Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Marit Fosen »

sessan wrote:ja det er utrolig trist. Blir på gråten gang på gang når jeg tenker på henne, og det hun gikk gjennom de siste to dagene.
Er bare så glad at hun sovnet stille inn, og ikke hadde det vondt. kroppen klarte nok rett og slett ikke påkjenningen.

Det er fryktelig vondt å se henne for seg liggende helt flat og slapp.

Og det blir grusomt å vaske og ta bort bur, tepper, alle tingene hennes. Må inn i morgen og betale for behandlingen i dag. og ta valget om jeg skal ha henne med hjem og begrave henne, eller om de skal stilt og fredelig få ta seg av den saken . huffameg .-(
Ta henne med hjem og begrav henne der hvis du har muligheten.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sanca »

Veldig trist å lese, forstår godt at du er fryktelig lei deg nå! Men du gjorde det du kunne for henne, og nå har hun ikke vondt lenger! :sadpace:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by tantepose »

Har du en liten jordflekk kan det gjøre godt for deg å ta henne med hjem.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by utmeldt »

Uff... Trist at det endte slik :sorry:
Du gjorde nå iallefall det du kunne for Lisa!
Kondolerer så mye! Hold de gode minnene tett om hjertet!

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Rubisco »

Ååå. Så veldig trist! Kondolerer så mye.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Larm »

Synes ikke det er riktig at du skal betale full sum når ting gikk galt :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Nei det kan du si Larm.
ca 3000 for operasjon
ca 600 for konsultasjon før operasjon
og hva det kommer på for behandlingen i går er jeg ikke helt sikker på, men er nok langt over 4000 ,- til sammen.

Det er mye synes jeg ! Men klart, jeg liker jo ikke å veie penger opp mot et liv. Skulle bare ønske ut fallet hadde vært et annet.

Men vi hadde ikke store valget. Enten la henne gå noen uker til med svulsten som hemmet henne, og så måtte avlive - eller operere den bort, og håpe på at hun fikk en fin tid sammen med oss etterpå. Men slik gikk det ikke. :-(

ja, jeg tror jeg tar henne med meg hjem. Fikk ikke gjort det med Lotta, og har tenkt mye på det i ettertid.

Men det som er godt å vite er at de gjorde det de kunne for henne, hun ble tatt vare på, og fikk medisiner mot smerter, så hun led ikke. Og hun fikk til og med bli med hjem til den ene assistenten. Desverre klarte hun seg ikke.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by tantepose »

Du har gjort det du kunne.Legg henne varm og godt i hjertet ditt sammen med minnene.Så tenner du lys nå i adventstiden og steller godt med deg selv.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Woodgirl »

Har lest gjennom trådene her som omhandler Lisa. Selvfølgelig er dette en fryktelig trist historie og stor trøsteklem for tapet av en nydelig rotte.

Men, i din første tråd der du rett og slett spør om råd og tilbakemeldinger om å operere en svulst på eldre rotte får du konkrete svar fra spesielt Larm,som har brukt Stend dyreklinikk opptil flere ganger med mange positive utfall.
Der hun,Larm, påpeker viktigheten av å bruke gassanestesi...IKKE narkose.

Når du spør: "Jeg kan nok bruke stend. Men vi har brukt Petvett hele tiden til hundene, og trives veldig godt der.
Vil du anbefale Stend framfor Petvet når det gjelder Lisa?"
Svarer Larm:
"Når det gjelder operasjon av rotte vil jeg ikke gå til noen annen enn Thomas. Der har det alltid gått bra og han har lang erfaring."

Hvorfor i all verdens rike bruker du da Petvett når du blir sterkt anbefalt av erfaring å bruke Stend??
Det er ikke for ingenting rottevandte og rottekjære mennesker her inne anbefaler visse veterinærer. Det er sjelden vare å finne en veterinær som er dyktig på rotte og når man finner dem må man trykke dem til sitt bryst og bruke dem.
Metoden PetVet har brukt er fryktelig gammeldags og argumentet mot å bruke gass beviser kun en ting! De har ikke mye peiling på anestsi og rotter! Gamle rotter tåler svært sjeldent narkose av dette slaget. Tilogmed unge rotter sliter med det. :sad:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by wollf »

jeg ville heller aldig gått til petvet med rotta mi for å opperere.
synes du skal gi dem en kraftig beskjed, ikke bare er det himmla dyrt der, men de burde hørt på alle oss som har sagt at de bør bruke gass narkose

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Jeg ringte til Stend etter at jeg hadde vært på konsultasjon på petvet. Det hadde blitt enda dyrere om jeg skulle reist dit, for da måtte jeg til med ny konsultasjon, og pris på operasjonen gav de samme pris som petvet. Det var flere enn meg med på å avgjøre dette, og det endte da med at vi fortsatte hos petvet siden da allerede en konsultasjon var betalt der. Jeg sa fra om dette med narkosesprøyte og gass, men man står liksom ikke og krangler med veterinæren heller. Ser jo i ettertid at utfallet kanskje hadde blitt annerledes om vi valgte stend, men jeg kan ikke plage meg selv med å tenke slik. Jeg vet at Lisa ble tatt godt vare på, og fikk all mulig hjelp da hun ikke kviknet til igjen. Og jeg vet at de var veldig triste siden det gikk som det gikk.

Nå skal jeg ut og ta den tunge jobben, å begrave henne. Og så må jeg legge dette bak meg. Tenke på gode minner og episoder. Huff, blir snart på gråten her. Lille lisamoren min. Må ta bort buret og tingene hennes også . :-((((

.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by tantepose »

Det som er viktig er at andre får vite hvor viktig det er at der blir brukt gass under inngrep. :jepp:
Jeg har også opplevd dette,som flere andre. :trist:
Varme trøsteklemmer fra meg. :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Det er jeg helt enig i Tantepose.

Og også at man er klar over at litt tykke rotter, kan lagre narkosestoffene i fettet, så de ikke blir kvitt det like fort som tynne.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by Woodgirl »

At Petvett tok 3000 kroner for operasjonen er hårreisende dyrt! Stend holder langt mer normale priser og når du sier at prisen for en slik operasjon kostet det samme der er det bare tull. Prisen på Stend på slik operasjon ligger på litt over halvparten! Jeg skjønner at økonomi kan ha noe med avgjørelser å gjøre men her var det Petvett som tjente på det,ikke du.
Nei,man krangler ikke med veterinæren...for da snakker man altfor ofte for døve ører,man bytter veterinær!



Poenget mitt er at hva i all verden er poenget med å rådføre seg i såpass grad her på forumet i forkant om en slik operasjon etc for så å bare tilsidesette førstehånds råd basert på utallige erfaringer gjort av Larm.

Uansett, jeg skjønner du har behov for å rettferdiggjøre ditt valg av veterinær her og greit er det. Håper uansett at andre som leser denne tråden kan lære noe om hvor dyrbare gode råd basert på erfaringer er. :jepp:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Så var kulen operert bort. Og Lisa er ganske medtatt.

Post by sessan »

Synes dette blir ganske så ubehagelig nå :-( jeg føler at det fremstilles som at jeg driter i råd og kjører mitt eget løp, og klager når lisa dør ... :-(((

Det er ikke så lett når man overhodet ikke er kjent i byen, og trenger noen til å kjøre seg for å komme dit man skal. Når da petvett ligger like i nærheten og jeg kan veien så blir det et lettere valg. Særlig når de som evt måtte ha kjørt meg gjør et stort poeng av trafikk, og tiden det tar, og bompengeplasseringer, og avstander og at det er såååå mye vanskeligere å få til :-( Selv om JEG sa fra om dette med gass og ikke narkosesprøyte - så er det ikke så lett når de andre stoler helt og fult på petvet og at de MÅ ha narkosesprøyte. Og man får kjeft for å være "bedreviter" og klage på veterinærens behandling. ( ikke av veterinærene) - hadde jeg kunnet satt meg i bilen selv om kjørt til Stend hadde det vært lettere . men det er trosssalt lenger unna, jeg aner ikke hvor det ligger en gang :-(

og de sa på Stend at det kom på mellom 2000 og 3000 kroner å ta bort kulen, men at jeg måtte til konsultasjon først og det var 500 og noe .... og da hadde vi allerede betalt for konsultasjon på petvet.

Det er selvølgelig mye lettere om man er oppvokst i byen og vet hvor alt er, men det er jeg ikke, og jeg er derfor ganske avhengig av andre for å komme hit og dit .

Synes jeg må forsvare meg opp og ned i mente nå ...
katrin er fult ut kvalifisert til å behandle smådyr, og spesielle dyreslag. Det er henne akvariet i bergen bruker på dyrene deres.

At de benytter narkosesprøyte er fordi da stresser man ikke dyrene så mye som ved gass narkose. man kan diskutere om det er rett eller ikke.

Jeg har overhode ikke tenkt penger her - da hadde jeg ikke valgt operasjon. Jeg har faktisk brukt 4000,- fire tusen - på en rotte. Jeg kunne fått 400 nye rotter for den prisen om man setter det i perspektiv og skal tenke sånn. har fått så busta fyker allerede fra mine foreldre som synes det er helt sprøtt å bruke så mye penger. de forstår ikke at jeg ikke tenker ROTTE - men individ. hadde Lisa vært en hund så hadde hun også fått operasjon. har operert kaniner og marsvin før, og hunder. Er de syk så har de krav på det om det kan gi et bedre liv etterpå . Jeg er uføretrygdet og har ikke akuratt overflod med penger. men har man dyr så skal de ha den behandling som de trenger !! Og dette var Lisas sjanse til et lengre liv uten svulsten.

kan jo si at jeg hadde valgt bare gass om jeg hadde kommet i den situasjonen en gang til. men dyrlegen var overbevist at dette ville gå bra ! Lisa var frisk og rask i utgangspunktet. Desverre gikk det ikke bra. Og det er veldig vondt å vite. Men jeg vet hun fikk god behandling, og det er ikke hver dag at personalet tar dyr med seg til sitt private hjem for å hjelpe til, og heller ikke skal ha noe betalt for det!!

Petvett er en god klinikk, og jeg liker de som jobber der. Dyre er de kanskje, det vet jeg ikke. men Stend la seg på samme pris da jeg ringde og spurte dem.

Synes bare det er synd at man ikke kan forsikre rotter. har full forsikring på hundene.

Håper at jeg slipper flere innlegg om at jeg valgte feil, og dumt, og burde valgt stend osv osv osv. En sak har flere sider - det ER ikke alltid like enkelt .
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Post Reply