Ynking ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kristine
Pinglerotte

Ynking ?

Post by kristine »

Adopterte en hann rotte for 2 mnd siden, men her om dagen begynte han ålage en. Merkelig lyd når han sover, virkersom den er der i våken tilstand også. Hører det er stillt i skrivende stund, men det har vært mye av den ynkinga. Virker ellers ifin form.

Matmor
Gammelrotte

Re: Ynking ?

Post by Matmor »

Selv om han virker som om han er i fin form ville jeg ha tatt ham med til veterinær for å få lyttet på ham. Det gjør jeg alltid hvis noen av mine begynner å lage lyder jeg ikke har hørt før. Veldig ofte finner ikke veterinæren noe som helst å lytte på når vi kommer til veterinærkontoret, men en gang i blant er det noe som kan behandles.
:rat:

kristine
Pinglerotte

Post by kristine »

Ja det blir en tur til dyrlegen, men har googla litt, hvis de ikke finner ut av det, skal jeg bare la han få ynke ? Eller er det rett å plage han med det? Har ikke opplevd dette før. :/

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner spørsmålet? Hvis veterinæren ikke finner ut av det, og det ellers virker som om rotta er i fin firm, er det ikke så mye å gjøre med ynkingen.

Jeg har hatt tre rotter som lagde lyder i lang tid før lydene ble så vanlige at de faktisk var hørbare for veterinæren. Lydene forsvant alltid på mystisk vis når jeg skulle prøve å få vist vet'en hva som foregikk. Alle disse rottene hadde antagelig en luftveisinfeksjon gående lenge før det var merkbart for veterinæren. I dag ville jeg ha bedt om lungerøntgen av rotter med slike lyder som ikke gav seg. Jeg tar det som et mistenkelig tegn hvis lydene er vanlige hjemme, men ikke er hørbare hos veterinæren. Det kan bety at rotta prøver å skjule at den er syk.

kristine
Pinglerotte

Post by kristine »

Det går bare lekkert med han. Så da er det vel håp.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

er han alene?

kristine
Pinglerotte

Post by kristine »

Dette forverret seg til begge rottene, så sa søstra mi at dem har ikke vært noe pigg, mens vi har vært på ferie. Vi kom hjem på lørdag og begge var veldig tungpustet, så vi tok de dessverre til avkobling i dag, veldig rart men de kan ikke lide for min del. De ble sjekket før avgjørelsen, og jeg tror nok det var rett. Dette var dyrebutikk rotter. Avliving og ikke avkobling. Men nå har de det godt i rottehimlen i såfall. Jeg føler dette var rett, jeg er nok ikke den som avliver dyr for å bli kvitt.

Post Reply