SDA-virus?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: SDA-virus?

Post by BlackNenne »

Ida.K wrote:Det var ikke her jeg fikk anbefalinger, men av vetrinærer og familie.

Ørene er litt bedre, men veninnen min sin har begynt å blø på ørene og de er fulle av svarte skorper! Jeg ba henne kontakte vetrinæren, men hun sier det ikke er så viktig .. :sad:
Men hvis du må til veterinæren med rottene dine uansett for å få behandling for lus/midd (for sannsynligvis er det derfor de har skorper på ørene) så koster det ikke så mye ekstra å få med litt ekstra medisin til rottene til venninnen din.
Det er som regel konsultasjonen som koster. Svekkede og syke rotter slik som dine og din venninnes, blir som regel mye hardere rammet av et midd/lusangrep og i aller verste fall med døden som følge. :(
Er det sånn og forstå at dine foreldrene (og eventuelt din venninnes foreldre) er vanskelige i forhold til veterinærkostnader?
Ida.K wrote:Jeg hvet ikk hvordan jeg skal få fått til denne andre kuren, p.g.a, forelderene mine lar meg ikke ha rottene hjemme mer, og de må tilbake til bestemoren min, og hun kommer ALDRI til å greie nå få tvunget en sprøyte inn i munden på dem :sorry:
Hvorfor får du ikke ha de hjemme?
Har du en annen voksenperson som kan hjelpe deg med å få foreldrene dine til å forstå alvoret i situasjonen?

Man er pliktig til å behandle/avlive syke kjæledyrdyr i Norge, men siden du ikke er myndig, så er det jo foreldrene dine som har det økonomiske ansvaret til syvende og sist. Du kan ikke klandres. :)

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: SDA-virus?

Post by Ida.K »

De bor egentlig hos bestemoren min, men jeg har dem hos meg til jeg ble ferdig med medesineringen, så moren min sier heller at vi skal gi dem bort, men de betryr jo så mye for meg, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke bare kan låne dem 1 uke eller noe til ? :sorry:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: SDA-virus?

Post by BlackNenne »

BlackNenne wrote: Har du en annen voksenperson som kan hjelpe deg med å få foreldrene dine til å forstå alvoret i situasjonen?
Man er pliktig til å behandle/avlive syke kjæledyrdyr i Norge, men siden du ikke er myndig, så er det jo foreldrene dine som har det økonomiske ansvaret til syvende og sist. Du kan ikke klandres. :)
Skjønner godt at du ikke vil gi de bort. Det løser vel ingenting heller, da risikerer de å ikke få behandlig i det hele tatt og kanskje til og med bringe smitten videre på ville veier. :sorry:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: SDA-virus?

Post by Niana »

Ida.K wrote:De bor egentlig hos bestemoren min, men jeg har dem hos meg til jeg ble ferdig med medesineringen, så moren min sier heller at vi skal gi dem bort, men de betryr jo så mye for meg, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke bare kan låne dem 1 uke eller noe til ? :sorry:
Usj, det er en veldig lei situasjon du har havnet i :trist: Utrolig uflaks å få denne alvorlig sykdommen når dine foreldre i utganspunktet var skeptiske til dyrlege besøk.
Jeg må si det er utrolig ansvarsløst av dem å foreslå å gi bort syke dyr...
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: SDA-virus?

Post by BlackNenne »

Uceninde wrote: Usj, det er en veldig lei situasjon du har havnet i :trist: Utrolig uflaks å få denne alvorlig sykdommen når dine foreldre i utganspunktet var skeptiske til dyrlege besøk.
Jeg må si det er utrolig ansvarsløst av dem å foreslå å gi bort syke dyr...
Enig.

Finnes det ikke noen som kan riste litt i foreldrene dine? Eventuelt ta den voksne veien og ta en telefon om ikke annet.
Jeg vet godt hvordan det er å ha en tyrann av en mor. Nå sier jeg ikke at din er det, men jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Dette er mye å legge på skuldrene til en 14-åring. :( :kiss:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: SDA-virus?

Post by torasrotter »

Uansett om du skal gi de bort eller ikke, så MÅ de fortsette med medisinering. Og du kan hilse venninnen din å si at hun bryter loven ved å ikke ta med rotta til dyrlegen. En rotte som er syk og ikke får behandling, ja da er det vannskjøtsel spør du meg. Hvis du skal få lov til å ha dyr må du ha en ordning med mammaen din i forhold til dyrlege utgifter ol. Jeg forstår at det er vanskelig for deg når slike ting skjer, men de eneste som virkelig lider i hele denne saken er rottene. Og de har ikke gjort noe galt, og trenger medisinen sin nå :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: SDA-virus?

Post by Rubisco »

Hvordan går det Ida K.? Kan du gi oss noen oppdateringer?

Post Reply