SDA-virus?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

SDA-virus?

Post by Ida.K »

Har vært hos vetrinæren, fikk beskjed om at det kun var et virus, altså snufsingen, i tilegg til utslettet på øret. Hun skal nå gå på en antibiotika kur i 10 dager 0,1 ml morgen og kveld! Men veninnen min sin rotte har det samme som min, og vi lurte på om det kunne vær SDA-virus ... Hun var hos vetrinæren med sin i dag, og fikk bekreftet at rottene våre faktisk har SDA-virus. De kommer jo fra Danmark også, hvor jeg har hørt at dette viruset herjer! Min mummi, hoster og nyser, er hoven rundt øynene og har dobbelthake, og veninnen min min sin har alt det samme, og en liten klump på halsen .. Men nå i dag merket jeg at Lykke også er blitt smittet, ( tror jeg da ), hun har litt dobelthake, og nyser og hoster. Jeg hvet ikke om det med haka er bare meg som er paranoid, men jeg tror ikke det. Mummi har i værtfall det! Så jeg lurte bare på om jeg burde sette henne på den samme kuren? :sjokkert:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by wollf »

dyrlegen skulle informert dere om dette. alle rotter i samme hus vil bli smittet, alle rotter du har vært i kontakt også. du bør inforemere venner og dyrebutikken snarest...
dette er svert smittsomt og døden kan være utfall her
viewtopic.php?t=3681

les denne tråden!!!!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: SDA-virus?

Post by Matmor »

Jeg hvet ikke om det med haka er bare meg som er paranoid, men jeg tror ikke det. Mummi har i værtfall det! Så jeg lurte bare på om jeg burde sette henne på den samme kuren?
Snufsingen og effekten på øynene i et tidligere innlegg var det som fikk meg til å tro at dyrebutikkrotta hadde SDA, og hovenheten under haken er også et typisk symptom. Alle spyttkjertlene kan bli angrepet.

Har man en rotte med SDA skal alle rottene i huset på antibiotikakur, enten de viser symptomer eller ikke. Det må være en antibiotikakur som er egnet til å ta Mycoplasma. Selv om SDA er et virus er det ikke viruset i seg selv som er dødelig. Da ville det ikke hjelpe med antibiotika. Virusinfeksjonen ødelegger immunforsvaret slik at bakterielle sykdommer i luftveiene blusser opp, og siden nesten alle rotter har Mycoplasmabakterien er det den som tar livet av de fleste.

Har du fått nok antibiotika til å behandle alle sammen med en full kur? Hvis ikke må du kontakte veterinæren på nytt og få skrevet ut mer. Annen medisin kan også bli aktuelt hvis rottene blir svært syke. :sad:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by Radney »

SDA er ikke bra :sad: Håper de blir frisk.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by Heidi »

Sikkert noen som har nevnt det et annet sted, men jeg skriver det iallefall her i tilefelle noen bare leser denne tråden: Ved alle mistanker om SDA er det KJEMPEVIKTIG å straks holde karantene, det vil si å ikke besøke dyrebutikker som har rotter, ikke besøke eller få besøk av venner som har rotter, og ikke kjøpe nye rotter, før man er sikkert på at det enten ikke er SDA eller at all smitte er borte. Om inkubasjonstid, smittetid, karantenelengde og praktiske forholdsregler rundt det kan leses i denne tråden: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=3682
Les også gjerne NTFs informasjonsfolder om SDA og del den ut til alle involverte, også stedet rottene ble kjøpt fra.

Ut fra de symptomene som blir beskrevet her er jeg ikke i tvil om at dette må være SDA.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus?

Post by Ida.K »

Jeg bruker antibiotikaen Bactrim, er den bra nåk? Har startet en kur på Lykke også, .. blir det nøvendig å medisinere Blue, Alice og Emily også, som er i andre hus ??

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: SDA-virus?

Post by Niana »

Ida.K wrote:Jeg bruker antibiotikaen Bactrim, er den bra nåk? Har startet en kur på Lykke også, .. blir det nøvendig å medisinere Blue, Alice og Emily også, som er i andre hus ??
Alle rotter som har vært i nærheten av dine rotter er i faresonen. Det samme gjelder også om de ikke har vært sammen med dine rotter, men om du eller noen andre har vært i nærheten av alle rottene. Altså om du har en venn som vært i nærheten av dine rotter, og så noen andre rotter, så er de andre rottene i faresonen. Ettersom jeg har forstått det i hvert fall.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: SDA-virus?

Post by Matmor »

Jeg bruker antibiotikaen Bactrim, er den bra nåk?
Bactrim er ikke effektiv mot Mycoplasma. Du trenger noe som virker på Mycoplasma. Gjør som Heidi skrev, ta ut brosjyren om SDA. De to antibiotiske stoffene det står om der, Baytril og Vibramycin, kan rettes til:
Baytril, Vibranor, Ibaflin (og for drektige hunner/diegivende hunner eller rottebabyer Azitromycin).
Har startet en kur på Lykke også, .. blir det nøvendig å medisinere Blue, Alice og Emily også, som er i andre hus ??
Som Uceinde og vi andre har sagt, SDA smitter via klær og annet du har på deg. Smitten kan henge ved deg i flere timer etter at du har håndtert en rotte, og den er smittefarlig før den får symptomer.

Hvis Blue, Alice og Emily står i et annet/flere andre hus og de ikke viser det minste tegn på smitte ennå kan du la være å behandle dem - foreløpig. Ved første lille tegn på sykdom de neste ukene er det bare å sørge for at de får behandling. Du kan IKKE besøke dem eller andre rotteiere eller butikker med rotter på noen uker. Hvor mange uker står det om i brosjyren.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus?

Post by Ida.K »

Det blir litt vansklig for Blue bor hos meg .. Er hos pappa nå med de andre to jentene men må hjem i morgen, hvor Blue er, og hvis jeg ikke skal ha de med hjem, må bestemor ha de, og hos henne er Alice og Emily, .. Så jeg sitter pent i det her -.- Og jeg kjenner bare en annen rotteeier, hennes har også SDA, og har hatt det siden hun kjøpte han, slik som med Mummi ..

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by Lyngrottene »

Kjedelig at det er sånn, men med andre ord så må alle dine rotter og venninnen din sin ha karantene og medisinering av de som har symptomer
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: SDA-virus?

Post by BlackNenne »

Kjempetrist og vanskelig situasjon du har havnet i. :(

Jeg syns dyrebutikken du har kjøpt dem i bør varsles. Selv om det er en stund siden.

Leser i en annen tråd at du kjøpte de på Zoohjørnet Østfoldhallen?
De burde få vite hva de tar inn og sprer rundt, sånn at de forhåpentligvis tar inn rotter fra et annet sted.
Denne butikken er jo beryktet, så det er vel ikke sikkert de gidder å gjøre noe, men de bør vel varsles likevel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: SDA-virus?

Post by Matmor »

Det blir litt vansklig for Blue bor hos meg .. Er hos pappa nå med de andre to jentene men må hjem i morgen, hvor Blue er, og hvis jeg ikke skal ha de med hjem, må bestemor ha de, og hos henne er Alice og Emily,
Det beste du kan gjøre i den situasjonen er antagelig å ta dem hjem til Blue, og medisinere Blue forebyggende. Du må regne med at den eller de rottene du har i samme hus som Mummi og den andre nye blir smittet, men det er tross alt bedre å bare smitte én enn å smitte to...

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by Radney »

BlackNenne wrote:Jeg syns dyrebutikken du har kjøpt dem i bør varsles. Selv om det er en stund siden. Leser i en annen tråd at du kjøpte de på Zoohjørnet Østfoldhallen?
De burde få vite hva de tar inn og sprer rundt, sånn at de forhåpentligvis tar inn rotter fra et annet sted.
Du bør ta med brosjyren til dem. http://www.tamrotter.com/utskrifter/SDA-folder.pdf
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus?

Post by Ida.K »

Ok, vi skal forsøke å ordne alt i morgen, i dag er det jo søndag så det funker ikke i dag, men takk alikevel, skal fortelle hvordan det går framover og hvis det er noe jeg trenger hjelp med ;)

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus?

Post by Ida.K »

Hvem av alle de forsellige antbiotikaene vil dere anbefale?

Post Reply