My er rød rundt nesa

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Inne i mellom ser jeg at My er rød rundt nesa, å hun små nyser litt av og til, men hører ingen surkle lyder på henne, bare kose lyd som tann gnissing å hun virker klar og opplagt ellers, hva kan det være :hæ: sykdom eller bare blitt klort rundt nesa si.
Har ikke merket noe sykdoms tegn på smurfine.

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: My er rød rundt nesa

Post by Vicky »

Hun har porfyrin rundt nesa. Det kan skyldes mangt, men i dette tilfelle kommer det kansje av stress mtp nytt hjem og nye mennesker.
Når slikt oppstår venter jeg noen dager og ser om det går over eller bedres. Om ikke er det til vet for å få AB kur :jepp:
Jeg opplever at det "som regel" går over av seg selv.

Rotter er superflinke til å skjule smerte, men de blir avslørt av porfyrinen som kan forkomme i nesa, øyne og anal. -også ører.
Det er vanlig, men jeg ville holdt et godt øye med henne. Gi henne gjerne appelsin som inneholder mye c-vitamin og hindrer forkjølelse.
ekstra vitamindråper i vannet etter dampbad hjelper også :smile2:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

:hmmm: huff da håper det går over da, jeg så hun hadde det i går kveld men ikke noe i dag igjen, å hun har blitt en liten mamma jente som stadig klatrer opp etter bena mine og opp på skulderen. skal holde ett øye med henne ja :jepp: jeg bruker vitamin dråper til hamsteren min så da kan jeg ta noen dråper fra den i vannet i noen dager, å se an situasjonen takk for hjelpen :cheerful:

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: My er rød rundt nesa

Post by Vicky »

your welcome :cheer:
Rotter trenger alltid vitamindråper i vannet, de får ikke alle vitaminene dem trenger gjennom maten.
Når dem er forkjøla øker jeg mengden dråper i vannet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Oi jeg leste at de ikke trengte vitamin dråper i vannet jeg da slik som hamsteren, da stemmer ikke dette, her læres det alltid noe nytt ja, godt å bli oppdatert.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by Vitania »

Vicky wrote:your welcome :cheer:
Rotter trenger alltid vitamindråper i vannet, de får ikke alle vitaminene dem trenger gjennom maten.
Når dem er forkjøla øker jeg mengden dråper i vannet.
Jeg har aldri gitt mine rotter vitamindråper i vannet og har aldri hatt en skikkelig syk rotte.
Har man et godt rottefôr skal de vel få alt de trenger av det, og synes vitamindråper er litt unødvendig.
De eneste jeg vet om som faktisk skal ha tilsetning er marsvin, da de ikke får nok c-vitamin gjennom maten.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

Vitania wrote:
Vicky wrote:your welcome :cheer:
Rotter trenger alltid vitamindråper i vannet, de får ikke alle vitaminene dem trenger gjennom maten.
Når dem er forkjøla øker jeg mengden dråper i vannet.
Jeg har aldri gitt mine rotter vitamindråper i vannet og har aldri hatt en skikkelig syk rotte.
Har man et godt rottefôr skal de vel få alt de trenger av det, og synes vitamindråper er litt unødvendig.
De eneste jeg vet om som faktisk skal ha tilsetning er marsvin, da de ikke får nok c-vitamin gjennom maten.
Jeg må bruke det til hamsteren min, siden de må ha det hver dag, så det er ikke bare marsvin som må ha det, jeg har gått over til rotte pellets som mat til mine rotter, nå har de også fått vitamin dråper i vannet sitt.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by Vitania »

Siv M wrote:
Vitania wrote:
Vicky wrote:your welcome :cheer:
Rotter trenger alltid vitamindråper i vannet, de får ikke alle vitaminene dem trenger gjennom maten.
Når dem er forkjøla øker jeg mengden dråper i vannet.
Jeg har aldri gitt mine rotter vitamindråper i vannet og har aldri hatt en skikkelig syk rotte.
Har man et godt rottefôr skal de vel få alt de trenger av det, og synes vitamindråper er litt unødvendig.
De eneste jeg vet om som faktisk skal ha tilsetning er marsvin, da de ikke får nok c-vitamin gjennom maten.
Jeg må bruke det til hamsteren min, siden de må ha det hver dag, så det er ikke bare marsvin som må ha det, jeg har gått over til rotte pellets som mat til mine rotter, nå har de også fått vitamin dråper i vannet sitt.
Ja, skulle skrive hamster også, men datt litt ut av hodet mitt igjen. :nottelling:
Men jeg mener jeg har aldri hørt at det er nødvendig til rotter, og bør egentlig ikke være det. For mye vitaminer kan også være negativt, så jeg ville vært litt forsiktig med det.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: My er rød rundt nesa

Post by Vicky »

Hmm... står ikke det over alt da at man bør bruke vitaminer i vannet?
De jeg kjenner som holder rotter bruker alltid gråper og jeg har gjort det i alle år.. men kansje det ikke er slik :hmmm:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: My er rød rundt nesa

Post by tantepose »

Ikke nødvendig om maten er bra. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

kjekt å vite :happy: med pellets så trenger man det kanskje ikke siden vitaminene er samlet i en bit blir kanskje mere nødvendig med de frø blandingene de selger rundt omkring, da peller de jo bare ut det de liker best å lar det andre være, jenta jeg fikk rottene i fra sendte med meg en slik smådyr blanding, å de spiste bare solsikke frøene :hæ: hun sendte også med vanlig finhakket å hardpresset sagflis :suspicious: som jeg byttet ut så fort jeg fikk kjøpt noe bedre.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

vil bare oppdatere litt her :cheerful: My er ikke lenger rød rundt nesen heldigvis :cheerful: men hun nyser fortsatt litt, lurer på om hun er litt forkjølet :hmmm: noen som vet hvor mye medisin koster til rotter hos vetten

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: My er rød rundt nesa

Post by Matmor »

Vanligvis er det veterinærbesøket som koster mest. En antibiotikakur kan variere i pris avhengig av hva rotta får, men det blir sjelden over 200,- og som regel i området 100,- her.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

høres jo greit ut så langt

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: My er rød rundt nesa

Post by Siv M »

my er rødbrun i pelsen rundt nakken bak ørene tror det kan være porfyren men er ikke sikker, har prøvd å vaske det vekk men det sitter godt, går det å få vekk eller må det forsvinne av seg selv ? Hun fikk det etter at hun hadde luftvei infeksjon som jeg akkurat er ferdig med å behandle henne for.

Post Reply