Avbitte tær!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Avbitte tær!

Post by Niana »

ÅH, jeg er så sint på meg selv! Jeg er så utrolig dum, det går ikke an.. :mad:
Jeg skulle ordne noe i buret til Alfred, så jeg lot han gå oppå buret sitt. Men jeg glemte å tenke på at derfra kan han klatre opp på buret til de andre fire. Og det gjorde han selvfølgelig. Og vips, før jeg visst ordet av det, så hadde en av de andre, jeg tror det var Jack, bitt av han en og en halv tå :sob:
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er jo midt på natta og alt er stengt. Han blør en del, og slikker sårene febrilsk. Jeg synes så forferdelig synd på han, han må jo være i store smerter. Jeg har satt han i et reisebur, for å være sikker på at han ikke får rusk og bakterier fra buret i sårene. Men den ene tåa henger og dingler, og det kan jo ikke være brå å gå med åpne sår i så mange timer.
Har ikke noe smertestilende å gi han heller :cry2:

Jeg er så sint på meg selv nå, jeg føler meg som verdens verste rotteeier. I tillegg til at jeg nettopp oppdaget av Jack har fått en ny byll på halsen. Så hvis vi ser det sammen med Fivers "ødelagte" øye, Pippins forkjølelse og Dexter syke adferd.. Så er nå 5 av mine 6 rotter syke/skadet. Jeg burde ikke ha rotter :sadpace:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Avbitte tær!

Post by Matmor »

Uffda, håper han har sluttet å blø! Hvis du har stående Bacimycinpudder hadde vært fint å dyppe tærne hans i, både med tanke på å stoppe blødning og mot infeksjon. Dessverre selges det visst ikke lenger! Men en del dyrebutikker og hesteutstyrbutikker selger andre sårpuddere.
Sannsynligvis vil han selv bite av tåen som dingler når den er død. Kanskje han allerede har gjort det. Er den der fortsatt men for skadet til at den kan gro ville jeg ha kontaktet veterinær. Ta også kontakt hvis han ikke har sluttet å blø.
Bortsett fra å holde ham på rent underlag til sårene har fått skorpe er det ellers ikke så mye du kan gjøre.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avbitte tær!

Post by wollf »

Potetmel stopper også blødning

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Avbitte tær!

Post by Titovn »

Uff da, det hørtes ikke bra ut! Har dessverre ike noen nye tips å komme med, men vil bare si at jeg tviler på at du er vedrens verste rotteeier! Uhell kan skje og det høres ut som du er veldig uheldig akkurat nå.Vet hvordan det føles, hadde det slik forlitt siden at jeg følte jeg ikke burde hatt noen dyr.Men uhell kan skje alle og dette kommer nok tilå gå så bra atte. Har troen på at rottene dine har det kjempebra hos deg og du gjør ditt beste for dem!! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avbitte tær!

Post by wollf »

da jeg hadde to flokker hendte det at noen mistet en tå innimellom:(

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Avbitte tær!

Post by Niana »

Han har sluttet å blø, sluttet en gang i natt. Den tåa som er halvveis av sitter fortsatt på, så jeg skal ringe vetrinæren. Skal jeg prøve å vaske sårene med noe bakteriedrepende midler?
Usj, stakkars gutten, han har nok vondt. Han beit meg da jeg skulle løfte han ut for å se på sårene..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avbitte tær!

Post by wollf »

auda:( har du saltvannsløsning hjemme? metacam?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Avbitte tær!

Post by Vitania »

Oppskrift på fysiologisk steril saltvannsoppløsning (0,9 % NaCl):

Kok opp 1 liter vann og ha i en ren plastflaske.
Skal du ha det helt rent bør du skylle en ren flaske med kokende vann. Flasken bør ha skrukork.

Ha i flaske 9 gram salt, uten iod (ca 1 ss).
Fyll 1 liter kokt, delvis avkjølt vann (plastflasker kan smelte hvis du bruker nykokt vann).
Sett på korken, ryst flasken til saltet har løst seg.
Holdes i kjøleskap og kan brukes til å rense ører, sår o.a.
Utløp er ca 2 uker, forutsatt at du klarer å holde korken skrudd på.
Håper det går bra med gutten. Har vært borti en rotte som mistet tuppen av en tå, det gikk veldig fint, stoppet blodet med potetmel, renset med saltvann og lot henne gå på helt rene underlag til skorpen kom. Tåa hennes er helt fin idag. Men jeg hadde også smertestillende, det kan være lurt å få tak i.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Avbitte tær!

Post by Niana »

Takk for opskrift, skal lage det med en gang. Har noe klorhexidin, men den er gammel. Har ingen smertestilende, men skal få tak i.
Han har sovet mye i dag, og piper om jeg tar borti han. Tydeligvis at han vil ligge i fred. Men han har i hvert fall spist og drukket også.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avbitte tær!

Post by wollf »

gjør nok vondt. ring vet å hør om de kan skrive ut en resept til deg.

Post Reply