Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by tantepose »

Du kan legge en vedkubbe el.l. under flasken,og sette inn en skål med vann som du skifter ofte. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Ja, det går an :) I alle fall er det greit å ha en skål med vann stående i buret mens jeg sover eller er borte, slik at jeg er sikker på at hun klarer å få i seg drikke. Men lurer på om jeg skal fortsette å gi smertestillende..? Gir én dråpe metacam.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by torasrotter »

Hvis hun er vandt til å drikke fra flaske ville jeg heller satt inn en vedkubbe og droppet vannskålen. Hvis hun ikke er vandt til å drikke fra skål så er kanskje det litt skummelt hvis hun er litt desorientert og svimmel :worry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Et bilde av Bianca, i forrigårs: http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... iin007.jpg

Video tatt nå nettopp, hvor dere ser de merkelige greiene hun gjør med føttene. Ga henne en godbit, men hun holder - som dere ser - på med noe merkelige greier før hun faktisk tar den opp og spiser den. http://www.youtube.com/watch?v=tbKoQNq1 ... e=youtu.be

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

torasrotter wrote:Hvis hun er vandt til å drikke fra flaske ville jeg heller satt inn en vedkubbe og droppet vannskålen. Hvis hun ikke er vandt til å drikke fra skål så er kanskje det litt skummelt hvis hun er litt desorientert og svimmel :worry:
Hehe, sant. :crazy: Har ikke noe vedkubber i leiligheta her, men må vel alltids klare å finne noe det går an å bruke.

utmeldt

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by utmeldt »

Såg nett den siste videoen, kan det vere at ho ikkje ser så godt??

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Hun har aldri hatt et problem med synet så vidt jeg har merket tidligere, men de siste dagene har jeg faktisk vært inne på tanken selv :sjokkert: Samtidig tror jeg ikke helt at det kan være tilfellet... Men det er i alle fall positivt at hun fremdeles har litt eierfølelse i forhold til maten! Ser jo hvordan hun snur seg unna Lynet idet hun kommer bort til henne for å stjele godbiten! Skal riktignok sies at Lynet klarte å ta den fra henne rett etterpå, men likevel :cheesy:
Last edited by Eirorinon on 14 Sep 2012, 00:34, edited 1 time in total.

utmeldt

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by utmeldt »

Har ho lik bevegeligheit på begge sider?, litt vankeleg å sjå på filmen, men det virker slik..at ho har nesatt kraft på høgre side...kan det stemme?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Jeg tror at bakpartiet er mer svekket på den ene siden, ja, men har ikke tenkt så nøye over hvilken side. Men det vil kanskje forklare hvorfor hun står litt med hodet på skakke mot høyre. Kan prøve å se mer på dette når hun beveger seg litt igjen. Hun ligger så mye i ro for tida, vettu.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by torasrotter »

Min første tanke er at her er den store klumpen mellom beina veldig belastende :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Veterinæren sa at den har begynt å presse mot ene arma eller noe sånt, men sa bare at jeg måtte følge med på om den ble i veien for henne. Foreløpig ser den ikke ut til å plage henne særlig, mener jeg. Men det kan jo ha vært pga kulen hun fikk betennelse eller hva det var i arma tidligere (har skrevet om det lenger "opp", men det ble kalt opphovnet lymfeknute eller noe sånt).

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by torasrotter »

For meg virker det logisk at de rare bevegelsene hun gjør kan ha en sammenheng med kulen. Enten på grunn av ubehag, eller at den trykker på nerver. Jeg er absolutt ikke noe ekspert på dette området, så nå tenker jeg bare logisk altså :huh:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

Veterinæren mente i alle fall at skjevheten i nakken/hodet kunne ha sammenheng med kulen (selv om jeg la merke til skjevheten først etter jeg kom hjem, og som sagt ringte veterinæren angående dette). Det kan som sagt være at bevegeligheten generelt er dårligere på høyresiden, og at det er derfor hun vipper litt mot høyre. De rare bevegelsene hun gjør ellers, sånn "tripping" med føttene, at hun går fram og tilbake som om hun er forvirra, har jeg ikke merket før etter jeg kom hjem fra veterinæren, så aner ikke hva hun mener om det. Men det kan godt hende du har rett. Jeg aner i vært fall ikke =| Har bare sett sånn "tripping" på rottene etter at de har spist klisjete mat før, for å skulle tørke av seg på en måte.

Kan for øvrig også legge til noe jeg har glemt å nevnt tidligere, nemlig at jeg tror hun har vært mer aktiv på gnagesteinen og sånt de siste dagene. At hun har hatt større behov for å bite, på en måte. Har selvfølgelig også tenkt på eventuelle tannplager, men hun spiser jo hard mat, så det er kanskje litt merkelig...? Kan jo prøve å se litt på fortennene hennes. Edit: Sjekket raskt, for hun syntes ikke det var noe gøy... Men så vidt jeg så, var det ikke noe galt med fortennene.

PS: Nå er hun søren meg oppe og spiser igjen! Skulle nesten tro hun var en hest, jo :cheesy:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Eirorinon »

... Tålte tydeligvis ikke at jeg la henne på rygg for å få sjekka tennene. Da fikk hun skikkelig stygt hoste-/grynte-/nyseanfall. Er ikke første gangen hun har det, som sagt. Var vel stresset som utløste det. http://www.youtube.com/watch?v=viOF45aB ... e=youtu.be

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med Bianca

Post by Matmor »

Når det gjelder Metacam'en, har du sett noen forskjell? For hvis du ikke har gjort det synes jeg ikke du skal fortsette å gi det. Men det jeg synes er at på den siste videoen hadde hun mer åpne øyne enn på den første. Det kan skyldes at på den første videoen spiste hun. Noen rotter lukker øynene halvvegs når de spiser...

Post Reply