Halting

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Halting

Post by Entwine90 »

Oppdaget i går kveld at Småen halter på venstre bakbein. :kjempetrist: Først på dagen idag var han som normal, løp rundt her og haltet litt i følge samboeren min. I kveld har Småen bare liggi i buret, med unntak av et par små runder ute. Virker mer smertepåvirka nå, enn i går. Er det sånn at vi bør la det gå et par dager og se ann, eller bør vi finne en dyrlege som har åpent i påska? Eventuelt noe smertestillende jeg kan gi? Sukk. Nå er jeg lei syke rotter :justice:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Halting

Post by Matmor »

Hvis det virker som om han har smerter trenger han smertestillende, og kanskje annen behandling også. Heldigvis er det en del veterinærer som har åpent på lørdag i påsken...
Reseptfrie smertestillende kommer til å virke dårlig på ham (fordi de er for svake i forhold til smerter som får ham til å holde seg i ro), og hvis han har fått en leddbetennelse eller noe annet er det fare for forverring hvis behandlingen ikke kommer igang. Dessverre. :trist:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Takk for svar, Matmor! Skal ta en ringerunde og høre om det er noen åpne i morgen. Virker ikke helt i form nei, han løper som regel rundt her hele dagen, og idag har han bare vært ute to runder siden kl 16 :( Lagt inn masse håndklær og god mat nå, så krysser jeg fingrene for at vett'en er åpen i morra.. :)

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Og nå er det Tjukken som halter! Foten hans er i tillegg veldig hoven, og klarer ikke belaste i hele tatt.. Småen ble bra igjen etter to dager, men han var jo ikke hoven heller.. sukk :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Halting

Post by Matmor »

Hvis du fikk smertestillende til den første ville jeg ha gitt Tjukken noe nå for å dempe hevelsen. Og så spørs det om det er noe de kan henge seg opp i i buret som gjør at de får vondt i bena?

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Image Fikk ikke smertestillende til Småen, men drar til vet i morra.. Stakkars gutten <3

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

I buret så har de bare tre etasjer + stiger og sovehus. Mulig det er gitteret de henger seg fast i? Siden begge to har skada føttene nå..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Halting

Post by tantepose »

Huff,det så ikke godt ut! :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Halting

Post by Matmor »

Hvis han vil sitte stille kan du prøve å redusere hevelsen ved en kald, våt klut i en plastpose... Det lindrer litt i alle fall.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Halting

Post by Larm »

Jeg har sett slik hevelse før og da hjalp det med smertestillende metacam. :flau2:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Prøvde med en kald klut i posen, men den var mer spennende å spise på! Skal til dyrlegen så fort som mulig i morgen, og be om metacam. Håper det hjelper fort, han har det ikke godt nå :(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Halting

Post by tantepose »

Kan det være noe i selve benet?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Image
Nyeste bildet. Hevelsen blir bare større, kan det være et brudd? Størst hevelse rett ovenfor klørne, men hele foten er svææær :(

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Halting

Post by Larm »

Jeg ville fått tak i metacam hurtig og gitt ham det fra i morgen av.
Jeg måtte opp i en rimelig stor dose til Haven (og andre rotter) når hevelsen ble så stor.
Den begynte ikke å gå ned før de fikk en dose på 0,5 ml (med katte-metacamen) og rotten veide ca 500g eller mer
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Halting

Post by Entwine90 »

Skal ringe vet i morgen når de åpner. De har ikke noen stor peiling på rotter, men hvertfall at han får smertestillende. Så drar vi til Hanne Kure på dropinn kl 5, og hører hva ho syns. Føler meg veldig trygg hos ho, men vil ikke vente så mange timer på smertestillende..

Post Reply