Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Post by Vicky »

Jeg har i kveld tatt over ei hu rotte fra en gård. Hun er litt liten av str og har bodd alene. Jeg har blitt fortalt at hun skal være rundt 8 mnd..
Nå nettopp etter at jeg har latt henne i fred med nye lukter noen timer,plukker jeg henne opp får å sjekke henne nærmere,¨
og dette er hva jeg ser:

(har lite erfaring med dette, men har ringt dyrelegevakta. Har fått beskjed om å ringe igjen på mandag da ingen er tilstede som kan rotter :confused: )
Attachments
4.jpg
2.jpg
1.jpg

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Post by Vicky »

En ting er lengden på tennene og skjevheten, men tennene oppe vokser på siden, desuten finner jeg bare en fortann oppe :hmmm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Post by Matmor »

Stakkars liten :trist: Det er ikke lett å spise med noe slikt. Problemet er at fortannen som er så lang vil fortsette å vokse, så den må holdes nede stadig vekk. Om det lar seg gjøre kommer både an på rotta og din lommebok. For så vidt trenger du ikke noen rottekyndig veterinær for å vurdere problemene: skjeve tenner kan like godt komme hos kaniner, for eksempel. Da kan du få et overslag over pris pr. behandling og muligheter. Men hvis det er snakk om å legge rotta i narkose for å knekke/pusse ned tannen er det best å ha en veterinær som har operert på rotter før!

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Post by Vicky »

Matmor wrote:Stakkars liten :trist: Det er ikke lett å spise med noe slikt. Problemet er at fortannen som er så lang vil fortsette å vokse, så den må holdes nede stadig vekk. Om det lar seg gjøre kommer både an på rotta og din lommebok. For så vidt trenger du ikke noen rottekyndig veterinær for å vurdere problemene: skjeve tenner kan like godt komme hos kaniner, for eksempel. Da kan du få et overslag over pris pr. behandling og muligheter. Men hvis det er snakk om å legge rotta i narkose for å knekke/pusse ned tannen er det best å ha en veterinær som har operert på rotter før!
Dette er skikkelig ille!!! Hun veier 190g, tynn og skral, og det er jo ikke rart mtp disse tennene.. hele øyet på den siden som tanna trykker renner av porfyrin og er utstående.
Jeg har forhørt meg ang å opperere tennene bort nå, men finner ingen vetter som har gjort det på rotter før.
Det er en fantastisk personlighet på dette dyret og hun har gått rett i hjerte på meg. Virker både glad og nysgjerrig. Hun spiser babygrøt for harde livet nå, men det tar tydelig tid for henne!
Jeg vet jo ikke hvor stor skaden FAKTISK er, kansje øyet hennes er ødelagt også..

Hun som egentlig eide henne er polsk og har reist tilbake til hjemlandet, så ingen info og få der heller.
Frustrert ja.

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Herregud!! Jeg trenger hjelp med denne tannstillingen!

Post by Sondre »

Hei! Min ene rotte har det samme problemet... Idag har han for 2. gang vært inne hos veterinæren og fått slipt ned fler av tennene sine. Vi oppdaget problemet for første gang for 6 uker siden, og da må han ha gått med det en stund. Han spiste ikke tørrfor og jeg hørte "klikkelyder" når han tygget. Det viste seg at den ene tannen oppe hadde falt ut og de andre 3 var krokete og lange. Stakkar. Samvittigheten var heller ikke god - viser bare hvor viktig det er å kikke rottene i munnen fra tid til annen! Vi bruker en dyrlege i Røyken sentrum (like ved Drammen). Hun er kjempeflink, og nå har vi fått en særordning ("klippekort") som gjør at kostnadene halveres! Hun tar vare på den dyre anestesimedisinen i kjøleskapet sitt, og kan da bruke den de 5 neste gangene vi må inn og beskjære tennen hans (ca hver 6-8 uke). Det er en god deal :) Men det er ikke gratis å gå til vetrinær nei.... Kanskje din vetrinær kan gå med på en lignende avtale? Det er nemlig denne medisinen som gjør det så styggdyrt (ca 1100,- pr. behandling)... Med klippekortavtalen vår går vi ned til 625,- pr behandling! Lykke til med rotta di, håper det ordner seg.
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

Post Reply