Bakbeina rister

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Bakbeina rister

Post by Pippa97 »

Når min lille jente slapper av /sover så begynner bakbeina å vibrere eller småriste. Er det farlig? Det er bare når hun ligger litt på sida. Det ser litt ut som om hun drømmer, at hun løper eller noe. :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Bakbeina rister

Post by tantepose »

Drømmer ja. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Bakbeina rister

Post by Pippa97 »

Ja det var det,ja :boing: da drømmer hun mye mye! :kisses: :kisses:

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Bakbeina rister

Post by Pippa97 »

Nå har hun begynt å ikke spise med hendene/labbene, men bare tar det i munnen og tygger. Blir redd for at hun ikke spiser like mye da. Har akkurat lagt merke til det, og vet ikke om hvor lenge hun har gjort det.. Noen som kan vite hvorfor? :worry:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bakbeina rister

Post by Matmor »

Hun trenger veterinærtime i morgen for å vurdere hva dette kan være. I kveld og i morgen tidlig bør hun få tilgang til myk mat (grøt, most mat, potetstappe...) fordi det som regel er lettere å spise enn mat som må tygges. Og så mye kos som hun tolererer og du kan gi henne.

Er det den eldre jenta på 2 1/2 år det er snakk om? Jeg bekymret for at det kan være noe galt i hjernen hennes som gjør at hun mister kontroll over forlabbene, og får kramper i bakbena.
Hvis bakbena hennes rister også når hun er våken og ligger og slapper av, tror jeg ikke at det er drømmer.

Tenker på dere :worry:

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Bakbeina rister

Post by Pippa97 »

Ja, det er gamla. Oi så det kan være så ille? :trist: Når hun er rolig-ligger eller sitter så rister beina litt ja,så hun er jo våken.. :worry:

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Bakbeina rister

Post by Maxtine »

Akkurat det med å ikke spise med forlabbene vet jeg ikke noe om, men det med risting av beina når hun er rolig hørtes ut som en mennskelig adferd... :P kjæresten min får noen ganger ukontrollert skjelvinger i beina når han er rolig, og det er visst pga en liten nerve som er helt ufarlig. Men som Matmor sa; ta henne med til dyrlegen, jeg deler bare en tanke jeg fikk om at det kan være en nerve og har ingen erfaring på sånt som dette med rotter. :)
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bakbeina rister

Post by Matmor »

Det at rotta ikke lenger kan holde maten med forbena er dessverre et av de klassiske tegnene på hypofysesvulst :trist:
Jeg vet ikke om det er det rotta har, men mistanke om hypofysesvulst er definitivt grunn nok til å oppsøke veterinær med det samme. Hvis hun har en slik svulst vil det kunne gå veldig raskt nedover med formen. Først går evnen til å bruke forbena, snart evnen til å svelge. Resultatet er en rotte som tørster ihjel og har det færlt de siste dagene sine hvis den ikke får motta den siste tjenesten.

Noen ganger ved hypofysesvulst kan rotta få midlertidig bedring av en kortisoninnsprøytning. Jeg hadde en hannrotte med hypofysesvulst som holdt 14 dager ekstra på grunn av kortisonsprøyte og smertestillende.

Pippa97
Pinky
Posts: 11
Joined: 01 Jul 2012, 19:30

Re: Bakbeina rister

Post by Pippa97 »

Idag lot vi Pippa slippe mer og dro til vetrinæren for å avlive. Det føltes bra, for man så at hun var "sliten" og dårlig. :cry2: :cry2:
Jeg trodde aldri at man kunne bli så glad i en rotte :kisses:

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Bakbeina rister

Post by Jasmin »

Kondolerer :grine:

Sender masse gode og varme tanker til deg :kisses:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bakbeina rister

Post by Matmor »

Trist å lese, men jeg er sikker på at det var det mest humane løsningen for henne :kjempetrist:

Post Reply