Rotta nyser.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Rotta nyser.

Post by kathrinerotten »

Helt siden vi kjøpte en rotte, ca. seks uker siden, har hun nyst mange ganger hver dag. Hun har gått på antibiotika, men ble ikke bedre. Hva kan dette være? Behandling? :cool:

Kan forkjølelse ol. vare i over seks uker? Vi synes det er veldig lenge. :smile:

For to-tre uker siden så kjøpte vi en ny rotte og hun har ikke nyst eller blitt smitta og virker helt frisk. Den rotta vi hadde lengst fikk trolig lungebetennelse av den rotta som nøys og døde dessverre av det. :sob:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta nyser.

Post by wollf »

hva har du i buret? mat, strø leker osv? greit å vite slik at man kan utelukke at det er miljøet

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Re: Rotta nyser.

Post by kathrinerotten »

Vi bruker trepellets i bunn og vanlig rottemat som er kjøpt i dyrebutikken. De har to Jenny rottebur satt sammen med strips så de har kjempestor plass. De har forskjellige etasjer og mange leker bla. hengekøyer, trehus, dumphuske, kokosnøtter, flere broer, og mange andre leker så de har nok av leker. :)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Rotta nyser.

Post by Marit Fosen »

Hvis det er den vanlige trepelletsen som er laget av bartrær du bruker, tåler ikke rotter denne. Den utskiller bl.a. fenoler som irriterer luftveiene. Jeg vil anbefale back 2 nature. Det er resirkulert avispapir, veldig mykt og luktabsorberende. NTF selger et strø som er laget av osp, som også anbefales. Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir, men er hardere enn back - 2 - nature.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Re: Rotta nyser.

Post by kathrinerotten »

Hun var sånn da hun kom og de hadde ikke det samme bunn underlaget som vi har nå og hun nøys da også.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta nyser.

Post by wollf »

men hadde de noe som støvet ville hun kunne ha blitt slik der. trepellets buker å gå i oppløsning og bli til pulver da rottene tråkker på det

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Rotta nyser.

Post by Marit Fosen »

Hvilket strø er det dere bruker, og hvilket strø gikk den på tidligere?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta nyser.

Post by Vitania »

Marit Fosen wrote:Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir
Yesterdays News er ikke bare laget av papir men 50% papir og 50% tre.
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood". Så ville heller kjøpt Back 2 Nature eller Toalätt som også er papirpellets.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Rotta nyser.

Post by BlackNenne »

Vitania wrote:
Marit Fosen wrote:Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir
Yesterdays News er ikke bare laget av papir men 50% papir og 50% tre.
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood".
Jøss, det har jeg aldri hørt før. :overrasket: Brukte yesterdays news lenge, men merket ikke noen forskjell på rottene med det, kontra beekay som jeg bruker nå.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta nyser.

Post by Vitania »

Jeg brukde det også en stund, men var så vanskelig å få tak i. Var i ettertid jeg fikk vite at det var mye tre i pelletsen, men jeg har reagert flere ganger på at det lukter tre, men har tenkt at det var posen som luktet, siden det var papirpellets.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Rotta nyser.

Post by Marit Fosen »

Vitania wrote:
Marit Fosen wrote:Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir
Yesterdays News er ikke bare laget av papir men 50% papir og 50% tre.
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood". Så ville heller kjøpt Back 2 Nature eller Toalätt som også er papirpellets.
Det visste jeg ikke.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kathrinerotten
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Apr 2011, 01:13

Re: Rotta nyser.

Post by kathrinerotten »

Det er kjæledyrstrø eller fyringspellets fra felleskjøpet vi bruker :) Skal rottene foressten ha høy?

utmeldt

Re: Rotta nyser.

Post by utmeldt »

uff, den fyringspelletsen er ikke bra , jeg ville byttet til et papirbasert strø slik at rottene ikke får leverskade av fenolene i trestrøet :smile:
Rotter skal ikke ha høy nei , det støver gjerne en del og kan inneholde uhumskheter som midd og lus har jeg hørt :worry:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta nyser.

Post by wollf »

kathrinerotten wrote:Det er kjæledyrstrø eller fyringspellets fra felleskjøpet vi bruker :) Skal rottene foressten ha høy?
om ikke jeg tar feil så støver det voldsomt...
og er ikke den av bartrær?

jeg ville uansett byttet for å se om hun reagerer andeledes. og ikke høy nei
hvilket for får hun?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Rotta nyser.

Post by Skaubytroll »

Jeg vil anbefale strøet NTFs medlemmer kan kjøpe via nettbutikken :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply