Brukket ben.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Brukket ben.

Post by Karro »

Heihei!

Ene gutten min har brukket ett lite ben i foten sin på mandag. Noe som gjorde at han ikke klarte bruke det osv. Gikk til dyrelegen, som satte på støttebandasje (som magisk nok har fått være i fred!), jeg fikk recept på antiflamatorisk medisin og smertestillende.. Lurer da på hvor lang til ca slike små gnager bein bruker på å gro? Skal ha på bandasjen i max en uke. Er det mulighet for at det ikke er grodd godt nok når jeg skal ta den av?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Brukket ben.

Post by tantepose »

Har hørt at det kan ta noen uker,men du bør høre med vet'n din.Håper det går bra med lille foten. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Brukket ben.

Post by Karro »

Vil ikke at benet skal brekkes opp igjen etter jeg tar av bandasjen. men jeg skal ringe å høre med henne. :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Brukket ben.

Post by WillyWonka »

Menneskebein tar ca 6 uker.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Brukket ben.

Post by Karro »

Sånn forresten. Han går på Metacam. har gjort det siden tirsdag. 0,25 ml 1 gang daglig. men i dag nekten han helt totalt å få det sprøytet rett inn i munnen. jeg tok det på maten hans i stedet slik at han spiste det med maten. går det bra? eller virker det dårligere da? siste dagen på metacam er i morgen, så det gjør vell ikke så mye om han får i seg litt mindre?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Brukket ben.

Post by Matmor »

Det er ingen fare med å gi metacam med mat. Det er faktisk bra for ham :cheerful: Metacam kan skade mageslimhinnen, så hvis han begynner å vegre seg for å ta medisinene kan det være fordi han får vondt i magen av dem. Å ta medisinen sammen med mat hjelper litt. Hvis han også begynner å nekte å ta mat med metacam i bør du ta hintet om at det ikke er godt for ham lenger. Sa veterinæren noe om hvor lenge du skal holde på?

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Brukket ben.

Post by Karro »

Han merker det ikke om jeg tar det på mat. Tror bare det er det med plastikk sprøyta inni munnen han ikke liker.
Vetn sa jeg skulle holde på til søndag. (fra tirsdag, så 5 dager). Da skal også bandasjen på foten hans av.

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Brukket ben.

Post by Entwine90 »

Tjukken min brakk ene tåa si for noen uker siden. Fikk 1 uke metacam, + litt jeg kunne gi om han virket smertepåvirket. Vet'en sa at ho regna rundt 6-8 uker grotid. :) Jeg blanda det ut i majones eller vaniljesaus. Stor suksess!

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Brukket ben.

Post by Karro »

Tok av bandasjen hans på søndag og da slutta jeg også å gi ham metacam. (etter 5 dager med begge deler). Han virker ikke noe påvirket av smerte. klatrer og hopper rundt med broren sin. Han går helt normalt. Eneste jeg kan se er at området der han brakk foten sin, er fortsatt litt hovent. Men det er vell helt normalt?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Brukket ben.

Post by Rubisco »

Hvilken dyrelege brukte du Entwine?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Brukket ben.

Post by wollf »

Synes du skal ha den i bandasje litt til. Den kan fort knekke opp igjen

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: Brukket ben.

Post by Entwine90 »

Den smådyrklinikken oppe ved Storbyen. Bruker egentlig Hanne Kure på Rygge, men jeg kom meg ikke dit før på kvelden, så fant ut at jeg skulle teste smådyrklinikken. Faktisk ikke så gæli der :)

Post Reply