Tenner- trenger råd!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Tenner- trenger råd!

Post by Sondre »

Jeg har to rottegutter på snart ett år. Vi har nettopp oppdaget at mens den ene har korte fortenner oppe, har den andre mistet den ene fortannen (!) og den andre er lang og bøyd innover :worry:
Vi har fått time hos dyrlegen, da jeg tenker at den sikkert må klippes ned eller no....? Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan SKAL tennene se ut?
Rotten er ikke spesielt tynn, men når jeg tenker etter har han virket litt passiv siste uka. Stakkars! Nå får jeg så dårlig samvittighet, som ikke har sett dette før. Men det er jammen ikke lett å få lov til å kikke inn i munnen deres! Må jobbe hardt for å få et lite glimt!
De får for det meste tørrfor og tørt brød å gnage på. Noen ganger knekkebrød, pasta o.l. Er det noe annet hardt de burde få og spise på?
Har rotter jeksler, forresten? Hvordan ellers får de malt maten?

:overrasket:
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

utmeldt

Re: Tenner- trenger råd!

Post by utmeldt »

Nei, det er ikkje lett å få sett tennene deres. Eg pleier å halde ein godbit som dei må gape etter ein liten stund for å få titt på tennene.

Det er bra at du har bestilt time hos dyrlegen, den bøygde tanna må nok klippast ned. Det kan og hende at han trenger litt smertestilande medisin. Passivitet kan tyde på det, men kan og vere andre årsaker. Du kan lese litt om overgrodde tenner her http://ratfanclub.org/teeth.html, ein liten artikkel, men på engelsk. Har han problem med spise tørrfor kan du gi han tilskot av babygraut eller babymat.

Anbefaler ellers at du tek ein titt her viewforum.php?f=16. Der finn du mange råd om kva ein rotte kan spise. :boing:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tenner- trenger råd!

Post by Matmor »

Jeg har ingen erfaring med det selv, men alle gnagere kan få disse problemene, fordi fortennene vokser hele livet.
http://ratfanclub.org/teeth.html
http://www.ratbehavior.org/Teeth.htm
Rotter har en form for jeksler, ja. Det er hjørnetenner de mangler.

Selv om det står om hvordan man kan klippe rottetenner selv her er det de færreste rotteeiere som klarer det. Noen ganger må rotta legges i narkose fordi den misliker å bli holdt og herjet med slik - tannklipping skal ikke være smertefullt for dem, men de synes neppe det er morsomt at noen brekker av en tann og/eller pusser den ned.

Håper det går greit hos veterinæren :rat:

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Tenner- trenger råd!

Post by Sondre »

Takk for gode tips og lenker, det var kjekt med et bilde av hvordan det skal se ut :) Da tror jeg iallefall at brorens tenner ser ut som de skal....
Har gitt stakkaren kokt eggeplomme i kveld, og da spiste han villig vekk! Så han er nok litt sulten, gutten. Så regner jeg med at vetrinæren klipper ned tennene på onsdag, og kanskje kan jeg lære å gjøre det selv, hvis det må gjøres jevnlig?
Men vet dere om en tann som har falt helt ut vil vokse ut igjen? Selv om det står at tennene vokser hele tiden kan det jo hende at det er annerledes når den først har falt ut.....
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Tenner- trenger råd!

Post by sanca »

Hvordan gikk det hos dyrlegen i går med tennene? :boing:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Tenner- trenger råd!

Post by Sondre »

Hei, nå var det lenge siden jeg var inne her........... Det har gått seks uker siden vi var hos dyrlegen med Tøffi for første gang og fikk hjelp med de forvokste tennene. Han fikk time for tannsliping et par dager senere, og vi ble sendt hjem med superfôr (pulver) som skulle gi ham energi nok til å tåle narkosen. Han var nemlig sterkt under-/feilernært, hadde dårlig pels og var slapp. Tennene hadde blitt som et gitter i munnen som hindret ham i å spise... Men, han tålte narkosen og fikk beskåret alle tre tennene (den ene oppe hadde falt ut!) I dagene etter gav vi ham havregrøt med hakkede nøtter, kokte grønnsaker, hakkede rosiner osv. Myk mat. Etter noen dager begynte han til vår store glede å spise tørrfor igjen :) I ukene som fulgte ble han sakte men sikkert seg selv igjen. Pelsen fikk tilbake glansen, han sluttet å flasse og ble igjen nysgjerrig og glad når han var ute og luftet seg. Nå, 6 uker etter forrige tannsliping måtte vi inn igjen. Den ene tannen nede har han tydeligvis greid å bruke for den har holdt seg forholdsvis kort, men den andre var igjen lang og bøyd. Jeg var pessimistisk da vi tok ham til dyrlegen igjen, for jeg kan ikke bruke over 1000,- hver 6 uke, enda så glade vi er i ham. Derfor var gleden i familien stor da vår snille, flinke veterinær Christine Rønning Kvam ved Røyken og omegn dyreklinikk foreslo en klippekortordning, der hun oppbevarer den dyre anestesimedisinen i kjøleskapet fra gang til gang. Dette innebærer at vi kun må betale for arbeidet de neste 5 gangene, noe som omtrent vil halvere prisen. Mulig det er å "banne i kjerka" å snakke om penger her inne men jeg tror det går en grense for de fleste av oss for hvor mye det er riktig/mulig å bruke på våre kjære små dyr. For Tøffi betød denne avtalen livet :) Jeg håper flere som måtte komme i samme situasjon vil kunne få en slik avtale om dere spør veterinæren deres...

Så idag har han igjen slipt tennene og veterinæren sa det var en mye sterkere og friskere rottegutt å behandle denne gangen :) De hadde til og med hatt ham mye ut av buret og han fikk sitte lenge på skulderen til en av de ansatte og bli med rundt på vetrinærkontoret! Vel hjemme krøp han inn i hengehuset sitt og tok seg en velfortjent blund. Jeg regner med at han om få dager spiser tørrfor igjen som sist.

Så, moralen må være: kikk inn i munnen til rottene innimellom. Vi fikk en dyrekjøpt erfaring som nesten kostet Tøffi livet. Samvittigheten for det var veldig dårlig lenge, men nå er vi tilbake på rett kjøl :)
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

utmeldt

Re: Tenner- trenger råd!

Post by utmeldt »

Så bra at det har ordna seg for dere :boing:

Er så glad for at du er villig til å ofre penger på dette stakkars dyret :boing det hadde eg og gjort. Eit godt samarbeid med dyrlegen og ikkje minst rabattording er bra greier :cheer: for som du seier kan det fort bli dyrt å vere rotteeigar.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Tenner- trenger råd!

Post by sanca »

Veldig godt å høre! :cheer: Men, nå tenker jeg litt høyt her, hva vil det gjøre med denne rotta å få narkose hver 6. uke, det er jo en rimelig stor påkjenning hver gang... Kanskje vil det være mulig å gjøre dette uten narkose etterhvert? Selve tannslipingen er vel egentlig ikke smertefull, grunnen til narkosen er vel at det nesten er umulig å få gjort det uten...

Uansett, veldig bra at du har fått så god ordning hos veterinæren din, og takk for påminnelsen *går og sjekker fire sett tenner med en gang ;) *
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Tenner- trenger råd!

Post by Sondre »

Ja, har tenkt det samme - det er en stor påkjenning for en liten kropp å få narkose..... Men som dyrlegen også sa - kanskje kan han etterhvert klare seg uten. Det er ikke smertefullt, de er bare så redd han skal rykke til og kappe seg på den elektriske sagen hun bruker. Men kanskje kan de holde at han bare sløves litt ned? Vi skal iallefal prøve det etterhvert... Nå jumper han nysgjerrig rundt og spiser tørrfor igjen (o lykke!!!)
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

Post Reply