hva kan denne lyden være?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: hva kan denne lyden være?

Post by utmeldt »

Må si meg enig med tantepose, høres ut som nysing for meg også :flau:
Også mener jeg og ha hørt at rotter prater på så høye frekvenser at et menneskeøre ikke kan høre det, men dette gjelder jo såklart ikke alle lydene de kan lage så nei jeg veit ikke :hmmm:
Jeg er jo langt ifra noen ekspert på alle lyder rotter lager, og det kan jo sikkert være en type prating, men jeg ville nok frika litt ut hadde mine lagd slik lyd og dratt de med til veterinær :nottelling:

Kansje et engelsk forum kan gi bedre svar? flere folk med flere erfaringer tenker jeg en vår lille gjeng :cheer:

Entwine90
Gnager på ledninger
Posts: 97
Joined: 06 Jun 2011, 22:50
Location: Sarpsborg

Re: hva kan denne lyden være?

Post by Entwine90 »

Småen min lager like lyder, og har vært hos vet flere ganger for sjekk, uten funn. Har prøvd kurer for å se om det hjalp også, uten effekt. Så enten så snakker han, eller så er han en kronisk "nyserotte" :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by wollf »

Ingen som finner det rart at han aldri nyser utenfor buret eller da jeg ser han? Antikken vi kan høre mange av lydene de lager. De piper jo blandt annet. Problemet er at reiser jeg til vet tror jeg at jeg blir sendt hjem uten noe. Han lager jo ingen lyd annet enn då han sover. Kan willy wonka. Entwine . Tonje ta opp lydene og legge deuut? Då kanskje vi får et sammenlignings grunnlag. Skal sjekke dette litt ut grundigere.

utmeldt

Re: hva kan denne lyden være?

Post by utmeldt »

Derfor jeg sier at det såklart ikke gjelder alle lydene de lager :cheerful:

Jeg for min del synes vi skal være forsiktige med å utelukke sykdom, og om dette er et nytt fenomen burde vi få samlet litt info ang det. Derfor tenker jeg at utenlandske forum kanskje kan brukes da iallefall UK vil ha flere rotteiere en Norge og flere erfaringer iforhold til oss siden de er flere folk :cheer:

Skader jo ikke å lage en post på Uk forumet (må jo finnes ) med link eller direkte avspilling av videoen og spørre om dem har opplevd lignende og at vi her i Norge diskuterer hva det kan være da ingen av oss er helt 100% sikre og vi vil gjerne høre hva de har av erfaringer med slike lyder da flere har observert det på rottene sine her uten å kunne konkludere med sykdom :happy:

Det at han ikke gjør det når han blir observert er jo ikke så rart da rotter er byttedyr og går inn for å skjule enhver ting som kan oppfattes som svakhet :jepp:

Håper du kan få et svar på hva det kan være iallfall, er jo litt spennende og morro med slike "nye" fenomener (nytt for meg iallefall :blrp: ) :peewaggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by wollf »

Anniken wrote:Derfor jeg sier at det såklart ikke gjelder alle lydene de lager :cheerful:

Jeg for min del synes vi skal være forsiktige med å utelukke sykdom, og om dette er et nytt fenomen burde vi få samlet litt info ang det. Derfor tenker jeg at utenlandske forum kanskje kan brukes da iallefall UK vil ha flere rotteiere en Norge og flere erfaringer iforhold til oss siden de er flere folk :cheer:

Skader jo ikke å lage en post på Uk forumet (må jo finnes ) med link eller direkte avspilling av videoen og spørre om dem har opplevd lignende og at vi her i Norge diskuterer hva det kan være da ingen av oss er helt 100% sikre og vi vil gjerne høre hva de har av erfaringer med slike lyder da flere har observert det på rottene sine her uten å kunne konkludere med sykdom :happy:

Det at han ikke gjør det når han blir observert er jo ikke så rart da rotter er byttedyr og går inn for å skjule enhver ting som kan oppfattes som svakhet :jepp:

Håper du kan få et svar på hva det kan være iallfall, er jo litt spennende og morro med slike "nye" fenomener (nytt for meg iallefall :blrp: ) :peewaggle:

det er jo ikke et nytt fenomen. jeg har hatt mange rotter som snakker og thomas har til og med holdt foredrag om dette. noe utenladsk forum orker jeg ikke. mer enn nok med dette.
og det med at de er byttedyr og skjuler sykdom er nok ikke noe jeg ville plassert her. man kan ikke stoppe en infeksjon. jeg trenger ikke se direkte på han, det er nok at han er ute og spiser eller leker eller gjør andre ting enn å ligge å sove eller kose seg.

du har helt rett at man ikke skal utelukke sykdom for fort. MEN hva med motsatt?
jeg ser flere og flere setter rottene på kurer ved den minste lyd. dette er ikke bra det heller. de kan bli resistente mot antibiotika, og hva gjør man da?
vi tar jo ikke medisiner hver gang vi er litt tett eller hoster litt gjør vi vel? så hvorfor skal rottene gjøre det?
jeg har veeeedlig skjelden rotter som må gå på antibiotika, flere nyser og snufser innimellom, men det går over av seg selv. de har imunforsvar.

jeg er interessert i flere historier med rotter med lyder men som tilsynelatende er friske og vet ikke kan finne noe på. og jeg er VELDIG innteresert i opptak eller film på disse lydene.

jeg driver å sammler info om dette nå anniken og skal prøve å få til litt ting som et kartotek og kanskje kurs ang dette. det er interessant.

jeg er lei vetrinærer som ikke er sikker på hva som feiler dyret og bare sender eier hjem med en kur i håp om at det funker. og funker det ikke så er det allergi...
lagt godt merke til at det er veeeldig mer vanlig nå til dags med allergiske rotter enn det var for bare 2 år siden

utmeldt

Re: hva kan denne lyden være?

Post by utmeldt »

Helt klart burde man ikke sette rotter på antibiotika unødvendig, Jeg er også motstander av å medisinere i hytt og pine. man vil jo ikke at rottene våre skal utvikle resistens mot medisinen vi gir :cheer:

Synes også det er en økning med allergiske eller hyperfølsome rotter nå en før, enda vi gjør vårt beste for at de ikke skal ha støvfylt miljø eller strø som påvirker dem osv. :hmmm:

Blir spennende å se hva du finner ut, snakkende rotter vil jo være utrolig morsomt :cheesy:
Dersom noen av mine skulle lage slike lyder skal jeg få tatt opp på film og sendt til deg, et kartotek vil nok være lurt :happy:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by WillyWonka »

Jeg har ingen tro på at det er sykdom. Ikke etter at jeg fikk lytte på mogwai :)
men jeg trodde det var sykdom til å starte med. så derfor ville jeg til vet. med han, men der fikk jeg beskjed om at dette var veldig vanlig og at det ikke var noe for meg å bekymre meg for :) Han bare snakker :P


http://www.youtube.com/watch?v=e_SPFJa7 ... plpp_video

Dårlig kvalitet på videoen + støy... men man kan høre mogwai om man skrur opp lyden og konsentrerer seg litt :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: hva kan denne lyden være?

Post by utmeldt »

Jeg vil ikke tro at det er en vanlig ting, jeg har aldrig hatt rotter som snakker slik og det begynner å bli noen rotter som har vært i mitt eierskap iløpet av mine 6 år som rotteier :cheerful: Jeg har heller aldri hørt snakk om dette før jeg hørte om Mogwai. Dersom dette var veldig vanlig ville vi davel ha hørt mye mer om det ? :cheer:

men nå skal ikke jeg diskutere mer :nottelling: Dersom man føler seg sikker på at det ikke er sykdom så vet man best selv, man kjenner rotta best selv og ingen andre kan komme å si anerledes :grin:
Skal følge med på mine snuter , kanskje jeg også får høre slik snakking en dag :happy:

veldig interessant og spennende tema! Blir morsomt å høre hva Marlen kommer fram til :jepp:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by WillyWonka »

det er kanskje ikke KJEMPE vanlig, men thomas, veterinæren jeg bruker, hadde visst hatt flere rotter og han var sikker på at det ikke var sykdomstegn hos mogwai. og når jeg da fikk lov til å høre selv, så er jeg overbevist :)
Så jeg er ikke bekymret :) I mitt tilfelle var det hvertfall ikke noe værre :) men klart.. det kan jo sikkert variere fra rotte til rotte :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by wollf »

Man har kanskje ikke hørt så mye om det pga få vet om det? Noen går på kur på kur på kur og ingen bedring. Men rotter er eller kvikk og rask og lever lenge. Kanskje det bare er prating

utmeldt

Re: hva kan denne lyden være?

Post by utmeldt »

Det er absolutt en mulighet ja :cheer:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by Tonje Lenore »

Jeg skal prøve å få tatt opp når de lager sånne lyder :nottelling:
men det er veldig spennende, om det er prating det er snakk om, er jo det super interessant!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by WillyWonka »

om noen har stetoskop, så legg denne litt på siden på halsen :D da kan det hende dere også får høre :D Kjempe gøy :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by wollf »

Tonje kan låne mitt. De selger på rat warehouse

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hva kan denne lyden være?

Post by WillyWonka »

ja :D Er ikke så lett å høre, det tok litt tid før thomas fikk satt den rett slik at jeg hørte noe. heldigvis stoppet ikke mogwai selv om han kom med den på han :P

Skal kjøpe et eget stetoskop snart også ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply