Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Ok, da skal jeg kjøpe grønnsåpe :)

Har skiftet tilbake til toa-lett i doet nå, selv om de har søla en del bøkeflis utover i buret, da :p Det blir fjerna når det er på tide med burvask igjen, om 3-4 dager.

Jeg får som sagt ta en tur til dyrlegen igjen over helga hvis det ikke bedrer seg. Av og til har hun jo sånn små grynt som høres ut til å være i takt med pusten også. Det kan jo tyde på at det er luftveisproblemer, tenker jeg. Men er det sånn at man garantert hører at rotta har luftveisproblemer dersom man lytter på lungene deres? Sånn, hvis en veterinær gjør det, tenker jeg.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by tantepose »

Vet'n min sa han ærlig må si at det er veldig vanskelig å skille lydene man hører i en rotte,men jeg vet ikke om det er bare han.Mange vil vel at det skal virke som de har full peiling også,selv om de ikke har det.....Jeg ville nok prøvd en kur og sett om det ble noe forandring.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Er det stor fare for at rotter kan ta skade av å prøve seg på sånne kurer da?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by tantepose »

Nei det er jo som når vi får antibiotikakur,men det er viktig at kuren er lang nok og at man tar hele kuren.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by WillyWonka »

Vel.. for mye AB er ikke bra det heller. Rotter, som mennesker, kan utvikle resistanse ovenfor virkestoffene..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by tantepose »

Er jo derfor jeg sier kuren må fullføres. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by WillyWonka »

tantepose wrote:Er jo derfor jeg sier kuren må fullføres. :wink:

hihi :giggle: Leste ikke hele meldingen :angel:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

I dag var jeg til dyrlegen, en annen en hun jeg bruker vanligvis. Han kunne ikke høre lyder på lungene
til noen av jentene mine. Bianca fikk "diagnosen" hypersensitiv. Han mente hun rett og slett reagerer på
ting i omgivelsene, og sa at jeg må tenke over hva det kan være. Sa at jeg ikke måtte ha store pledd og
slikt liggende (de springer jo fritt), for det er visst ikke bra for luftveiene av en eller annen grunn. Måtte
også være forsiktig med planter, siden de kan gi fra seg gasser hun reagerer på (men jeg har ingen planter).
Jeg vet ikke hva annet hun kan reagere på enn ammoniakk. De springer jo mye fritt, og markerer både her og der.
Jeg får derfor prøve å være mye flinkere med renhold framover. Jeg må også begrense hvor de får springe fritt (noe dyrlegen
sa). Han mente derimot at jeg virket til å være flink med renhold av bur, så det er vel hovedsakelig renhold ellers
jeg må skjerpe meg på.

Siden han ikke hørte uvanlige lyder på lungene til Bianca vil han heller ikke sette henne på noe medisin, da "organene
fort kan svekkes på så små dyr". Det var visst heller ikke noe medisin å gi for de luftveisplagene hun eventuelt har,
når det ikke er noe galt med lungene.

Jeg spurte om ikke han også syntes Bianca var litt rødere enn normalt rundt øynene, og han sa det kunne henge
sammen med ting hun reagerer på. Jeg skulle ikke gjøre annet enn å eventuelt dryppe med saltvannsdråper.

Videre fortalte jeg at hun andre rotta mi, Lynet, fremdeles har en del ståpels (noe forøvrig også Bianca har), og at hun av og til
ligger i stillinger hvor det ser ut som om hun har vondt. Men han sa at de virket friske og fine, så det skulle jeg visstnok ikke bry meg om.

Jeg fikk anbefalt et luktfjerningsmiddel som heter "get serious" av ene kassadama på klinikken. Har allerede skrubbet
en del av gulvet med det, og det virker i grunn som om det tar lukt! :O Det skal jeg gå over mesteparten av leiligheta med
etter hvert, så får vi tro at hun blir bedre i luftveiene framover :)

Skal også slutte nesten helt med å prøve å introdusere hun dominante for de andre, for det har gått 2 mnd uten at det funker.
Kanskje både lynet og bianca får mindre ståpels (og luftveisplager) hvis de ikke blir så stressa.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by WillyWonka »

Med pleddet.. Det samler seg mye støv og skitt i pledd som blir virvlet opp :) Så sikkert derfor han nevner det.

Fikk du medisin mot det?
Min vet. vurderte å sette Lille Blå på antihistaminer da han også trolig kan reagere slik som din, hypersensitiv :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Nei, jeg fikk beskjed om at det ikke finnes noe medisin for det :S

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by WillyWonka »

..? åh?
Allergimedisiner tenker jeg?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Eirorinon »

Jeg regner med han hadde sagt det dersom han mente det var nødvendig med noe sånt, men sånn som jeg forsto han fantes det ikke noe medisin mot hypersensitivitet. Jeg må visstnok bare tenke over hva hun kan reagere på. Det er jo ikke godt å si, så mye fritt som dem får springe. Men som sagt er det sannsynligvis ammoniakk fra urin siden de markerer rundt omkring på stua her. Må bare finne ut hva som tar knekken på den forbanna ammoniakken. Enten får jeg høre at det ikke tar lukta, eller så kan det være farlig for rottene med tanke på luftveiene. Vips, så er jeg like langt. Jeg får vel bare prøve meg fram.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by sanca »

Hmh, kjedelig når man ikke føler at man får noe ordentlig svar, like langt liksom :suspicious: Men angående vasking, jeg har funnet ut at en god microfiberklut med kun vann, fjerner tiss og annen møkk like godt som alle såper og vaskemidler! Er verdt et forsøk i allefall, og fullstendig trygt og ufarlig. Etter litt prøving og feiling har jeg funnet at jeg liker aller best de klutene de har på Nille, 3-pakninger med forskjellige farger (men husk at for at kluter skal funke må de en runde i vask før første bruk, og skyllemiddel er fy-fy på dem :wink: )
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by Marit Fosen »

sanca wrote:Hmh, kjedelig når man ikke føler at man får noe ordentlig svar, like langt liksom :suspicious: Men angående vasking, jeg har funnet ut at en god microfiberklut med kun vann, fjerner tiss og annen møkk like godt som alle såper og vaskemidler! Er verdt et forsøk i allefall, og fullstendig trygt og ufarlig. Etter litt prøving og feiling har jeg funnet at jeg liker aller best de klutene de har på Nille, 3-pakninger med forskjellige farger (men husk at for at kluter skal funke må de en runde i vask før første bruk, og skyllemiddel er fy-fy på dem :wink: )
Når jeg gjør rent i buret, bruker jeg alltid bare fiberkluter og rent vann. Køyer og underlag blir vasket med et nøytralt vaskemiddel og tørket i tørketrommel. Dette gjør jeg for å unngå at fuzzene skal få problemer med øynene, noe de aldri har hatt. Tørking i tørketrommel fjerner støv og løse fibrer. Hvilke potteplanter har du? Fredsliljen er svært allergifremkallende. Hvis du har den, kast den i søppelet. Fordi om noen sier at det tåles, er det ikke sikkert at dine tåler det.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Forverrede luftveisplager? Vann på lungene?

Post by sanca »

Vasker også både bur og køyer/tepper på den måten (men tromler ikke, synes fleece blir så statisk i trommelen)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply