hoven mage...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

hoven mage...

Post by Rose »

Jeg har tre rotter: en kjøpt i butikk, to fått i samme butikk pga at de var avlsdyr og de fikk ikke solgt de. Hun jeg kjøpte var ung mens de jeg fikk var godt voksne. Siste ukene har jeg sett at hun jeg kjøpte har blitt voksen og lik de to andre i kroppen. Alle tre har nyst noe voldsomt siste tiden og jeg har startet behandling med bactrim i 10 dager. De har respondert bra på medisineringen, og har nå 4 dager igjen av kuren.
Siste uka syns jeg hun jeg kjøpte har virket ekstra oppblåst i magen.Ingen kuler jeg kjenner, og de har ikke vært i kontakt med hanner. Hun gjemmer seg litt bort, er ikke fullt så aktiv som de andre (som har fått høyere aktivitetsnivå etter medisineringen). kan hun være oppblåst av medisinen? Forstoppelse? Vanskelig å vite hvem som lorter når jeg har tre stk som surrer rundt på sofaen. Hun er veldig interessert i mat, spiser og drikker godt. Finner ingen dårlige lorter heller. Pelsen har endret seg noe, stritter litt mer enn vanlig, og fått litt annet utseende uten at jeg klarer å sette ord på det. Vet at dette er ett tegn på at hun ikke har det helt bra. HUn er ikke særlig glad i medisineringe, kan jo være at hun blir uggen av medisinen da, men de to andre liker den like lite, men har flott blank pels og viser ikke samme tendensene.

Kan hun være inbilt gravid? De "parrer" noe voldsomt disse tre, men det er hun jeg kjøpte som er "hannen".

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hoven mage...

Post by Matmor »

Falsk drektighet har jeg sett hos rotter som har vært parret (ganske vanlig), og én gang hos en rotte som fikk en falsk rektig hunrotte inn til seg. Jeg har ikke sette det hos hunner som går sammen til vanlig. Det første jeg tenkte var at hun kan være gravid "på ordentlig", men bustepelsen er jo ikke så vanlig da. Hvor lenge har du hatt henne?

For å se om denne rotta faktisk bæsjer kan du prøve å bade henne. Det får de fleste rotter til å slippe noen kuler. Hvis de er små og harde, eller kjempestore, øker det sjansen for at hun har et fordøyelsesproblem. I tilfellet du ikke er kjent med bading av rotter: kloklipp først, vann som er varmt nok til at du tenker "varmt men ikke ubehagelig" og et håndklede til etterpå er tingen. Såpe er unødvendig hvis hun ikke også er svært skitten.

Hvis hun bæsjer normalt kan det være luftplager. Da kan dimetikon dråper (for eksempel minifom) hjelpe.

Har du noe bilde av henne som du kan legge ut? Et som viser størrelsen på magen og tegningene hennes?

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Hun er garantert ikke gravid, før jeg har hatt henne fra hun vær bitteliten og ikke kjønnsmoden. kjøpte henne i oktober. Tror nok det er luft eller innbilt svangerskap. Alle tre prompa godt en stund, men det endret seg da jeg bytt fôr. Har lurt på om det kan være bactrimen siden de får det, men det er bare hun som viser tegn til ubehag og strittepels. kan prøve med bad og minifom . hvor mye skal de få av slikt? Hun er ca 300 gram.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hoven mage...

Post by Matmor »

Minifoam har vært brukt til babyer i dosering 10 dråper (0,3 ml) før hvert måltid. Gitt hvor mye kortere og mindre rottetarmene er enn tarmene hos en baby burde det holde i massevis med 1-2 dråper morgen og kveld. Hvis det ikke hjelper i løpet av tre dager kan det kuttes ut. Zoolac for å stabilisere tarmflora er også en mulighet. Det burde jeg ha nevnt først, siden det hjelper på produksjonen av tarmgass, ikke bare å få den ut.

(Hvis du googler Minifom vil du kanskje få opp en del om at det ikke er bra for rotter. I følge Apotek 1 er konserveringsmidlene som gav de uheldige langtidseffektene ved bruk på rotte, fjernet fra Minifom siden man var redd for påvirkning av babyer. Virkestoffet i seg selv går rett igjennom rottetarmen og tas ikke opp.)

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Takker før svar. Skal sjekke buret for dårlig bæsj. Det at pelsen er rusket kan jo være at hun har vært syk, og at hun ikke liker bactrim. Hun var den som var sykest av dem. Sånn sett, om hun bare har en reaksjon på sykdom og medisin, så kan et være at hun rett og slett bare ha blitt grundig feit siste tiden også. Får bare prøve meg fram. i dag virket hun i veldig fin form. Bare stor ... Takk for svar.

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Alle tre er blitt bedre av nysing, snørr og gørr. Frøkna med stor mage har også kommet seg betraktelig, og pelsen er ikke bustet lenger. Hun er fortsatt stor, og jeg har oppdaget meget bløt bæsj. Hvordan best mulig hjelpe henne med det?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hoven mage...

Post by Matmor »

Så bra hun er bedre! Bløtbæsjen vil forhåpentligvis forsvinne med rette bakterieflora i tarmen. Zoolac som jeg skrev om kan være en hjelp. Ofte går det seg til av seg selv. Men det lønner seg å unngå tilg som bidrar til løs mage i en periode. Altså skal du være forsiktig med grønnsaker, frukt og "våtmat" en stund.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: hoven mage...

Post by Heidi »

Late onset megacolon? Er hun forstoppet innimellom den bløte bæsjen (hvis det er hennes) eller bæsjer hun litt hver dag?

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Det er utrolig vanskelig å finne ut av siden jeg har tre stk....men syns det er lite bæsj for tiden, i forhold til før, på alle tre egentlig. Men jeg vet egentlig at det er hun her som har bløt bæsj.. Hun kan vel få bløt bæsj av bactrimen vil jeg tro...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: hoven mage...

Post by Heidi »

Ja, sannsynligvis bare det, hvis allmenntilstanden hennes er bra sånn bortsett fra den store magen.

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Hmm holde seg unna menneskemat også da, bare tørrfor? Må vel til lege for å få det middelet du snakker om?
Alle tre virker i mye bedre form, vil kose mer nå, knasker tenner og popper øyne, søker kroppskontakt med meg for kos, leker mer sammen, er mye mer fantete...De har fått litt reker siste uka, som snop etter medisinering.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hoven mage...

Post by Matmor »

Zoolac er ikke reseptpliktig. Det er en del veterinærer som selger det, og også apotek.

Rose
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 15 Mar 2010, 21:32
Location: Ålesund

Re: hoven mage...

Post by Rose »

Da skal jeg se etter det på mandag :D Takk nok en gang for gode svar :D

Post Reply