Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan åpne

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
funnyfarm
Pinky
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2012, 00:00

Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan åpne

Post by funnyfarm »

munnen sin:(
Hun har vært hos vetrinær som tror hun kan ha fått et fall,Slik at tennene hadde festet seg fast i overkjeven.
Hun ble sendt hjem med antibiotika med en beskjed fra vetrinær at det kunne hende at hun hadde glemt ossen hun tyggde.
Og det kan det se ut til at hun har helt rett i.
Hun får barnemat fra glass siden vi ikke får henne til å spise men hun kan vel ikke leve på dette?
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan stort om rotter.Og trenger all hjelp jeg kan få.
Så kan dere flinke rottefolk hjelpe meg litt her,Kom gjerne med råd og tips hva jeg burdte gjøre?
Hun gikk veldig mye ned i vekt og har den siste uken gått opp litt men ikke mye(20g)
Det har snart gått en uke siden og jeg hadde håpet hun skulle legge mer på seg.
Har prøvd å friste med all slags god mat men har ikke lykkes med å få henne til å åpne munnen og tygge.
Noen som har opplevd lignende?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by Matmor »

Hvor i landet holder du til? Og hvor gammel er rotta? Har du lagt merke til noen andre symptomer samtidig, som at hun har problemer med armer og ben, eller er blitt skjev i kroppen eller ansiktet? Det er flere tilstander som kan få rotter til å slutte å tygge/svelge/spise, men alder vil hjelpe til å snevre det inn noe, tror jeg. Det beste hadde vært om du bodde i nærheten av noen som hadde erfaring med oppfóring av rotter og rottesykdommer.

Det er fullt mulig å gi rotter fullverdig kost i form av spesialgrøt, men det krever litt innsats. Det beste er å koke knust fór med litt fortynnet lettmelk, og mose det for henne, hvis dette skal foregå over tid. Men jeg tror ikke at en rotte "glemmer" å tygge. Det er nok noe annet som ligger bak, enten hun har fått en kjevesperre eller har tannverk eller noe annet.

Bare det at du har fått henne til å legge på seg hvis hun har vansker for å åpne munnen en en prestasjon i seg selv.
:rat:

funnyfarm
Pinky
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2012, 00:00

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by funnyfarm »

Hei:)
Jeg bor i Østfold,rett ved siden av Ski i Akershus.
Rottemor blir 3 nå i Juli.
Såvidt jeg kan se så er det ikke noe annet galt.Hun kan kanskje gå litt "haltende"innimellom,akkurat som hun er litt stiv kanskje.
Også syntes jeg hun kan se litt oppblåst ut på ene siden av nesa si.
Jo,også har hun fått litt rødlig væske som kommer ut på ene siden.Men dette ble satt i forbindelse med stress pågrunn av den andre rotten vi har.Disse to bor ikke sammen lengre nå.
Spesialgrøt sier du..er dette noe som fåes kjøpt hos vetrinær?
Har forsøkt å la tørrforet hennes ligge i vann slik at det blir mykt og mose det,men dette vil hun ikke ha.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by wollf »

funnyfarm wrote:Hei:)
Jeg bor i Østfold,rett ved siden av Ski i Akershus.
Rottemor blir 3 nå i Juli.
Såvidt jeg kan se så er det ikke noe annet galt.Hun kan kanskje gå litt "haltende"innimellom,akkurat som hun er litt stiv kanskje.
Også syntes jeg hun kan se litt oppblåst ut på ene siden av nesa si.
Jo,også har hun fått litt rødlig væske som kommer ut på ene siden.Men dette ble satt i forbindelse med stress pågrunn av den andre rotten vi har.Disse to bor ikke sammen lengre nå.
Spesialgrøt sier du..er dette noe som fåes kjøpt hos vetrinær?
Har forsøkt å la tørrforet hennes ligge i vann slik at det blir mykt og mose det,men dette vil hun ikke ha.
hvofor bor de ikke sammen?
rottemor er en veldig gammel rotte:( hun er faktisk et år over gjennomsnittet allerede:)

funnyfarm
Pinky
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2012, 00:00

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by funnyfarm »

Den andre rottejenta plaget henne og stjal all maten hennes.Så vetrinæren annbefalte at hun ikke skulle settes inn igjen før gammlemor var blitt pigg igjen.
Det er 2,5 års forskjell på de så vet ikke om det har noe med dominans å gjøre at den yngste nå har prøvd å ta plassen hennes.
Men det så ut til å gå bra den første tiden de kom hit.Men etter at gammlemor ble syk så virket det som den yngste var etter henne hele tiden.
Jeg skulle så gjerne hatt henne til å spise masse mer mat men hun vil bare ikke tygge.Hun sleiker bare all fast føde hun får og ser ikke ut til å prøve å tygge engang.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by Matmor »

Litt usymmetrisk i ansiktet og rødt på den ene siden tyder på at det er noe på gang der. Om det er en betennelse eller en svulst eller noe helt annet kan jeg ikke si, men forsøkte veterinæren å åpne munnen hennes i det heletatt?

Hvis du har muligheten til å laste opp et bilde av ansiktet hennes som kan vise "oppblåstheten" og tennene/munnen hennes, og eventuelt en video av henne når hun spiser, klarer vi kanskje å finne ut noe mer.

Vanlig rottefór er ikke kaloririkt nok for en rotte som sliter med å spise. Det hjelper ofte på appetitten å tilby dem fet mat. Start med havregrøt (lettkokte havregryn) laget på laktoseredusert melk - det er ypperlig sykekost for rotter i noen dager i alle fall. Hvis hun vil ha det kan vi ta det derfra. Hvis hun vegrer seg for havregrøt kan det hende hun har en leverskade som gjør at hun ikke orker fet mat lenger. Da trenger hun masse karbohydrater i stedet.

funnyfarm
Pinky
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2012, 00:00

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by funnyfarm »

Vetrinæren åpnet munnen og klippet tennene hennes.Og tokk også å sjekket rottemor generelt.Fikk beskjed om at det ikke var noe annet galt.Og at hun var ett prakteksemplar i og med at hun var så gammel og så frisk på alle måter.
Jeg har forsøkt å legge inn godbiter jeg vet hun liker men så lenge disse er av den faste sorten så bare dytter hun på det og slikker.
Det ser ikke ut som hun forsøker engang å prøve å tygge.
Skal prøve å få lagt ut bilde og eventuelt en video av henne.Hvis jeg får til :flau: Er veldig dårlig på sånt.
Da skal jeg få laget havregrøt til henne og se om hun vil ha det.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rottemor som har satt fast tennene slik at hun ikke kan

Post by Woodgirl »

Har sendt deg en pm. :wink:
Har nettopp hatt liknende problem med min eldste rotte.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply