Piper og har pustevansker?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Alleria piper som besatt akkurat nå, det virker også som om hun har pustevansker eller noe, det ser nesten ut som om hun prøver å kaste opp... Hva kan være galt?

Nå blør hun fra nesa også og dyrlegen er stengt D: Hjelp!
Last edited by Usagi-Zakura on 30 Apr 2012, 22:53, edited 1 time in total.

utmeldt

Re: Piper og har pustevansker?

Post by utmeldt »

Veldig vanskelig å vite hva som kan være galt med bare en enkel beskrivelse desverre :flau2:
Kan hun ha slim eller mat satt fast i halsen ? har du sjekket svelget hennes ?

Håper det ordner seg, er veldig ekkelt å se at dyra våre sliter med noe :worry:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Jeg klarer ikke å sjekke halsen, Pappa tror hun kan være forskjølet men det var jo noe voldsomt!
Prøvde å filme pipingen i tilfelle det hjelper.
http://s76.photobucket.com/albums/j12/Z ... G_0004.mp4

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Larm »

Har ikke hørt sånn piping før :huh:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Piper og har pustevansker?

Post by utmeldt »

hmmm, hun spiser jo på noe i videoen så er neppe noe fast i svelget hennes da. For da ville hun jo ikke spist...

Hører du noe piping i pusten ? Ser du noe porphyrin?


Jeg ville fått henne til dyrelegen så fort som mulig! De kan nok mye bedre en meg forklare hva som er galt. Men det har dere nok tenkt på allerede :cheer:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Anniken wrote:hmmm, hun spiser jo på noe i videoen så er neppe noe fast i svelget hennes da. For da ville hun jo ikke spist...

Hører du noe piping i pusten ? Ser du noe porphyrin?


Jeg ville fått henne til dyrelegen så fort som mulig! De kan nok mye bedre en meg forklare hva som er galt. Men det har dere nok tenkt på allerede :cheer:
Om jeg ser hva? Hun spiser ikke mye, det hun har i videoen er en bananbit.
Skal prøve om jeg får tak i noen dyrlege. Hvorfor må sånne ting skje utenfor åpningstida? :trist2:

utmeldt

Re: Piper og har pustevansker?

Post by utmeldt »

Porphyrin, rødt slim, snørr, tåreveske?
Har heller ikke hørt slik piping før :worry:

men dersom det kommer for hvert inn/utpust er det nok noe med luftveiene :trist:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Ringte dyrlegevakta og han foreslo å ta henne med ut i friskluft noen minutter for så å la henne få ro. Han mente det ikke trengte å være så ille som det hørtes ut. Nå piper hun ikke så mye lenger så jeg satte henne tilbake i buret. Luna driver å vasker henne litt, vet ikke om jeg burde sette Alleria for seg selv eller er det bare bra om hun får ha selskap?

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Chrizzie »

Jeg har vært borti noe som lignet veldig en gang....da fylte jeg veldig varmt vann i balje og lot dampen fra vannet ryke opp i luftveiene/ansiktet hans, og etter en liten stund var han plutselig helt fin igjen....han gjorde det aldri igjen, bare den ene gangen...så aner jo ikke hvorfor!
Hvis hun ikke virker smertepåvirket ville jeg latt henne være med de andre....det er jo en trøst i seg selv =)
Lykke til !
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Varmmat hjelper ofte meg når jeg er forskjølet...
Jeg tror jeg lar henne være i fred for i kveld, siden hun ikke piper mer, håper det er et tegn på at det ikke gjør vondt lenger iallefall (lydene hun lagde før hørtes skremmende mye ut som gråting... Søsteren hennes lagde lignende lyder før hun døde, så jeg ble ganske redd når jeg hørte det fra henne.)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Tonje Lenore »

Har aldri hørt sånn piping før selv, men lurt å dra til veterinær i morgen for å finne ut hva det kan være!
Krysser fingra for Alleria! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Piper og har pustevansker?

Post by anni83 »

Aner ikke hva dette kan være, men det høres ikke godt ut. Kanskje det er sår hals? Trange luftrør?
God bedring i hvertfall, til stakkars liten :aww:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Tonje Lenore wrote:Har aldri hørt sånn piping før selv, men lurt å dra til veterinær i morgen for å finne ut hva det kan være!
Krysser fingra for Alleria! :cheerful:
Har ringt. Er det i det hele tatt åpent i morgen? Det er jo helligdag.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Piper og har pustevansker?

Post by wollf »

jeg har hørt den pipingen flere gagner og fått antibiotika for dette. og det har vært luftveiene, å ta henne ut ville jeg ikke gjort. det kan bare føre til vondt værre da det enda er ganske kald ute. jeg ville som sagt tidligere tatt varm damp og så startet med antibiotika på henne. dette vet nok vetrinær

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Piper og har pustevansker?

Post by Usagi-Zakura »

Alleria virker mye bedre nå. Hun piper ikke lenger og er mer aktiv. Eneste jeg bekymrer meg litt for er om hun spiser ordentlig, det er litt vanskelig å avgjøre siden hun også bor sammen med Luna.
Jeg har time hos dyrlegen for kaninene på Fredag, mulig jeg tar med henne også.

Post Reply