Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Mai Shi
Pinky
Posts: 7
Joined: 02 Jun 2012, 20:38
Location: Årnes

Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Mai Shi »

Har en 2 1/2år gammel hannrotte, som har fått "gammelrotte kropp", og fått en mye roligere holdning, muskelsvinn og alt mulig. Vært gammel rotte et halvt år nå.

Hr. Rottesen fikk en rar rykning i magen når jeg koste han. Sto helt rolig og stille som normalt, og snuste i luften og så ikke redd ut, virket faktisk ikke som om han merket det.. men magen trakk seg sammen i små korte rykk i ca. et halvt minutt. har opplevd dette med han en gang før, men et er veldig lenge siden, over et halv år siden.
Noen som vet hva disse rykningene er?

Vet ikke om det har noen sammenheng, men han har begynt å blø neseblod innimellom. dette har pågått i et år, men oftere nå. Det er ikke et stort problem (hittil D: ), men etter bading en gang startet det å blø og jeg lurer på om det kan være en sammenheng?
neseblodet vet jeg mest sannsynlig er kreft, etter dårlige gener gjennom generasjoner, men han er allerede veldig gammel og sterke medisiner vil nok ikke gi han mye ekstra levetid..

Tross disse tingene er han våken og nysgjerrig, sosial og spiser godt, og en av de tammeste og snilleste rottene jeg noengang har møtt. Han har heller ingen smerter eller synlige plager med hverken neseblodet eller rykningene.
Vil ikke at god gutten min skal ha mageproblemer så håper noen kan hjelpe! :trist2:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by tantepose »

Jeg tror det bare er "kosehikking". :cheerful: Det er helt vanlig. :cheer: Neseblodet er nok bare snørr,for det er rødt hos rottene.Kos dere videre! :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by utmeldt »

Disse rykkningene har jeg ingen anelse om hva kan være, men det høres jo ikke normalt ut, ingen av mine har hatt rykkninger i magen før :hmmm:
Nå har jeg 13 rotter, og ingen av dem har gjort slikt under kos, hakking av tenner og popping med øyne vil jeg heller si er tegn på at de koser seg så slike rykkninger vil jeg absolutt tørre å påsta at ikke er så normalt og jeg personlig ville fått det sjekket :cheer:

"neseblodet" er nok ikke blod men Phorphyrin, det er slik at rotters slim og snørr er rødt og tårevesken er det også om jeg ikke husker helt feil.
Det har nok dermed ingenting med kreft å gjøre , men det kan være en luftveisinfeksjon og det trenger han behandling for før det blir en lungebetennelse :wink:

Mitt råd er å dra til dyrlegen med ham, få medisin for LVI'en og spør om hva disse ryktningene kan være :cheerful:

Lykke til og god bedring til gutten! :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Matmor »

Jeg har sett rotter med sammentrekning på magen i forbindelse med kos flere ganger. Ut fra beskrivelsen er jeg enig med Tantepose i at kosehikking er en mulig forklaring. Selvsagt er det umulig å si det sikkert :)
Hvis avføringen hans er normal, og han ikke går med utspent mage eller prumper mye er det lite sannsynlig at han har mageproblemer.

utmeldt

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by utmeldt »

hva ? virkelig ? jeg har aldri opplevd rykkninger i samenheng med kos, aldri på mine 6 år som rotteier :gasp:
Da er det vel en mulighet da, men jeg ville fremdeles sjekket med en veterinær spesielt siden han er snørrete :cheerful:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by BlackNenne »

Med tanke på hans alder og at han er snørrete, tenker jeg umiddelbart på at det er noe med luftveiene.
Har opplevd kosehikking en sjelden gang på enkelte av rottene jeg har hatt, men har ikke tenkt på det som noe veldig vanlig egentlig...?

Når jeg hører rykking i magen tenker jeg anstrengt pust. Flere av de jeg har hatt med luftveisinnfeksjon har også hatt forbigående rykkninger i magen pga anstrengt pust. Har opplevd at det synes tydeligere i mageområdet enn ved lungene.
Hvis han har muskelsvinn og generelt er tynn og redusert, kan det hende at luftveisinnfeksjonen er blit verre.
Men er vanskelig å si noe uten å se han. Beste hadde vel vært å ta en tur til veterinæren for sikkerhets skyld. :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by WillyWonka »

Jeg har også opplevd kosehikking som beskrevet over ^^,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Skaubytroll »

Jeg har noen rotter som hikker en del, mens noen så godt som aldri gjør det - så det er veldig forskjellig fra rotte til rotte.
Jeg har rotter som har porfyrin etter å ha sovet, mens andre ser jeg det aldri på.

Du kjenner rotta di best, og hvis det virker som om han har det finfint så tror jeg han har det finfint jeg :)

Men hvis man er i tvil er det alltid bedre med en kontroll for mye enn en for lite.
Problemet er ofte at det er lite rottekyndige dyrleger som faktisk kan gi deg noen fornuftig forklaring.


Jeg ville ikke vært bekymret :cheer:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by WillyWonka »

blod? det kan være det er porfyrin. Det er ofte et tegn på en infeksjon :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mai Shi
Pinky
Posts: 7
Joined: 02 Jun 2012, 20:38
Location: Årnes

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Mai Shi »

Takk for alle svarene! :boing: aldri hørt om sånn kosehikking, men han spiser normalt, og det som kommer ut er også fint, og han har aldri hatt problemer med hverken mage eller pust før. hørt han nyse noen få ganger, men ellers lite så ville gå for at det er kosehikking da. så utrolig søtt at de gjør det! ante jeg virkelig ikke n__n

ja neseblodet tar jeg ikke veldig på alvor, siden han har hatt et hele livet så kanskje han er forkjølet.. men det kan jo bli alvorlig så får passe litt ekstra på han. merkelig, jeg så aldri noe til det på den forige rotta utenom rett før hun fikk stor kreftsvulst på hode..
Men masse positivt! mye mer beroliget nå :) tid for kvelds klapp og løpetur på stua for han nå! :party:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by WillyWonka »

Den hikkingen kan også bare være snakking. Mogwai lager noe som kan høres ut som hikking. Jeg trodde det var hosting i forbindelse med sykdom, men når jeg var hos veterinæren, så fikk jeg høre stemmebåndene som bevegde på seg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mai Shi
Pinky
Posts: 7
Joined: 02 Jun 2012, 20:38
Location: Årnes

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Mai Shi »

huff! bra det ikke var værre for begge oss i dette tilfelle da :) vet noen om en flink veterinær rundt oslo/ akershus? :aww:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Vitania »

Tonje på Tam Alna skal være flink med rotter. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Mai Shi
Pinky
Posts: 7
Joined: 02 Jun 2012, 20:38
Location: Årnes

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Mai Shi »

takk! :)

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Hr. Rottesen har rykninger i magen!

Post by Woodgirl »

Vitania wrote:Tonje på Tam Alna skal være flink med rotter. :cheerful:
Jeg og mange andre kan skrive under på at hun er eksepsjonelt god på rotter. Og det er verdt en lengre biltur. :jepp:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply