Gammel og sår

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Hei, har en gammel jenterotte på litt over 2 1/2 år. Hun har en liten stund hatt sår på ryggen. Jeg har ikke sett tenne klø mye PÅ sårene men det kommer bare fler og fler og de vil ikke gro. :trist: Har tenkt på midd og parasitter men ville høre hva dere syns.
Håper på svar!

(de største sårene er en halv cm og noen av neglene hennes tror jeg er ganske lange)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by wollf »

ville nok tatt henne til vetrinær og fått en middkur ja :cheerful:

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Ok, takk det er vel det lureste. Hun har en kul rett bak forbeinet også som hun burde sjekket.
Men er det noe jeg kan gjøre imens, har hørt om noe sinksalve som man kan smøre på sårene eller er det feil?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by tantepose »

Du bør få kur til henne allerede i morgen!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gammel og sår

Post by Matmor »

http://www.tamrotter.com/utskrifter/altlusmidd.pdf
Sinksalve hjelper mot mye, men hvis det er lus eller midd som forårsaker kløen hjelper det ikke, det bare kamuflerer problemene.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Gammel og sår

Post by Woodgirl »

Veldig ofte er det lus som gjør at sår ikke gror. Hvis en rotte har et lite sår og det ikke gror iløpet av få dager er det luse/middkur som gjelder. Da blir alt så meget bedre. :boing:
Kul under armen på en hunrotte høres veldig ut som en jursvulst. Det behøver ikke være farlig.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Åja , så da er det egentlig ikke noe vits i å smøre med sinksalve hvis det bare kamuflerer?
Ja den kulen er ikke veien,gjør ikke vondt men er på størrelse med en klinkekule. Hun har hvit pels så da er det vel vanskligere å finne luseegg? Får ta en nøyere sjekk av pelsen hennes da :smile2:

Men har dere en ca pris på hva det kommer til å koste hos vet? For å sjekke sår, negler og kul?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by wollf »

veldig forskjellig fra vet til vet. ene plassen her koster det 600 og andre 100.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Gammel og sår

Post by Woodgirl »

Veldig vanskelig å finne egg men lus kan man finne. Bitte små oransje prikker som beveger seg.. :sick: De er lettest å finne mot halen for der er det vanskelig for rottene å komme til.

Det kommer litt an på hvor i landet du bor da veterinærer opererer med forskjellige priser.
Men i underkant av fem hundre burde det være. En vanlig konsultasjon/sjekk ligger vel på ca 350,-

Hvor i vårt lange land bor du da?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Jeg bor i Telemark, så har en dyreklinikk rett i nærheten. At lus var oransje visste jeg ikke! :shock: takk for raskt svar

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by WillyWonka »

Jeg var hos veterinæren sist uke med Tim og fikk sjekket han for en kul. ble da anbefalt og bruke stronghold på guttene mine siden jeg har så mange som er fra dyrebutikk, ingen av dem har vært behandlet og tim har vært pjuskete i pelsen over tid nå. Den timen med resept kostet 560 kr. men så måtte jeg jo hente ut strongholden også. så ble rett i overkant av 660 kr tror jeg det var. :) Skal behandle guttene mine i løpet av uken tenkte jeg.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by wollf »

ble da anbefalt og bruke stronghold på guttene mine siden jeg har så mange som er fra dyrebutikk,
den forsto jeg ikke?

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Ok, takk! Da ligger vel prisen rundt der.
Min er også fra dyrebutikk :rottehode:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Gammel og sår

Post by WillyWonka »

hehe :)
Det som var tingen var at han har hatt mange rotter fra dyrebutikk med uttøy i pelsen og da alle mine tre voksne har bustet pels uten å finne noen tegn til sykdom og at jeg fikk to nye i mai, så kunne det kanskje være at de hadde noe i pelsen som vi ikke ser, og han anbefalte derfor å bare behandle dem med stronghold.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Gammel og sår

Post by Pippa97 »

Får man stronghold kun av vetrinær eller kan man kjøpe det selv? :)

Post Reply