Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Tror ikke jeg har sett henne lukke øynene mer når hun spiser til vanlig. Bare hvis den andre rotta kommer i nærheten. Og ang. metacam'en synes jeg det er vanskelig å si om den har hatt virkning eller ikke. Kan jo prøve å la vær å gi henne smertestillende i dag evt., og se om jeg oppdager endringer.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Nå har Bianca gått uten smertestillende i mange dager, og jeg kan ikke se at det er noen forskjell på henne fra da hun fikk smertestillende. Hun er forsiktig med å ta i mot godbiter, men har ikke gått ned mye i vekt. Veier henne med jevne mellomrom. Kjenner dog på henne at hun har blitt mindre den siste tida. Kan være at kulen på brystkassa hennes kompenserer noe for evt. vekttap, da den ser ut til å gå litt opp og ned i størrelse. Hun spiser mye babygrøt når jeg setter det fram, så det er i alle fall positivt. Har jo, som tidligere nevnt, vært inne på tanken om at hun kanskje har vondt i tennene eller noe, at det er derfor hun ikke er særlig interessert i godbiter, men veldig interessert i grøt. Men hvordan finner jeg egentlig ut av dette? Er jo så vanskelig å se i munnen hennes. :sjokkert: Hun har noen perioder hvor hun vil ut av buret, og hvor hun går noen småturer bortover gulvet, og da blir jeg så glaaad! :) Hadde ikke trodd at jeg skulle få ha henne så lenge, sånn som ting var tidligere her. Men det har gått mye bedre enn forventet! Hun sover veldig mye, eller ligger i alle fall inni hengekøya mye, så er jo veldig rolig. Men synes hun klarer seg bra foreløpig. Legger med et par bilder av at hun sovna på brystkassa mi forleden <3

http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 6c85a6.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... df5cdc.jpg

Jeg ser litt trist ut på bildet, men det var sikkert fordi jeg vet at jeg sannsynligvis ikke har henne så veldig lenge, og er så glad i henne </3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Matmor »

Hvis hun ikke spiste mer da hun fikk Metacam tror jeg ikke at hun spiser lite hard mat fordi hun har vondt i en tann. I det heletatt - når du ikke kan se forskjell på oppførselen hennes med og uten smertestillende, tror jeg at hun i alle fall store deler av døgnet ikke har smerter å snakke om, og det er godt å høre! Jeg kunne ikke se store mengder porfyrin eller bustepels på de siste bildene du la ut av henne heller. Grunnen til at hun foretrekker myk mat kan rett og slett være at hun har lite appetitt, strever med å betjene drikkeflasken, og synes det er deilig å få i seg noe væske sammen med maten. De fleste sjuklinger har større appetitt på myk mat enn på hard :change:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Jeg har glemt å skrive siste oppdatering (dog laget et innlegg på regnbuebrua). Bianca ble i alle fall avlivet 11.oktober. :kjempetrist: Jeg har også et par spørsmål i forbindelse med avlivinga. 1: Da hun hadde fått den første sprøyta la jeg merke til at det kom noe grønn gugge ut av underlivet/skjeden hennes. Vet noen hva dette kan ha kommet av? 2: Da hun fikk overdosesprøyta kom det en del væske og blod ut fra nesa hennes :kjempetrist: Hva kan årsaken til det ha vært? Jeg spurte to forskjellige veterinærer. Han som avlivet mente hun må ha hatt væske på lungene. Ei annen jeg spurte sa at "det er sånt som av og til skjer når man avliver". Det var i alle fall veldig ubehagelig :( 3: Jeg reagerte også på at han som avlivet ikke sjekket refleksene til Bianca før han satt sprøyte nr. 2, enda jeg spurte om han ikke skulle gjøre det. Er det ikke vanlig praksis å sjekke at rotta er "helt borte" før man gir overdosesprøyta??? Jeg skal i alle fall aldri avlive til han igjen...

Hvil i fred, Bianca - koserotta mi <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by WillyWonka »

Eirorinon wrote:Jeg har glemt å skrive siste oppdatering (dog laget et innlegg på regnbuebrua). Bianca ble i alle fall avlivet 11.oktober. :kjempetrist: Jeg har også et par spørsmål i forbindelse med avlivinga. 1: Da hun hadde fått den første sprøyta la jeg merke til at det kom noe grønn gugge ut av underlivet/skjeden hennes. Vet noen hva dette kan ha kommet av? 2: Da hun fikk overdosesprøyta kom det en del væske og blod ut fra nesa hennes :kjempetrist: Hva kan årsaken til det ha vært? Jeg spurte to forskjellige veterinærer. Han som avlivet mente hun må ha hatt væske på lungene. Ei annen jeg spurte sa at "det er sånt som av og til skjer når man avliver". Det var i alle fall veldig ubehagelig :( 3: Jeg reagerte også på at han som avlivet ikke sjekket refleksene til Bianca før han satt sprøyte nr. 2, enda jeg spurte om han ikke skulle gjøre det. Er det ikke vanlig praksis å sjekke at rotta er "helt borte" før man gir overdosesprøyta??? Jeg skal i alle fall aldri avlive til han igjen...

Hvil i fred, Bianca - koserotta mi <3

1) Det er veldig vanlig at kroppen skiller ut avfallstoffer fra kroppen når en dør. Jeg vet ikke med rotter, men har jo vært til stedet når noen av pasientene mine har gått bort (jobber som sykepleier) Og der er det veldig vanlig at avføring osv kommer ut når personen dør, så det kan godt hende dette skjer hos rotter også. Veterinæren som avlivet rotten min fortalte hvertfall det.

2) Dette vet jeg faktisk ikke så mye om, men synes det høres logisk ut.

3) De sjekket ikke refleksene på Donnras heller når han ble avlivet. Grunnen til dette var at den første sprøyten skulle få han til å sove og den andre skulle sette han i såpass dyp søvn at han ikke våknet igjen (overdose). Sprøyte 2 inneholder det samme som i sprøyte 1, bare høyere dose.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Jamen hva er vitsen med å gi to sprøyter hvis rotta ikke blir helt "borte" av den første? Jeg trodde poenget med to sprøyter var at rotta ikke skal kjenne noe smerte/ubehag når overdosen (sprøyte nr 2) gis. :S Den veterinæren jeg egentlig bruker har alltid tatt en finger borti øyet til rotta en stund etter sprøyte nr 1, for å sjekke at hun ikke blunker/har reflekser som kan tyde på at hun kjenner noe.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Larm »

Eirorinon wrote:Jamen hva er vitsen med å gi to sprøyter hvis rotta ikke blir helt "borte" av den første? Jeg trodde poenget med to sprøyter var at rotta ikke skal kjenne noe smerte/ubehag når overdosen (sprøyte nr 2) gis. :S Den veterinæren jeg egentlig bruker har alltid tatt en finger borti øyet til rotta en stund etter sprøyte nr 1, for å sjekke at hun ikke blunker/har reflekser som kan tyde på at hun kjenner noe.
Jeg er også vant til at de sjekker refleksene og kun setter sprøyte nr 2 dersom de har sovnet helt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Marit Fosen »

Eirorinon wrote:Jamen hva er vitsen med å gi to sprøyter hvis rotta ikke blir helt "borte" av den første? Jeg trodde poenget med to sprøyter var at rotta ikke skal kjenne noe smerte/ubehag når overdosen (sprøyte nr 2) gis. :S Den veterinæren jeg egentlig bruker har alltid tatt en finger borti øyet til rotta en stund etter sprøyte nr 1, for å sjekke at hun ikke blunker/har reflekser som kan tyde på at hun kjenner noe.
Dyret skal være helt borte når sprøyte nr 2 settes. Dette er fordi den sprøyta gir en skarp, sviende smerte, i følge en veterinær. Jeg var en gang vitne til at en katt ble avlivet av en veterinær som slurvet og satte direkte den som skulle være sprøyte nr 2, og det var ingen kjekk opplevelse. :trist:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Ja, akkurat! Setter jo ikke to sprøyter "for morro skyld". Nei, han der skal aldri avlive noe dyr hos meg igjen. Og jeg kommer til å si ifra til kollegaen hans som jeg bruker til vanlig, om at han ikke sjekket refleksene. Amatørmessig!

Post Reply