Plutselig helt slapp. Trenger råd.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do

Plutselig helt slapp. Trenger råd.

Post by Rubisco »

Max er ca 4mdn 2 uker gammel hannrotte. Vanligvis veldig aktiv, fullt av liv og energi. Plutselig i kveld, rundt midnatt (ca 30min siden) kom han til sofaen for å slappe av med oss mens vi ser på film. Da vi plukket ham opp så pep han skikkelig, skvatt og hoppet ut av hendene. Har undersøkt han litt, merker ingen forandring på kroppen. Har ikke spist noe merkeling. Han og broren klarte å spise litt potetmos som datt på gulvet men broren Yoshi er helt i orden. Bare da jeg holdte han helt inntil meg så piper/skvetter han ikke når vi tar på han.

Når vi har Max i hendene så er han veldig slapp, og hvis vi putter ham ned på sofaen så ligger han bare i den posisjonen han "lander" i. Forandrer ikke på posisjonen. Han er i buret nå og ligger på ene hengekøya. Virker okay nå men ligger utrolig stille. Han ser hele tiden redd ut nå.

Vi har ingen andre dyr i huset. Alt er som vanlig.

Skal til dyrelegen i morgen, håper de har ledig time. Mens i mellomtiden, har dere noen råd eller idé hva på som har skjedd?

Matmor
Gammelrotte

Re: Plutselig helt slapp. Trenger råd.

Post by Matmor »

Hvis du ikke har noen som helst idé om hva det han være er beste rådet vanligvis å sørge for væske med sukker/honning i, og mat som er halvt flytende type youghurt, pluss lunt og varmt sted til han kan komme til veterinær. Se om han vil ha noen kluter over seg i hengekøya.

Jeg vet ikke hva du mener med at han ser redd ut - mye øyebevegelser? Trekker seg unna deg? I alle fall kan det sikkert være greit å dempe lyset der han står så han får hvile.

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Ja.Han ser rundt veldig mye og trekker seg unna og piper nesten hver gang vi er bort i ham. Bare da jeg holdt ham inntil meg var han stille og lot meg ta på ham litt. Vanligvis så liker han ikke kos med mindre det er midt på dagen og han vil sove.

Skal gjøre som du sa. Takk.

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Har vært hos dyrlegen nå. Han sov i buret fra kl 1 til ca kl8 og fra kl8 til tidlig ettermiddag ved siden av meg på sofaen. Han våknet noen ganger men ellers lå utrolig stille i en liten ball. Ble plutselig mye bedre like før dyrlegetimen. Hun sa at lungene var helt i orden og han så grei ut men siden han var slapp så lenge så fikk jeg antibiotika som skal gis i 5dager. Krysser fingerene.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Håper det ordner seg! Lykke til :rat:

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Får håpe det bedrer seg. Rotter kan også få dårligere allmentillstand i noen dager akkurat som oss mennesker.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Holder denne threaden oppdatert, jeg. :bonk:

Han er ikke så slapp i dag. Har fått 2 doser antibiotika siden vi kom hjem fra dyrlegen. Han spiser nesten ikke og har bare drukket da jeg hadde vann i hendene mine. Han sover utrolig mye og noen ganger piper og/eller skvetter når vi tar på ham. Jeg og broren min har tatt tur til å være våken om natten og passet på han. Ble plassert i buret rundt kl 2 og sov i huset alene, selv om luket til buret var ikke stengt. :sad:

Han sitter i en slags hi jeg har laget av morgenkåpa mi på sofaen med meg nå. Stakkars lille gutten min :cry:

Redigert: Ga han en bitte liten kule av brød. Han tok den og spiste den men da jeg beveget hånden min nærmere til å gi en kule til så pep han fryktelig uten at vi hadde kroppskontakt og gjemte seg. Noen idé hvorfor eller hva som skjer?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Når en rotte nekter å spise er det ofte enten noe galt med fordøyelsen, med tennene, eller den sliter sånn med å puste at den ikke orker å svelge. Men her har han jo spist en brødbit, så jeg synes også det høres veldig rart ut at han skulle reagere slik på hånden din - med mindre det gjorde vondt å få ned den første biten, slik at han ikke orket en ny.

Går det an å få i ham youghurt eller grøt? For hvis han vegrer seg for å spise myk mat også er det neppe noe med tennene. Kan du se om han tisser normalt, og om han har avføring i det heletatt? Og hvordan reagerer han hvis han blir tatt på magen? Er den stinn eller slunken?
:worry:

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Han har fått yoghurt og barnemat som du blander med vann men spiser ikke så ivrig som før. Vet at han liker ikke yoghurten så godt, er sånn barneyoghurt som jeg kjøpte i går- Yoshi liker den heller ikke så mye. Han gjorde i fra seg mye i går da han var i reiseburet. Så at noe av avføring var vel en merkelig farge (mye mer grønn) og var myk (som vanlig ny avføring) men hadde ikke samme formen. Men vet ikke om annerledes form er pga at rottene trådte rundt veldig mye eller om den kom ut slik.

Jeg har sammenlignet magene til Yoshi og Max og må si at når jeg presser (bitte litt) så føltes magen til Yoshi mer full men ikke mye. Max så ikke ut som han hadde det ubehagelig.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis han har spist lite de siste dagene og ikke er stinn, spørs det om det er forstoppelse. Grønnfargen på avføringen KAN bety galle, hvilket igjen betyr at avføringen kan ha brukt mindre tid enn vanlig gjennom tarmen, alså en form for diarré selv om det ikke behøver å medføre rennende bæsj. Men det hender jo avføringen blir grønn av noe de har spist også.

Risvelling og havrevelling er også bra mat for å fóre rotter som ikke spiser fast føde, på kort sikt. Jeg må inrømme at jeg føler meg ganske blank på gode råd nå utover å prøve å få ham til å interessere seg for kaloririk mat. Fett og karbohydrater er viktigere enn proteiner akkurat nå. Potetmos med mye smør? Leverpostei, kanskje. Rotter tåler dårlig å sulte. Men siden det kan være litt diarré inne i bildet ville jeg ha unngått melk. Grøt kan godt lages på vann eller med tynn buljong.

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Kan hende det var forstoppelse- vet ikke om det fungerer slik på rotter som på mennesker da, men han gjorde av seg veldig mye i dag. Han satt på doen i ca 10 min og etter på var det en gangske stor haug. Fortsatt litt grønn men mer brun i dag, og mørkere enn før. Han er mer aktiv i dag, så tror han blir bedre. :)

Okay takk. Skal prøve det med potetmos. Vet at han har tyvspist noe som datt på gulvet siste gang jeg lagde potetmos :bonk:

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Vil bare reportere at Max har fått siste dosen av antibiotika i dag og er blitt mye bedre. Takk for all hjelpen :)

Post Reply