Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Nå er det 4 timer siden jeg hentet Lisa på klinikken. Hun ble operert i 11 tiden, for å ta bort en stor kul. :trist:
Stakkar Lisemor er helt groggy, og ser død ut, så jeg er ofte borte og prater med henne, og må sjekke at hun lever. Det er så ekkelt med de store stirrende øynene. For å ungå at de tørker ut, fikk jeg beskjed om å ha på en fuktende salve, Lubrithal.

Fikk beskjed at jeg burde prøve å få henne til å spise noe hun liker veldig godt, men hun er ikke interessert i mat. Men jeg greide å få litt vann i henne ialefall. :wink:

Og så har vi tatt av en bitteliten bandasje som satt på ene armen. Utrolig at de har greid å komme inn der med nål, i den tynne lille rottearmen. :gasp:

Synes synd på gullet mitt. Håper at hun ikke har for mye vondt, og at hun vil begynne å kvikkne til litt utover kvelden. Så jeg slipper å legge meg og være bekymret. Det er alltid så ekkelt når dyr har vært i narkose, fordi de virker så lealause og nesten døde. :gasp:

Håper hun klarer tiden nå etter operasjonen, og at jeg får ha henne hos meg lenge enda. Lisa er 2 år og 2 mnd.

Hadde ikke mye valg, kulen måtte bort. Det kom på rett under 3000,-.

Det er vel vanlig at de ser så "liksom døde" ut? Blir jo selvsagt litt bekymret for hun er så liten og hjelpeløs. Men er vel vanlig at det er slik
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

utmeldt

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by utmeldt »

Kjempestor god bedring til Lisa og trøsteklem til deg! :kisses:
Så bra at operasjonen var vellykket!!
Er ganske normalt at de er skikkeli groggy og ser helt forferdelig medtatt ut etter narkosen, spesielt om hun fikk narkosemiddel via sprøyte, den er hardere å våkne fra en hva gassen er etter hva jeg har forstått.
Bare følg med at luftveier er åpne og frie og at hun er varm og god. sjekk jevnlig åndedrett og puls så skal du se at det går så fint så :cheer: og som du vet, hold øynene fuktige.
Om du lurer på om noe er normalt så ring dyrlegen hun ble opperert hos, det er bedre å ringe å få et godt og bekreftende svar enn å sitte å være engstelig! :cheerful:

Masse lykke til! :grin:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by tantepose »

Lykke til fra meg også!<3 Og som Anniken sier er det viktig at du holder henne varm.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Takk :-)
Ja det er litt ekkelt nå når hun liksom ikke er seg selv.
Hun fikk narkosesprøyte for de sa at de ofte ble så oppkavet og redd av å få gass med en gang.
Såret er innvendig sydd, og 3-4 cm langt. Så det ser ganske stort ut.

Hun vil slett ikke spise, og munnen henger jo bare og dingler. Men har fått i henne bittelitt vann og leverpostei blandet i vann.

Er enda noen timer til jeg legger meg, så jeg håper hun kvikner til litt mer. I morgen skal hun ha smertestillende, og antibiotika.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

De sa hos dyrlegen at jeg måtte lage en boddy til henne dersom hun begynner å rote i såret. Men jeg vet ikke når jeg kan regne med at hun begynner med det. Foreløpig så bare ligger hun slapp der og stirrer ut i intet. Men kan jo hende hun kvikner til i natt, og begynner å stresse og rote i såret ? :gasp: Samtidig er jeg redd for å stresse henne med å tilpasse en boddy nå. Hun ligger nå innpakket i fleece, med varmeflaske (plasthanske med passe varmt vann i).

Og hvor mye vann bør hun få i seg?

Og hva med mat, stod hun burde begynne å spise straks, men hun er jo ikke i form til det stakkar.

Vet jo mange har gjennomført operasjoner på rottetassene sine, og sikkert har råd og erfaringer å komme med til en bekymret hønemor. :kisses:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

MissGuardian

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by MissGuardian »

Jeg har aldri operert bort kul, men jeg har aldri fått beskjed om boddy. Har bare sterilisert og kastrert da.. Så er mulig det er en forskjell?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Lillelunde »

Heihei :cheerful:
Den ene rotta mi opererte i oktober, svults med forlabben, hun fikk narkosesprøyte. Tror det tok 2-3 dager før hun var helt oppegående, første kvelden ble jeg og helt hønemor, men det er normalt at hun ikke spiser eller drikker noe særlig. Du må bare være flink å gi henne med skje eller i en sprøyte om du har, som du bare sprøyter inn i munnen. og om du har gnagergrøt så er det smart å blande en sånn og legge i buret til henne, slik at når du sover kan hun spise noe lett, yoghurt kan du og la ligge der. Er hun i bur alene? Er skjeldent en rotte begynner å rote i såret tror jeg, tror hun heller vil vaske det, det gjør jo vondt og man pirker ikke i et stort sår om man har et, for da gjør det vondt :happy:
Det med maten er det smart å legge inn agurker og, tror jeg våknet i 3-4 tiden om natta av at hun sto og smattet, hadde henne i buret i senga da. Så lenge hun er varm og føler seg trygg så skal alt gå bra :grin:
Har hun fått smertestillendes forresten? :cheerful:
Har hørt at store rotter trenger mer tid på å kvikne helt til også, hvor mye veier hun?
Lykke til! :dån:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

takk for beroligende ord :-)
Hun veier vel 450 gram tror jeg , er litt tykk.
Hun kaver litt med hodet innimellom, men ligger for det meste paddeflat med beina rett ut.
Hun er alene, og skal ligge i et plast hamsterbur i natt med fleecetepper. lurt med agurk.
skal se til henne i natt når jeg våkner innimellom.

hun fikk smertestillende hos vet - metacam. skal hente ut resept på apotek i morgen.

nå håper vi bare dette går fint og at hun får lang fin tid sammen med oss lenge :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Radney »

Så fint at det har gått bra. Det er ikke uvanlig at hun er groggy en stund, dette opplevde vi selv når vi fikk operert Pepsi for svulst. Hun ble først limt, men dette holdt ikke så hun måtte tilbake til vetrinær og sy. Vi hadde på henne gasbind så hun ikke skulle plukke på såret. Du kan se bilder http://www.rottejentene.net/25761061?i=29067060 Ellers så vil jeg anbefale deg å be om narkose på gass neste gang da det er mildere og tryggere for rotten en narkose via sprøyte.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Det spurte jeg om, men fikk beskjed at de ble så urolige og stressa om de ikke fikk narkosesprøyten først.

Status i dag er at hun ikke er noe bedre.
Hun er som en nyfødt valp, som bare ligger der med beina rett ut, og av og til virrer på hodet. Synes veldig synd på henne.
Hun spiser ikke, og drikker ikke. Orker ikke noe, ligger med munnen åpen, og stirrer med øynene. Viirket litt kald etter natten, så hun har nå fått ny varmeflaske.

Pratet med dyreklinikken igjen, og de sa at dette hørtes ikke helt bra ut, og de vil ha henne inn igjen for evt å gi mer smertelindring og ha henne til observasjon. det er det tryggeste, men jeg bekymrer meg over at dette kan bli fryktelig dyrt. Blir dårlig med julegaver tror jeg. Vil jo så klart gi henne den beste behandling , men må jo ha noe å leve av også måneden som kommer. Hundene er forsikret, så der er det litt lettere. Rotter kunne man ikke forsikre slik jeg har forstått det.

Bekymret for lille frøkna mi. skulle ønske jeg hadde mer erfaring med slikt.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by anita »

Har hun ikke vært tillbake for vurdering? Slike kontroller er flere steder inkludert i prisen - spesielt når ting ikke går helt på skinner.
Et opphold i kuvøse + væskebehandling og smertestillende kunne kanskje gjort henne godt i dag.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Larm »

Opererte Storm på 2 år og 11 mnd i dag.
Det gikk kjempefint.

Han ble lagt i plastbur med gass, INGEN narkosesprøyte.
Kulen ble fjernet og han våknet minutter etter gassen ble tatt av. På 30 minutter var han helt våken, ikke groggy i det hele tatt :cheer: Nå er formen minst like fin som før operasjon. :cheer:
Derfor bruker dyrlegen ALDRI narkosesprøyte på mine dyr når han opererer. Med narkosesprøyte så tar det mange timer og opp til 1 døgn før de våkner ordentlig og koordinasjonen er på plass igjen. :trist:
Synes dette er mye værre enn å være litt groggy i noen minutter før og etter operasjonen.
Det hele kom på 1.640,- + resept på metacam.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

anita wrote:Har hun ikke vært tillbake for vurdering? Slike kontroller er flere steder inkludert i prisen - spesielt når ting ikke går helt på skinner.
Et opphold i kuvøse + væskebehandling og smertestillende kunne kanskje gjort henne godt i dag.
Hun er nå tilbake, og ligger i kuvøse med drypp og smertelindring. Nytter ikke for meg å ha henne hjemme, og se på at hun har det vondt. Kommer på 600 kr ekstra, håper ikke det blir mer enn det.

Larm, spurte om det med gass, og der var det narkosesprøyte først og så gass.
Lisa er litt overvektig så det kunne ha noe å si på sakte rekonvalsens
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Radney »

Du kan forlange at hun blir lagt i narkose på gass og ikke sprøyte. Det er bedre at de blir litt urolig og stresset i noen sek før de sovner en at de bruker dagesvis på å kvikne til etter sprøyte samt risikoen som følger det. Vet ikke hvor du bor, men er det i Bergen så vil jeg absolutt anbefale Thomas Øyo på Stend til behandling av rotter.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

ja jeg sa det også til dem, men når alt kommer til alt, så bestemmer jo legen hvordan de vil gjøre det, og hva mener er best. Hun ble operert av katrin på petvet, så hun er i de beste hender. hun var også litt forbauset over at lisa er så medtatt. Håper hun friskner til der. Tenker at hun skal få være der i dag, og så henter jeg henne før stengetid.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Post Reply