Dyrlege, dyrlege, dyrlege..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte

Dyrlege, dyrlege, dyrlege..

Post by torasrotter »

Ja da skal jeg inn til dyrlegen igjen :suspicious: Skjørdemåne virker ikke frisk i det hele tatt, men vi finner ikke ut hva som er galt. Han sliter med å puste og er mindre aktiv enn til vanlig. Han spiser og drikker normalt, men ligger mye stille og det ser ut som at han synes det er ubehagelig å klatre. Magen er veldig oppkneppet og han ser ut til å ha ubehag. Han legger seg ikke ned for å sove heller, han sitter oppreist på kanten av hengekøya sånn at magen ikke er nedi bakken.. Jeg begynner å tenke forstoppelse, kolikk? Han gaper også litt når han puster, akkurat som at han peser litt. Var inne til vetten på lørdag med han, men da ville hun se det ann. I dag tørr jeg ikke se det ann mer. I går var han mye bedre men i dag synes jeg han viser tegn på smerter, noe han ikke gjorde i går.. Han spiser oxbow nå, og står på carefresh..

Flekkis skal inn igjen for å sjekke om byllen gror fint, og så skal jeg sjekke urinen hans. Jeg synes han tisser uvanlig mye, og han har ganske mørk urin. På lørdag satt jeg han i et eget bur, for å se om han drakk mer enn en vanlig rotte, men det gjorde han ikke. For å se om tisse problemet var noe å bekymre seg for heiv jeg inn en hvit hengekøye laget av en tynn overmadrass.. Denne var bokstavelig talt gjennompisset etter et døgn.. Er dette normalt? Han ser ikke ut nå fordi tisset setter så mye farge på pelsen, så jeg har nå en russian blue / gul rotte :suspicious:

Gil-galad skal få sjekket munnen for å se om tennene er fine, og for å se om de kan ha vært årsaken til tannbyllen.. Ååååhhhr det er dyrt å være Tora for tiden :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

miriam
Hamstrer mat

Re: Dyrlege, dyrlege, dyrlege..

Post by miriam »

Huff da Tora. Du har nok å styre med skjønner jeg.

Ønsker alle rotter god bedring og lykke til :cheerful:
-Miriam

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Det er gost å slippe å bekymre seg for hva man skal gjøre med alle pengene sine da ;)

Tvitvi med alle rottene :D
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

utmeldt

Post by utmeldt »

Uffe! er så kjipt når dyra er syke :sadpace:
God bedring til snutene og lommeboka di som sikkert ikke føler seg helt vel den heller :nottelling:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

For å se om tisse problemet var noe å bekymre seg for heiv jeg inn en hvit hengekøye laget av en tynn overmadrass.. Denne var bokstavelig talt gjennompisset etter et døgn.. Er dette normalt? Han ser ikke ut nå fordi tisset setter så mye farge på pelsen, så jeg har nå en russian blue / gul rotte
Nei, det høres ikke normalt ut. Best å få testet ham med en urinsticks for å se om han har nyreproblemer, urinveisinfeksjon eller diabetes...

Har du prøvd å gi Skördemåne smertestillende for å se om han blir bedre? Hvis du har Metacam i huset er det en rask test.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Nå fikk han en dose med betennelses dempende og vanndrivende.. Jeg fant også et lite rødt/irritert og hovent område på den ene foten til Skjørdemåne :trist: Jeg har lest litt om hvilke sykdommer som være smittsomme og føre til abscesser, og jeg tror kanskje jeg har funnet noe som kan være aktuelt. Jeg kom over en artikkel om Smittsomme Bakteriell Staph Infeksjon hos rotter. Dette er en bakterie som finnes på huden til de fleste pattedyr og er som regel ikke farlig. Men når immunforsvaret blir nedsatt på grunn av annen sykdom eller stress, kan dette føre til en oppblussing av stafylokokk tall. Symptomene på dette er

-Betent hud og sår på hode og nakke Ja
-Dannelse av abscesser (pus fylt hevelser), som igjen kan forstørre og spre under huden til å danne klumper (svulster) rundt ansiktet og hodet Ja
-Sår eller pus fylt støt på beina (Ulcerøs pododermatitis, eller bumblefoot) Ja
-Intens kløe / skrape av berørte områder
-Hovne magen på grunn av interne hevelse Ja

Behandling er antibiotika som inneholder steroider. Men man må ta prøve av pussen og sende inn for å være sikker, så jeg skal inn til vetten på mandag og gjøre det. Jeg har metacam og baytril som de skal gå ut kur på til tirsdag. Jeg reiser jo øst i morra tidlig klokka syv, men hvis det virker kritisk kan jeg be Robert om å ta en tur til vetten i morra.. Virker det som hast?

Ene rottegutten jeg hadde med fra danmark har små boblete nupper på halen, det ser ut som små hudfargede kjuker på halen, bare ikke like utstikkende. Veldig vanskelig å forklare, men jeg tenker en eller annen form for midd? Jeg har ikke hatt noen rotter med haleproblemer før, så jeg kan veldig lite om det.. Han er også full av småsår, kan se ut som midd. Nå står han jo kun sammen med den andre hannen som jeg hentet i danmark, men han vil jo evt smitte han også? Hvor langt er karantenetid med slike utøy, eller må jeg bare dusje og bytte klør når jeg kommer hjem? De står i Kristiansand S, det er ca 45min kjøring fra der jeg bor..

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Har du noen bilder av halen? Edit: jeg tenkte på øreskabb. Det kan angripe halen også, se "Alt du trenger å vite om lus, midd og lopper på rotter".
Når det gjelder midd tror jeg det eneste som hjelper for å hindre smittespredning mellom to hus er å dusje og skifte klær så fort du kommer hjem.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Bilder kommer :wink:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Det var for dårlig lys til å ta bilde når jeg endelig kom meg hjem, men jeg skal få tatt et i morra!
Skjørdemåne er heldigvis bedre! Han har lagt på seg litt igjen, og hang i sprinklene i dag når jeg kom hjem. Men han er fremdeles ikke frisk, så jeg bestiller time hos Adrian Smith og ser om ikke han kan finne noen svar!

Byllen til flekkis gror ok, men den lukter fremdeles vondt og er gul/grønn.. Han går på metacam og baytril, i tillegg så skylles byllen med saltvann når det "hoper " seg litt opp i den..
Byllen til gil-gallad lukter ikke vondt, og ser mer ut som et tørt, fint åpent sår som gror fint. Han får bare baytril..

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Nå har det ikke vært noen flere tilfeller av byller i buret, og de som har hatt det ser ut til å være friske :cheerful: Skjørdemåne ser fremdeles litt skral ut, han har veldig tydelig ryggrad selv om han har en fin vekt og virker fremdeles litt oppkneppet. Skal til dyrlegen igjen i morgen med alle sammen å ta blodprøver for å se om vi kan finne noe der..

De flekkene på halen som jeg snakket om på Dasher forsvant 2 dager etter jeg kom hjem med han fra dk, kan det bare ha vært skitt? Han har stått i karantene sammen med Wallypop til nå og ingen av de har fått noen nye "flekker". Jeg har jo sett en skitten hale før, men jeg fikk ikke sett sånn super super nøye på den før de forsvant. Han er jo en liten spretten kar :nottelling:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Skjørdemåne har vist utslag på allergi mot sporsopp/mugg. Vi har hele gangen og halvparten av huset er fult av mugg. Rottene ble flyttet i helga, og vi mennesker flytter ut denne uka.. Jeg krysser fingrene for at han blir frisk og rask igjen nå som han står i et litt bedre rom.. Tonje dette er jo kanskje intr for deg også :sick:

Tonje Lenore
Alfatryne

Post by Tonje Lenore »

liker IKKE :shock:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Nei det kan du si.. Vi flyttet rottene ut før vi flytte oss selv ut for å si det sånn, turde ikke vente lenger :nei:

Tonje Lenore
Alfatryne

Post by Tonje Lenore »

Det skjønner jeg veldig godt :gasp:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply