hode på skakke

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

hode på skakke

Post by WillyWonka »

Har lagt merke til at Lille Blå går rundt med hodet på skakke hele tiden. Er dette noe dere har opplevd, eller kan det være at han har en liten feilstilling eller noe der?

Vel... Det er en ny stemning over flokken min. Det er det med Lille Blå da. Han er blitt med "påtrengende" på de andre. men dette kan jeg tenke meg skyldes hormoner. Så alle setter han på plass. Hører han av og til får litt røff behandling, men det er ingen som biter han. Tim er blitt litt mer skvetten. Særlig når han er utenfor buret. Springer raskt å gjømmer seg, selv om det bare er jeg som kommer. Han er fortsatt skjef i buret og kommer og bryter opp om det er mye knuffing i buret. Ser ut til at de respekterer han når han kommer.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Woodgirl
Stjeler søppel

Re: hode på skakke

Post by Woodgirl »

Kom deg til veterinæren så fort som overhodet mulig. Hodet på skakke er ofte et tegn på mellomørebetennelse. Dette er fryktelig vondt for rotta og den MÅ ha antibiotikakur. Kansje også kortisonsprøyter hvis det er en voldsom inflammasjon. Dette vil veterinæren se ved å titte inni øret på rotta.
Ingen tid å miste. Når man ser at rotta allerede har hodet godt synlig på skakke har den hatt det en stund.
Selvom mange rotter blir friske etter ab kur er det mange rotter som aldri retter opp hodet igjen.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

rotta har vel nyrlig gått på kur?
er nok ikke umulig det err mellomørebetennelse, var derfor pixie var så tunghørt i starten tror jeg

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

Dette er ikke noe som er kommet nå. Han hadde det når han var hos veterinæren sist uke.
Skal se det ann litt, men må nok en ny tur om ikke så lenge tenker jeg. Synes at nysingen hans har tatt seg opp litt... Han har allerede gått på to AB-Kurer, men blir ikke kvitt nysingen for godt. Mistanke om allergi her.
Men han virker ikke til å ha andre plager enn nysingen.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Som Woodgirl skriver er dette veldig alvorlig! :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

hmm....?
Han har stakkar allerede gått på to kurer... og han liker ingen av dem... så det må jo tvinges i han... er helt forferdelig å skulle gi han antibiotika... men klart... må han på en kur til, så må han vel det.
Men virker ikke plaget med annet enn nysingen. og der er det jo snakk om at han skal starte på antihistaminer mot allergi.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

ring å hør med vet. jeg synes det er rart selv at han skal ha fått dette da han nettopp har gått på de kurene. men uansett så bland antibiotikaen ut, så slipper du å tvinge han. biola funker fint

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

den skakken på hodet har han hatt en liten stund, men synes den er blitt mer synlig nå. nysingen har tatt seg opp igjen, så skal ringe i morgen uansett :)

Han liker ikke biola :D Han er egentlig ganske kresen på det meste av mat og drikke :P

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

Ringte dyreklinikken på Stend i dag, og thomas har fullt opp.. men hun anbefalte at jeg kom likevel siden han har forverret tilstanden på sånn dropp in timer mellom kl 16-19...
Han nyser/hoster litt kraftigere enn det han har gjort og hode er på skakke, men han virker ikke noe smertepåvirket eller noe slikt.. Er jo bare en uke siden han var hos vet. sist og har allerede gått på to kurer med AB... At ikke lillingen kan bli helt frisk snart.

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

Nysingen til Lille Blå er blitt mye bedre. Høres fortsatt ikke bra ut når han nyser, men det har avtatt kraftig...
Tiltingen på hode synes jeg er blitt værre og han virker av og til noe svimmel.. virker ikke smertepåvirket.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Har han vært hos vet siden ditt forrige innlegg?Smerter/ubehag ser man sjelden hos rotter.

www.rottbo.piczo.com

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

At tiltingen blir verre tyder desverre på at rotten blir verre... Dette ER smertefullt. Dyr skjuler smerte så godt de kan, men det betyr ikke at de ikke føler det.

Mellomørebetennelse må ofte medisineres med laaaaange kurer fordi det er ganske alvorlig.

Tvitvi.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

tror du bundre sjekke det fort, pixie hadde jo problemer med ørene da hun kom. de var tette eller noe, gikk over før jeg fikk gjort noe med det. men en i kullet hadde mellomørebetennelse..

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

17.januar skrev du først om dette,men jeg kan ikke finne i tråden om du har vært hos vet med ham etter dette og ev fått kur til ham? :sadpace:

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

Var først med Tim og Lille Blå den 29. desember. Fikk da Vibranord som han skulle gå på i 10 dager så skulle vi komme inn på kontroll.
Så var vi på kontroll den 9. januar der både tim og lille blå var blitt bedre.
Så var jeg på Stend den 18. januar med lille blå der det ble bestemt at han skulle gå på samme kuren, men nå i 21 dager...
Nysingen hører jeg veldig lite til, men hodet hannes... han e jo helt skjev hele rotta.

Post Reply