tøff start på dagen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by tantepose »

Og lungene?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

ikke en lyd. hun har ikke laget lyd siden i går da hun fikk ut vannet. lungene høres helt fine ut på steptoskopet også.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: tøff start på dagen

Post by Matmor »

ja men tenker på hva gjør de for å finne ut av det?
Forhåpentligvis har veterinæren ideer, men jeg ville i alle fall ha forventet enten røntgen, ultralyd eller begge deler.

Sjekk om hun har avføring, forresten.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

skal se etter i boksen. men kom inn nå etter å ha vært ute en tur i skogen.
mika møtte meg i luka med store øyner og energi. satte henne oppå jenteburet og hun begynnte straks å spise. nå er de andre jentene ute og vasker henne og koser og de har fått salat og puffet ris som de koser seg med.
jeg oppdaget en hevelse på mikas 2 fremste bryst. det kan være melkespreng, men også en betennelse. om det er betennelsen som har foresaket slapphet eller om det er et resultat av at hun brått ble tatt vekk fra unger mens hun end ammet er ikke lett å si. men for meg er det viktigste at hun viser fremgang og så får vi se hva vet sier i morgen

utmeldt

Re: tøff start på dagen

Post by utmeldt »

Kjempebra at hun har kommet seg! :cheeeers: :grin:
Håper veterinæren kan finne ut hva som var galt og hva den kulen er :cheer:
Har tenkt kjempemasse på dere og sendt mange varme tanker deres vei :kisses:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: tøff start på dagen

Post by sanca »

Glad for å lese her nå og se at det tilsynelatende går bedre med Mika! :boing: Krysser i massevis og spent på hva vet finner ut! Lykke til, wollf, du er superflink! :love:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

hun løper rundt med jentene nå. og jeg er ikke så koselig lenger :grine:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: tøff start på dagen

Post by Skaubytroll »

Oj, for en helg dere har...

Godt det ser bedre ut nå ;)

Krysser alt jeg kan for Mika, og håper det går bra!
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: tøff start på dagen

Post by sanca »

Du har visst gjort nytten din, godt tegn, enn så kjedelig det er :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

ja. og da kanskje jeg får sove litt i natt også^^

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by torasrotter »

Dette høres akkurat ut som når Folie satt noe i halsen. Da kom det litt slim og sånn, og så brakk hun seg til det kom opp et lite frø :bleh: Krysser fingrene for at Mika blir 100% bra igjen :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by Larm »

Hvordan gikk det hos Thomas?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

da er jeg hjemme og har fått tatt litt vare på rottene mine. det er da du innser hvor lite som skal til og hvor fort det kan snu at du innser hvor mye hver enket av dem betyr for deg.
jeg har fått ryddet og stellt litt med dem og de har fått mais med vaniljesaus på.

mika har vært hos vet i dag, larm var så snill og plukket meg opp i byen og kjørte meg til stend da petvet ikke har så veldig peiling på rotter.
der fikk mika en grundig sjekk utvendig og innvendig.
hun var i dag tidlig mye kvikkere og spiste godt før vi dro, og hun hadde med seg gneis (babyen jeg skal beholde) som selskap og for å teste hvordan hun reagerte på tur.
i det jeg satte gneis i reise boksen og lukket så grav hun frem i rosin og hadde uttrykket som bare en matglad rotte sjel kan ha
"seeee en rosin, NAM :boggle:
mika var også rolig på turen
hos vetrinær synes mika det var skummelt å bli taffset på av en fremmend mann og hun ville krype opp til mamma for trøst og kyss.

men til sykdom

de fant INGEN TING
ikke på røntgen eller ved klemming og gnukking av rottekroppen, lungene var fine og rosa, hjertet banket fint (litt fort da hun var litt redd) ingen ulyder på lunger, ingen smerter ved trykk på luftrør, mage osv
dyrlegen sa at hadde jeg kommet i helgen ville han nok anbefalt meg å gjøre som jeg har gjort, og da hun alt går på antibiotika (riktig dose takket være matmor) og da hun får smertestillende, og ikke minst da hun virker til å bli bedre, var det egentlig lite annet vi kan gjøre enn å håpe på at hun kommer seg.
konklusjon, flott dame med flotte lunger til tross for episoden, ikke underernært men mangler muskelmasse. etter å ha sett filmen konkluderer vi med at hun satte noe i halsen, og ettr 5-6 timer med kamp om pust og smerter i svelg, antar vi utmattelse og sjokk kan være årsak til at hun var kald, slapp, og hadde vondt. av erfaring fra rømmte hunder og hester som har satt seg fast og kjempet til utmattelse stemmer symptomene med tidligere oppservasjoner.
etter en dags hvile og hjelp til næring og veske har hun nå kommet seg og er ute å leker med jenteflokken. hun vil til tross for bedringen fortsette kur og sove i reiseburet sammen med meg om natten.

ang hevelse i jur antar vi at det er melk, og er det en jurinfeksjon foresaket at hun ikke har blitt ammet er uansett vibranord som hun alt går på løsningen der. alternativet er å ta prøver av det, men vi så ikke vits i det da den alt hadde minket drastisk fra i går til i dag.

den eneste måten på å være sikker på hva dette er ville vært å snitte opp buken og tatt en titt inni mage og svelg. men da rotta er på bedringens vei, og da hun enda er noe svak ville ingen av oss legge henne på narkose og utsette henne for dette.

hun vil nå få den beste pleie, med god mat og fred. jeg har blitt svært glad i henne (enda mer enn før) etter denne episoden.
og håper andre har fått tatt litt lærdom av dette og evt kan finne info om dette i senere tid om det skulle skje noen andre.

(matmor jeg fant bæsj i boks og reisebur (bløt så hadde satt seg i fleeceteppet)

takk til alle som krysser finger og tær, takk til matmor for masse gode tips og råd, (du har vært en livredder, nærvepille, og god støtte) takk til anita for god skravel da jeg trengte å blåse ut, og til larm som nok en gang stillte opp ved et akutt tilfelle.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: tøff start på dagen

Post by sanca »

Utrolig deilig lesning! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: tøff start på dagen

Post by torasrotter »

Så bra! :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply