Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Bianca har en stor kul på brystkassa, som jeg har vært til dyrlegen og fått sjekket flere ganger. Denne merket jeg, i følge loggen min, så tidlig som 7. november i fjor. Den var da avgrenset og hard. I henhold til loggen min har kulen kommet og gått siden den gang. I dag er den myk og sitter løst, og jeg vil anta den er som en liten plomme i størrelse. Hun har også vært en gang til dyrlegen pga smerter i en fot i løpet av denne tidsperioden, og da mente dyrlegen at Bianca hadde en opphovnet lymfeknute eller noe bak arma (inntil kroppen), noe som la press på nervene og gjorde at arma hovna opp. Jeg fikk resept på metacam og ibaflin. Merket raskt bedring etter det. Rundt midten av juni har jeg skrevet at Bianca muligens har blitt hakket roligere enn de to søstrene i lpet av de siste månedene, da hun ikke alltid har orket å komme idet jeg har smattet (ropt på) henne for å gi godbit: ”Har også vært et par ganger hvor hun ikke har sett ut til å ha særlig lyst på godbit, men virker til å være fin i formen for det meste, og kommer som regel når jeg roper, eller hun vil ha godbit selv om hun ikke orker komme for å få den. Hun er ute på gulvet og springer med Lynet nå :D veldig fin i formen.” 27. august var jeg til dyrlegen på kontroll med kulen på brystkassa, og dyrlegen mente det var snakk om en ufarlig væskeansamling. Videre fikk jeg bekreftet at Bianca har blitt noe svakere i bakpartiet den siste tida. 9. august skriver jeg at jeg er bekymra for formen til Bianca. ” Tidligere i dag syntes jeg Bianca så veldig shabby ut. Hun var ikke spesielt interessert i å spise ostebiten jeg ga henne. Holdt liksom litt på med den før hun spiste den. Nå er det kveld, og jeg synes fremdeles hun ser ganske shabby ut. Syntes også hun kjentes mindre ut, så veide henne. Vekta havna på ca 378 gram, så hun har gått ned litt i vekt (vært oppe i 414 gram tidligere). Syntes også hun så ut til å bruke ene framlabben litt mindre enn de andre, dog jeg husker ikke hvilken det var. Hun spiser nå, og bruker begge hendene. Har vært utpå gulvet en tur med Lynet. Bianca hadde veldig mye porfyrin rundt nesa tidligere i dag, men vasket seg fin. Så dog at hun var bløt under nesa. I går eller forrigårs merket jeg også at hun så veldig rød ut rundt snutepartiet. Forkjølalignende liksom.” I tillegg merket jeg at hun var veldig oransje-/rødaktig oppunder langs ene arma, uten at jeg kunne finne noe sår. Jeg dro derfor til dyrlegen i går. Her er loggen fra det (for den som orker lese):

” : Var til dyrlegen i dag, fordi jeg har vært bekymra for Bianca de siste par dagene. Særlig fordi hun har vært veeldig forsiktig med å ta imot godbiter (mer enn vanlig, mener jeg). F.eks. har det vært et par ganger at hun har fått ostebit, men hvor hun ikke har virket særlig interessert. Første gangen dreiv hu bare å dytta litt på den og snudde seg en del bort fra den, før hun begynte å spise den. Den andre gangen virket hun også ganske likegyldig. I tillegg har hun kjentes slappere ut når jeg har løftet henne, og også tynnere. Veide henne som sagt nylig, og fikk bekreftet at hun hadde gått ned i vekt. Kulen hennes er dessuten stor, og jeg mener å ha sett antydning en gang eller noe til at hun brukte den ene framfoten litt mindre. Har også vært litt bekymra for oransje/rødfargen opp langs under høyrearma hennes, og har vel kanskje sett at hun er roligere enn vanlig. Men hun har spist, så det har vært et godt tegn. Men, jeg dro i alle fall til dyrlegen. Hun sa at kulen på brystkassa hennes hadde vokst mye siden sist jeg var der (ca 3 uker siden), og at det var tydelig at hun ikke hadde det bra. Samtidig sa hun noe om at hun ikke trodde hun hadde det vondt, og at det ikke var problematisk om jeg tok henne med hjem og så an formen. Var ikke noe dyrevernsspørsmål i forhold til å la henne leve enda. Hun sa at kulen begynte å presse mot arma hennes, og noe om at det går nedover fra nå. Nevnte hudkreft (dog hun tidligere hadde sagt at det nok bare var ufarlig væskeansamling). Sa at jeg måtte følge med på vekta hennes (kjenne etter om skjelettet kjennes tydeligere etter hvert) og om hun spiser og generelt ser ut til å ha det bra (noe jeg for øvrig synes er forvirrende siden hun selv sa noe om at hun ikke har det bra). Oransje/rødfargen mente hun kom av at hun vasket/klødde seg ekstra, og mente også rødfargen rundt snuten kom av dette (at hun hadde vasket seg). Påpekte også en kul på undersiden ved ene bakfoten. Det var ubehagelig å være hos dyrlegen, for jeg så da at Bianca var tydelig redusert. Øynene var ikke store og klare, men mer smale. Ikke fin i pelsen, og så generelt pjusk ut. Hvis Höner hadde sagt at Bianca hadde det vondt, hadde jeg latt henne slippe. Men siden hun sa at hun ikke hadde det vondt, og at det var OK å ta henne med hjem og observere henne nøye framover, gikk jeg med på det. Ringte forresten dyrlegen nesten rett etter jeg kom hjem, for det så ut som hodet til bianca var litt på skakke, så jeg var bekymra for eventuell ørebetennelse. Höner sa at det var lett å dra den konklusjonen, men at det var usannsynlig; sannsynligvis hadde det sammenheng med kulene (kreften?), som påvirker også hjernen. Kan merke at det påvirker balansen hennes også etter hvert. Er dog forvirra, for hun sa at det var tydelig at bianca ikke har det bra, men sa samtidig at hun ikke har vondt, og at jeg kan se det an, men at jeg må avlive hvis det går nedover dag for dag, eller noe sånt. Sa at hun ikke ville sette henne på noe smertestillende, at det var bedre for å henne å bli avlivet hvis hun faktisk har vondt. Jeg sa at jeg mente det kunne være greit å sette henne på smertestillende for å finne ut om hun faktisk har vondt, men hun var visst ikke enig i det, pga bivirkninger. Mente at det ikke var OK å la en rotte gå på smertestillende, og at det da vil være bedre å avlive. Jeg hadde riktignok bare ment å gi smertestillende i en kort peridoe for å se om hun ble finere i formen av det, for å faktisk finne ut om hun har vondt eller ikke. Men nei, hun mente jeg bare skulle følge med henne videre.”

Nå har det gått over et døgn, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. I går så hun ut til å sove en god del, også spiste hun også fra matskåla. Men reagerte på måten hun spiser på nå. Hun krøker seg på en måte litt sammen, litt som om hun har balanseproblemer eller noe, og jeg har også merket i løpet av de siste dagene eller noe at hun muligens har litt problemer med å holde balansen når hun skal stå på to for å drikke (hånda hennes glir ned når hun skal støtte seg mot burveggen).Hun var heller ikke gira på å ta imot mais som jeg prøvde å gi henne i går, men en stund senere ”sprang hun” til et annet område i buret for å spise en matbit hun hadde henta seg. Jeg var videre oppe og sjekket på henne i natt, og da observerte jeg en helt merkelig atferd på henne som jeg ikke har sett før. Først spiste hun litt ost hun fikk av meg, men så gikk hun liksom fram og tilbake på et lite område som om hun var forvirret, frustrert eller stressa, også ”dro” hun hendene mot underlaget hun sto på (kanskje som om hun var klisjete på hendene). Jeg tenkte at det var slutten, at hun måtte avlives med en gang klinikken åpnet, for det så virkelig ikke bra ut. Hun ville heller ikke ha noe av osten som lå igjen i buret da, men hun roet seg etter hvert, og begynte å spise på osten, så jeg gikk og la meg for å prøve å få litt søvn igjen. Jeg har tidligere sett rottene forsøke å ”tørke seg på bakken” etter å ha spist klisjete mat, men jeg fikk inntrykk av at dette var noe annet. Det er jo tross alt kanskje litt begrenset hvor klisjete de blir av ostebiter også?

I dag har hun spist litt godbiter, slappa av, og nå sover hun (tror jeg, hun ligger med ryggen til inni et hus). Jeg laget smattelyder i sta, og da var hun oppmerksom (rettet hodet mot meg), så hun er ikke apatisk sånn sett. Men ser det tydelig på ansiktet hennes og kroppsholdning at hun ikke er helt på topp. Litt smale øyne og rødlig farge i deler av ansiktet.

Annen info:
-Tidligere hadde hun også en kul ved underlivet, men den forsvant helt. Har også kjent noen småkuler på henne før.
-Det har lenge vært en del gryntelyder i pusten hennes (omtrent helt fra jeg fikk henne, tror jeg) – lyder som man for det meste har hørt når man har løftet henne. Har også hatt noen stygge hosteanfall og lignende før, men veterinærer har gjentatte ganger sagt at hun høres fin ut når hun blir lyttet på (lunger osv høres fine ut, tror lydene kommer fra lenger opp i systemet), så hun har vel aldri blitt medisinert for dette
-Hun har en søster som hun har levd med fra dag én, som også har fått et par kuler (raskt voksende), men som er ganske så fin i formen (veterinæren sa i går at ”hun er i hundre”). Hun har også litt kontakt gjennom sprinklene med en rotte som bor alene i en annen del av buret, men som ikke går overens med Bianca og søsteren

Hva tenker egentlig dere om dette? Ville dere avlivet? Ville dere avventet og se? Ville dere dratt til annen veterinær for å få sjekket dette med ørebetennelse og eventuelt få medisin for det? Ville dere forsøkt å gi smertestillende til tross for at veterinæren sier det ikke ”trengs”? (Jeg har metacam liggende og har dermed mulighet til å prøve å medisinere ”på egen hånd”.) Hvis dere mener jeg bør avlive, hva ville dere gjort med søsteren? Vil hun kunne klare seg ”alene”? Jeg har også tenkt på at kanskje forholdet mellom søsteren til Bianca og den rotten som bor alene kan endre seg hvis det kun er ”bråkmakeren” og søsteren til bianca igjen, men det er ikke noe jeg ville veddet på. Hun som er alene er aggressiv som fy mot de andre, og ikke engang hormonsprøyte fungerer. Hvis noen har tatt seg tid til å lese alt jeg har skrevet, vil jeg bare si tusen takk. Dette er viktig for meg!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by tantepose »

Ja jeg har lest,men kan dessverre ikke si hva du skal gjøre.Hvor gammel er hun?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Hærregud, enn at jeg glemte å skrive det... Hun er ca 2 år nå. Bestemte meg forresten for å gi henne en dråpe med Metacam klokka 17 i dag. Hun ser ut til å ligge og sove nå.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by sandra123 »

Hei, jeg er ganske ny med rotter, men jeg vet at dyr er veldig flinke til og skjule når de er skadd å har vondt, så når vi kan se litt er det av og til mere bak. Rotter blir jo heller ikke så gamle, så hun er en gammel rotte nå vil jeg tro. Jeg skal ikke komme med tips og slikt da jeg er ny og slikt, men har du prøvd en annen vet? Etter det jeg har lest har ikke alle vetrinerer like bra kompetanse innenfor rotter. Det er forferdelig frustrerende når man kan se på dyrene sine at noe er galt, men ikke egentlig forstå.. :rottehode: Håper du finner ut av uansett hva det skulle være :jepp:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Jeg har vært til flere veterinærer med tidligere rotter jeg har hatt, og hun jeg går til nå er den jeg har oppfattet som å ha mest kompetanse når det gjelder rotter. Hun virker til å være veldig trygg på at det hun sier er riktig, uansett hva det skulle være. Er hun usikker på noe, som f.eks. om kuler kan være væskebyller eller kreft, sier hun i fra. Jeg vet ikke av andre veterinærer i Trondheim som har mer kompetanse når det gjelder rotter. =\ Jeg bruker Kathrin Höner på Heimdal dyreklinikk, men tar gjerne imot tips om andre veterinærer i Trondheim.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by sandra123 »

Har nok ikke noen andre forslag, er hun jeg og bruker (en gang for en lus kur...) Og tror jeg har lest at hun er anbefalt på dyrlege lista her på forumet :smile2:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by tantepose »

En ganske gammel damerotte altså.Du kan sammenligne henne med en dame på 80 kanskje.De er jo også merket av årene.Slik er det også med rottene,de blir mattere i blikket og pelsen er ikke lengre så blank,de blir også mer kantete i kroppen og tregere i bevegelsene.Appetitten er heller ikke hva den var.Du må ta dette med i betraktningen når du ser på henne,og vurdere ut ifra det.En annen dyrlege kan nok heller ikke trylle henne yngre.Det blir til syvende og sist du selv som må vurdere hvordan hun har det.Men jeg kan si at det er bedre å avlive noen uker for tidlig enn noen uker for sent.Bare husk at hun er ikke noen ungpike lengre,hun vil kanskje sove mer,spise mindre og bevege seg mindre.Du må ta en helhetsvurdering.Spørsmålet om de to andre blir en annen sak syns jeg.Lykke til. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Men bør jeg prøve med smertestillende i noen dager?

utmeldt

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by utmeldt »

Vanskeleg for meg å seie kva du skal eller ikkje skal gjere, men her er ein link til artikkel som kanskje kan vere til hjelp når du og dyrlegen skal vurdere om rotta kan ha smerter. http://www.tamrotter.com/utskrifter/smerterotte.pdf
Du kan kanskje vise den til dyrlegen din også.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Ja, jeg har lest det der, men jeg føler bare jeg blir oppfatta som paranoid. Har f.eks. påpekt ståpels på rottene mine tidligere, og har fått beskjed om at det ikke er noe å bry seg om - at de kan ha ståpels f.eks. fordi de er i forsvarsposisjon overfor den rotta som bor i en annen del av buret. I det hele tatt: at de kan ha ståpels uten å ha vondt. Samme med porfyrin; var ikke noe jeg trengte å bry meg om hvis rotta så frisk ut ellers.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Matmor »

Så flott journal du har! Den er gull verdt når det er snakk om langsomme forandringer slik du har opplevd med Bianca.

Jeg tror ikke veterinæren din har klart å oppfatte alle smertetegnene, ellers reflekterer hun ikke over at det er normalt for eldre dyr å mennesker å ha behandlingstrengende smerter:
http://tidsskriftet.no/article/1662467
Man kan for så vidt si at det er normalt med smertetegn hos eldre dyr, men det betyr ikke at det som går som smertetegn hos yngre dyr kan ignoreres hos de eldre...

Ut fra det jeg har lest om smertetegn, vektnedgang, nedsatt appetitt, pels, svulst(er) mulig nedsatt blodsirkulasjon i bakben (kulen - pododermatitt? vorte?) nedsatt førlighet og forvirring ville hun nesten sikkert ha vært en avlivningskandidat hos meg :trist: Men det er noen opplysninger som mangler for å få det fullstendige bildet. Det er: hvordan oppfører hun seg i den våkne tiden overfor søsteren og deg?

Hvis man skal vurdere når nok er nok, er det både hvor mye av tiden rotta er plaget, og hva som er de verste plagene i løpet av f. eks. et døgn som teller. De verste plagene er vanligvis det som er lettest å se. Hvis rotta begynner å gå hvileløst i sirkler, selvskade, prøve å kaste seg utfor kanter, blir aggressiv overfor andre, da er det ikke noen tvil. De mer kroniske og ikke så sterke plagene er vanskeligere å forholde seg til. At hun sovnet eller å ha fått metacam kan være fordi hun generellt sover mye, men også at hun var så sliten av smerter at hun sovnet så fort medisinene virket. Slik har jeg det noen ganger om dagen vinterstid, selv om medisinene i seg selv ikke skulle gjøre meg trett.

I hvilken grad smerter og forvirring går ut over livskvalitet slik at viljen til å leve forsvinner, det ser du best på hvordan rotta oppfører seg overfor burkamerat(er) og deg. Så lenge hun fortsatt steller søsteren og ser ut til å sette pris på henne, så lenge hun fortsatt kommer til deg for å få kos (uten å ha blitt mer klengete) ville jeg ha sagt at hun har livskvalitet - ennå. Hun har allerede mistet appetetten: det første av de tre tegnene på trivsel. Og jeg synes fortsatt det er et fornuftig råd at når to av de tre tegnene er borte, er livskvaliteten for dårlig.

Dessverre er det slik at Bianca (forutsatt at hun fortsatt har normal adferd overfor både deg og søsteren) ser ut til å være på rask tur nedover. I slike situasjoner ser jeg også på sannsynligheten for forverring over helgen. Det har hendt jeg har avlivet rotter med begrunnelsen: "Det er fredag. Jeg tror ikke han har godt av å vente til mandag." :trist:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Takk for langt og utfyllende svar. Setter stor pris på det. Jeg tror hun sovnet ganske raskt etter vi kom hjem fra veterinæren, altså mange timer før hun fikk Metacam. Jeg skal forsøke å legge ekstra godt merke til hvordan hun oppfører seg når hun er våken. Men tror allerede hun beveger seg mindre, altså klatrer mindre. Ser ut til å foretrekke å ligge i trehusene i hovedetasjene. At hun er rød oppover særlig ene arma kan jo nettopp skyldes overdreven vasking/selvskading, så jeg må bare prøve å holde et godt øye med henne. Legger meg ikke med god samvittighet om kveldene nå, for å si det sånn. Men prøver bare å tenke at jeg trenger søvn for å ha overskudd til å ta meg av henne/ i det hele tatt takle denne situasjonen og alt det andre som foregår i livet mitt akkurat nå. Og jeg gruer meg også allerede til helga, siden dyreklinikkene har stengt i helgene, med unntak av veterinærvakta... Jeg skal forsøke å laste opp en video av at hun spiste i gårkveld, så kan dere få se litt hvordan hun ser ut, med tanke på sittestilling og sånt.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

http://www.youtube.com/watch?v=8XIreTqP ... e=youtu.be

Her vises det godt at hun er shabby. Man kan også se at hodet er vendt litt mot høyre. Kulen på brystkassa ser dere selvfølgelig tydelig når hun stiller seg på to for å drikke.
Har et annet videoklipp hvor hun ser mye piggere ut.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by tantepose »

Hun er flink til å holde maten sin og tygger bra.Vingler litt men finner vannet og står fint og drikker.Så mat og vann får hun fint i seg.Det du må følge med på er om vinglingen blir verre og hun,som matmor sier,blir gående i ring.Ser ikke prekært ut for meg.Gi henne en myk seng,mye kos og litt myk mat,som eggeplomme blandet med litt majones.Har hun smertestillende i seg her?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Jeg mener jeg filmet henne før jeg la meg i går, rundt klokka 12. Hun fikk smertestillende ca 7 timer før det. Har gitt henne i dag også. Hun så ut til å spise mye grøt i sta! Også la hun seg og sovnet tvert etterpå. Vel, jeg vet jo ikke for sikkert om hun sov, men hadde i alle fall øynene lukket :) Hun var også en snartur ut av "soverøret" i sta, en stund etter jeg hadde dyttet litt most kokt potet og gulrot opp mot snuten hennes. Vet ikke om hun egentlig spiste noe særlig, men kanskje ikke så rart, hvis hun spiste mye grøt tidligere i dag. Jeg får litt inntrykk av at hun vandrer litt rundt rett etter hun har spist. :S Ser litt forvirra ut, på en måte. Men veide henne i alle fall tidligere i dag, og hun har ikke gått ned i vekt etter forrigårs, så det er i det minste bra. Er dog veldig rolig, selv om det selvsagt kan henge sammen med alderen. Ligger mye i ene trehuset. Søsteren har holdt henne litt med selskap i dag, også stikker jeg hånda inni huset av og til for å kose :)

PS: angående drikkinga, hun mistet balansen etter hvert, slik at hånda bare sklei ned fra burveggen gang på gang, så jeg lot henne støtte seg på ene fingeren min. Da drakk hun seriøst sånn to og halvt minutt i strekk. :sjokkert:

Post Reply