodet jeg mener ser ikke naturlig ut, og er gjerne fulgt opp av en pote som skal inn og klø litt i øret :sarcastic:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Katrin
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 02 May 2010, 23:44

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Katrin »

Takk for svar og synspunkter alle sammen! Larm tok kontakt med meg og tilbød seg å kikke på Turid, siden hun var i sentrum i kveld og kunne svippe innom etter jobben sin. Så hun tror kanskje det er en svulst i øret pga. at hun går litt skeivt, men turte ikke å være skråsikker. Jeg skal få bli med henne til Thomas på Stend i morgen siden hun tilfeldigvis skal dit med egen rotte. Hun trodde at Thomas kunne se på Turid også. Hva skulle man gjort uten slike omtenksomme og snille folk? :happy:

Blir litt nervepirrende å høre hva Thomas finner ut...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by tantepose »

Det var bra. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by torasrotter »

Det er bra det er hjelpsomme folk her inne :cheerful: Lykke til!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Radney »

Lykke til. Blir spennende å høre hva Thomas sier.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Mellomørebetennelse?

Post by Larm »

Det var heldigvis ikke svulst, men en betennelse.
Jeg nevnte til Katrin at jeg trodde det enten var svulst eller betennelse, men jeg kjente ingen betent lukt av øret. Formen til Turid var kjempefin. Stor fin jente på nesten 400g :cheer: og veldig god almenntilstand.
Turid ble lagt i gassburet som vi brukte for å bedøve Storm før operasjon, så fikk Thomas tatt en god kikk inni begge ørene, og da var det betent inni det ene, så hun fikk resept på Vibranord :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Mellomørebetennelse?

Post by sanca »

Så godt å høre, da blir hun nok frisk!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply