To syke rotter :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Yumina

To syke rotter :(

Post by Yumina »

For ca. to månder siden begynnte en av rottene mine å lage "marsvinlyder". Det var ikke ofte, og etter en stundt be han bedre, og pga. det mente dyrelegen at vi skulle vente og se hvordan det gikk uten å gi antibiotika. Etter en stundt gikk det over, og han virket fin en god stund, men nå er det tilbake :( Som sist gang har det blitt bedre, og ikke like frekvent som i begynnelsen, men han lager fremdeles rare lyder nå og da. Men bortsett fra det virker han helt topp. Han spiser, drikker og søker kontakt. Det skal nevnes at han fikk antibiotika for ca. 2 uker siden pga. noen småsår han hadde fått fra slossing med den andre hannrotta mi. Men lydene gikk ikke bort. (Baytril, to doser hver dag i fem dager.)

Den andre rotta mi lager ikke lyder, og han også både søker kontakt, spiser og drikker. Men, han har blitt litt slapp og han har hatt noe rødt rundt det ene øyet i en uke nå. Først trodde jeg det var phorphyrin eller hva nå enn det heter, men det kommer tilbake hele tiden og nå har jeg blitt veldig urolig. :( Kan det være en infeksjon? Eller kan det rett og slett hende at begge har LVI, til tross for at den andre rotta mi ikke lager marsvinlyder?

Ellers hikker og nyser begge to. Nysingen har de hatt så lenge jeg kan huske, men hikkingen har komt de siste par måndene. Ellers er de begge mellom1,5-2 år gamle.

En av tingene som virkelig bekymrer meg er at den første rotta mi hadde en kort antibiotikakur for to uker siden, og det er den tredje han har hatt på 13 månder. De har vart mellom alt fra 5-14 dager. Kan han bli resistant mot det? Er det derfor nysingen ikke gikk bort sist kur kanskje? Den andre rotta mi har bare hatt en tror jeg, og det var for ett år siden. Men han har det røde øyet.. :( Uff.

Matmor
Gammelrotte

Re: To syke rotter :(

Post by Matmor »

For å svare på spørsmålene dine: det er mulig at rotten din har en bakteriekoloni som er resistent overfor Baytril. Men i og med at han ble bedre er det tydelig Baytril fortsatt er effektivt mot noe av det som plaget ham.

Fem dager er lite for en Baytrilkur i følge anbefalninger. På den annen side, når du ikke synes det virker så godt denne gangen ville det være aktuelt å spørre veterinær om det kan lønne seg å skifte antibiotikum heller enn å fortsette med Baytril.

Rottene dine er blitt godt voksne (mellom 1,5 og 2 år.) Nå høres det jo ut som om de er i rimelig bra form til tross for lyder og hikke, men jeg skjønner godt at du er bekymret for dem. Det er en rekke ting som kan forårsake hikke. Noen av dem er farlige, andre helt ufarlige. Først og fremst lurte jeg på om ørene til disse rottene har vært undersøkt. Hos mennesker er det nemlig slik at et hår som kiler trommehinnen, eller en voksbit på feil sted kan forårsake irritasjon av en nerve som kan føre til hikke. Mellomørebetennelse eller betennelse/svulster i hjernen kan også gi hikke. Eller diabetes, eller ubalanse i elektrolytter, eller en rekke andre ting. En urinprøve og øresjekk vil derfor være nokså enkle og billige måter å få bekreftet/avkreftet noen andre underliggende plager. Hvis det ikke fører fram og rottene fortsatt ser forholdsvis friske ut tror jeg ikke at jeg ville ha gått videre med det: det blir dyrt i forhold til hvor usikkert det er at du finner noe du kan gjøre noe med.

Det eneste er det med porfyrinen fra det ene øyet. I og med at det er bare fra det ene øyet skyldes det sannsynligvis ikke stress eller smerter eller generell sykdom. Et lite sår på øyet, eller en infeksjon er mulig. Det samme er en betennelse i nærheten av øyet, godt kapslet inn. Jeg ville ha startet med å skylle øyet hans med sterilt saltvann i et par dager, for å se om det fjernet problemet. Av og til er det nok til å stanse en infeksjon, eller løsne et rusk som irriterer. Hvis det slett ikke hjalp ville jeg nok ha spurt veterinær om å se på øyet.

Det lønner seg nok å samle opp problemene under ett i stedet for å gå én gang for antibiotikaproblematikk, én gang for urinprøve og én gang for øyensjekk! :rat:

Yumina

Post by Yumina »

Tusen takk for svar :) Jeg har gjort som du sa, og prøvd å rense øyet. Det ble ikke noe stor forandring, og derfor bestilte jeg time hos veterinæren.

Det ble mye frem og tilbake da den lokale klinikken her ikke kan så mye om rotter og andre smådyr, og jeg fikk derfor en privat avtale med dem hvor konen til dyrelegen tok med seg rottene mine til en annen klinikk hvor hun jobber, og fikk sjekket rottene ordentlig. 12 timer og 850 kroner senere fikk jeg rottene tilbake, en baytrilkur og beskjed om at de har LVI.. og at dersom de har hatt de over en lengre periode kan det være veldig vanskelig, om ikke umulig, å bli kvitt det. Da påpekte jeg at jeg hadde vært hos vetten pga. jeg trodde de hadde LVI allerede i November, men da ville de ikke gi med medisiner. Jeg sa også at siste baytrilkur ikke fungerte, men da svarte hun med at jeg skulle komme tilbake om de ikke ble friske..

Det jeg påpekte etter å ha fått rottene tilbake nevnte jeg allerede FØR jeg gav dem i fra meg, og LVI er noe jeg har prøvd å få en kur mot to ganger siden november uten resultat (de mente det bare var en forkjølelse). Hun brydde seg ikke om det betente øyet til den ene rotta mi, og mente det var pga. LVI'en, og prøvde ikke å finne ut hvorfor rottene mine hikker så mye til tross for at jeg nevnte det opp til flere ganger. Jeg fikk rett og slett bare beskjed om at de har noe jeg allerede "visste", og en kur som jeg lett kunne ha fått mye billigere hos den lokale vetten.

Dette syns jeg var utrolig dårlig, og nå risikrer jeg at rottene mine dør... :( Er det noe annet jeg kan gjøre enn å fortsette med kuren og håpe på at de blir friske? og er det mulig å klage? Jeg har ikke noe i mot å bruke penger på rottene mine, men syns dette ble mye sløs for en fattig student.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg ville klagd

Tonje Lenore
Alfatryne

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville også klagd, for makan til behandliing hadde ikke jeg tolerert!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

Yumina

Post by Yumina »

Uff, jeg burde virkelig ikke google sympomer.. Den ene rotta mi, den med det dårlige øyet, er som sagt blitt ganske slapp. Og de siste dagene har jeg merket at han har hatt en del problemer med å spise. Han tar ikke opp maten som vanlig, og på en måte legger hode ned i måtskåla/på bakken for å spise.. de siste dagene har jeg matet ham med babymat noe han elsker, og håndmatet ham med vanlig for. Etter å ha søkt på nevnt symptom, fikk jeg opp noe som heter "Pituitary Tumor". Jeg så på sympomene og ble mildt sagt ganske urolig. Han har blitt veldig kosete og rolig, i motsetning til den raketten han vanligvis er. I tillegg har han hatt problemer med å komme seg inn i tunellen/på huset deres. Og sist men ikke minst klarte han å dette ned fra sengen min, noe han aldri har gjort før. og når jeg løp bort for å ta han opp lagde han ingen lyder, han bare lå der helt forvirret. :S Jeg la også merke til at det virker som om han har bitt av pelsen på armene? Jeg aner virkerlig ikke hva jeg skal gjøre.. jeg nevnte alle disse tingene til vetten, og tror ikke enda en tur vil hjelpe noe særlig.. :'(

I tillegg har lydene til den andre rotta blitt mye værre og frekvente. Han våknet meg opp i natt igjen..

Et spørsmål, om det blir slik at jeg må la rottene mine slippe, hva må vetten gi dem? og hvordan utføres det? Det siste jeg vil skal skje er at han får mer vondt..

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er ikke noe galt i å google symptomer - det er en rask måte å lære mer om rottesykdommer på. Pituitary tumor (hypofysesvulst) har symptomer som kan forveksles med andre plager, men når symptomene er såpass tydelige som det du beskriver tror jeg det er lite håp om bedring uansett årsak :sad: Jeg er lei for å si det, men han bør antagelig avlives så raskt som mulig. :worry: Hvis du har smertestillende for rotter stående bør han få det nå - sannsynligvis har han smerter.

Når det gjelder den andre rotta er det mer usikkert. Jeg har vært borti rotter som lager konstante lyder i månedsvis uten å virke syke, så hvis det bare er lydene hans som bekymrer deg fortsatt er ikke de en grunn til avlivning i seg selv. Sannsynligheten for at han blir sykere (stress og sorg) hvis burkameraten dør er imidlertid til stede. Hvis du skal fortsette med rotter hadde det vært lurt å skaffe ham en ny burkamerat så fort som mulig - helst to unger så de kan leke med hverandre, og så det ikke blir to alenerotter hvis han avviser den nye.

Akkurat hvordan veterinærer avliver varierer, og det finnes flere metoder som er like gode (skånsomme). Det som er viktig er at rotta først bedøves kraftig og så får en dødelig dose (vanligvis i hjertet) når han ikke kan kjenne noe lenger. Kraftig bedøvning av rotte (anestesi) er beskrevet i Veterinærkatalogen i et eget kapittel bak i boka hvis veterinæren er usikker.

Yumina

Post by Yumina »

Tusen takk for svar Matmor :) Det er utrolig vanskelig og vondt å se på at de stakkars rottene mine plutselig er blitt så syke, og at jeg samtidig ikke kan stole på vetten. De ble i det minste to år, og som plaster på såret hadde de nok blitt slangemat om jeg ikke reddet dem fra dyrebutikken etter at de hadde vært der i flere månder.

Jeg har desverre ingen smertestillende for rotter, nei. :( Er det noe annet jeg kan gjøre for å dempe de eventuelle smertene han måtte ha? Jeg kommer meg ikke til vetten før på mandag (om det ikke er helt krise), så vi får se hvordan det går. Jeg håndmatet ham akkurat og brukte en liten sprøyte til å gi ham vann med (med litt eplejuice), og det virket som han er litt bedre. Han skjerer i det minste tenner når jeg koser med ham, og øynene hans popper.. Stakkars liten.

Bortsett fra lydene hikker og nyser den andre rotta en del. I tillegg så syns jeg at kroppen beveger seg mye mer når han puster, og du skjønner? Og det siste halve året har han mistet en del pels, fra bla. lus og småslossing og den har ikke komt tilbake.. Vet ikke om det er relevant? Men ellers holder vekta, spiser, drikker, løper rundt og søker kontakt.

Om jeg får flere rotter, blir ikke de også syke da?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

De bakteriene som vanligst gir kroniske luftveisplager hos rotter, er bakterier som så og si alle rotter bærer med seg naturlig. Vi vet ikke hvorfor noen rotter blir syke av dem, og andre ikke. Mest sannsynlig vil de nye rottene holde seg friske. Det er noe annet hvis en har et smittsomt luftveisvirus gående - men det burde ha brent seg ut for lengst hos dine to når de allerede har vært plaget i to måneder. Hvis man skal maksimalisere levetid på rotter er det mulig det lønner seg å
* la de rottene man har dø ut før man skaffer seg nye
* aldri la dem ha kontakt med andres rotter
men jeg tror de har et fattigere rotteliv på den måten. Det hender rotter sørger seg ihjel etter tapet av en burkamerat, hvis de ikke får en ny. Da spørs det hva du anser som verst: at du må avlive en rotte som kunne ha levd en stund til for at den ikke skal bli ensom, å ta sjansen på at han sørger seg ihjel, eller å risikere at de nye du skaffer får litt forkortet levealder ved å bli eksponert for mer sykdom i løpet av livet. (Disse kroniske luftveisinfeksjone som rottene blir smitte av etter babyalderen skaper normalt ikke problemer før i voksen alder.)

Jeg tror ikke det finnes noen fasit på hva som er "best" - det er du som er nærmest til å vite hva som er best for rottene dine. Lykke til uansett hva du velger.

Yumina

Post by Yumina »

Begynner å bli en stund siden jeg startet denne tråden, men tenker det er like greit jeg ikke starter en ny en.

Etter å ha ventet et par dager for å forsikre meg om at rotta mi ikke ble bedre, tok jeg ham med til vetten slik at han ikke skulle ha det vondt lengre. Jeg var nervøs for hvordan det skulle gå, men han var veldig rolig og snill, og han sovnet stille inn i armene mine. <3 :(

Et par dager før dette hadde den andre rotta mi sluttet å lage pipelyder, og han virket ikke særlig påvirket over at broren hans var borte. Jeg og kjæresten var med ham hele dagen, og gav ham ekstra godbiter og koset med ham hele dagen. Men et par dager etterpå kom lydene tilbake - denne gangen være enn noen gang. De var mer frekvente, varte lengre, og det virket rett og slett som om han hadde problemer med å puste og var redd når han fikk dem. Vi gikk til dyrelegen og fikk ny antibiotika, denne gangen en annen (husker ikke hvilken - den var i fast form, og dyrelegen moste den og blandet den med vann slik at vi kunne gi det med mat). Etter bare en eller to dager fikk han diare, og sakte men sikkert sluttet han å spise/drikke, søke kontakt og mer eller mindre bevege seg.

Lydene er nå borte, og han virker forsåvidt litt bedre generellt. Han beveger seg litt mer, lager koselyder hele tiden, og vi får tvinget i ham litt mat og drikke av og til. Men han virker fremdeles ganske "lost", vil ikke spise all medisinen (eller noe annet for den del) og han har begynnt å legge seg i matskålene av en eller annen grunn slik at vi må vaske ham hele tiden.

Er han deprimert? Syk? Burde vi la ham "slippe", akkurat som den andre rotta? Vi har tenkt på å få flere rotter, men det er veldig lite praktisk da vi skal lete etter leilighet om ett år, så det har vi bestemt oss for ikke å gjøre.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvor raskt går han ned i vekt? Hvis han ikke beveger seg så mye, er det jo ikke fryktelig mye mat en voksen rotte trenger.

Yumina

Post by Yumina »

Han veier 440g nå, og jeg er ganske sikker på at vekten viste 100g mer for tre uker siden - men det kan godt hende at jeg gjorde noe feil. Denne gangen sjekket jeg med en sjokoladeplate for sikkerhetsskyld.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

100 g ned på tre uker tilsvarer et vekttap på nesten 5 g om dagen, og godt over 10% av "før-vekt". Hvis han holder på slik, sulter han rett og slett ihjel, og det har pågått såpass lenge at jeg vet ikke hvor lett det er å snu :sad: Prøv å ringe en veterinær i morgen og forklar saken.

Post Reply